Bästa gäddlinan? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa gäddlinan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med Banzai. En riktig Gädd lina är nog att föredra.

Men ska du köra running line + shooting head racet trots allt? Köp en flytande running line hos Dan Tackel och en flyt + en sjunk sh. Då har du 2 linor i en så att säga.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Då får det bil en Snowbee, men vad är det som gör den bättre? Kastade med loop och det funkade bra, men ifall Snowbee'n är bättre så är det ju bra för den är ju billigare... Linklass: #7/8 (28g.) #8/9 (36g.) vilken ska jag ta? Har ett 7/8 spö, Citat fårn Jock scott: Dubbel klassade spön är alltid den högre klassningen för FW och Longbelly linor. Och DT för den lägre.

I ditt fall alltså en 8:ams WF, alternativt longbelly typ Big Mama t.ex.

Men den här linan är ju dubbelklassad http://flyfishingmasters.se.server36...Pike-Fly-Line&
      Senast ändrad av Didde_96; 2010-05-17, 15:17.
      Flytring=Mjölksyra

Kommentera

och sedan är den långsam sjunkande, då går det väll inte att fiska poppers?
        Senast ändrad av Didde_96; 2010-05-17, 15:30.
        Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde_96 Visa inlägg
          Då får det bil en Snowbee, men vad är det som gör den bättre? Kastade med loop och det funkade bra, men ifall Snowbee'n är bättre så är det ju bra för den är ju billigare... Linklass: #7/8 (28g.) #8/9 (36g.) vilken ska jag ta? Har ett 7/8 spö, Citat fårn Jock scott: Dubbel klassade spön är alltid den högre klassningen för FW och Longbelly linor. Och DT för den lägre.

I ditt fall alltså en 8:ams WF, alternativt longbelly typ Big Mama t.ex.

Men den här linan är ju dubbelklassad http://flyfishingmasters.se.server36...Pike-Fly-Line&
          och sedan är den långsam sjunkande, då går det väll inte att fiska poppers?
          Klart de går o fiska poppers.. den sjunker inte ner till botten linan på en sekund? vissa poppers tycker jag fiskar bättre med IM lina, då linan drar ner den lite när man rycker. Likaså Dahlbergs flugor osv.

jag köpte en klass 8/9 till mitt sameo #8 så pass kraftigt spö så de klarar det. till ditt spö tycker jag de e lite hugget som stucket. men gå på 7/8.

rock on !

Kommentera

Okaj Tack för svaren... Men varför är pike booster sämst? tyckte den var bra xD
            Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Okaj Tack för svaren... Men varför är pike booster sämst? tyckte den var bra xD
              Linor som följer med brukar inte vara någon höjdare, tex tyckte min 2 sorterings lina från dan tackel va mycket skönare än min Lina som kom med sameo spöet. vissa säger tvärtom men men

Kommentera

Jao men Loop linan lyfte flugorna bra men gick lite halv dåligt i motvind, men kanske är bristande kast-teknik
                Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Loop, är inte kända för att göra bra linor direkt. Ganska många som kört med deras linor, brukar klaga på att de är ganska stela och har en hel del lin minne. En kommentar var: Jä.la staket vire!

Kommentera

Okej så då får det bli Snowbees.... billigare också... Hur ska man göra för att få så lång livslängd då? tvättta varje gång och fetta in efter 5-10 turer? har ingen aning så är ju frågan 7/8 eller 8/9...
                    Flytring=Mjölksyra

Kommentera

En WF 8 då. Eftersom du säger att du har ett # 7/8 spö.

Ett vettigt sätt att sköta linan är att när du tycker att den verkar skitig? Alternativt att den börjar skjuta sämre än normalt. Eller att du ska vinter förvara den?

D.vs om vi snackar flyt lina då?

Tvätta den i en (ren) hink med ljummet vatten och litet grön såpa eller mild tvål i. Inte diskmedel dock! Torkar ut ytskitet som kan börja spricka med tiden.

Torka linan och använd något juste lin medel som du gnider in med en liten ludd fri tyg lapp.

Detta är en bra lin gukka:

Line Up Kit - Loon

Rio, Agent X är grymt bra det med.

När du ska vinter förvara linan: Efter rengöring etc. Linda upp linan mellan tum vecket och armbågen.

Knyt ett par snör stumpar om den upplindade linan, så att slingorna inte börjar linda upp sig. Häng den på en krok. Du behöver inte ta av den från backingen. Lägg bara rullen i en påse och häng den på samma krok.

Vård av rullen: Ta av spolen. Torka rullen ren invändigt med en ren trasa. Lägg på litet vitt Litium fett på spol axeln och de rörliga delarna. Men inte på broms skivorna om din rulle har sådana!

Litium fett, hittar du på båt firmor t.ex. Ta bara ett mycket tunnt lager på rullens delar.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-17, 21:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Arbetar...
                      X