Frågor, snack och funderingar om spöbygge, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor, snack och funderingar om spöbygge,

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja jag måste också säga att det är bra och pedagogiskt upplagt. Dock har jag lite åsikter ingen kritik! Rullfäste är jag lite skeptisk mot att limma med P-U lim, jag hade föredragit nåt långsamhärdande två-komponentslim. Ett flugspö kanske inte har så stor påfrestning på rullfästet men på ett haspel, spinn eller båtspö är det ett måste. Ang color preserver så är jag lite skeptisk till det också, jag har råkat ut för att hela lindningen med ring har lossat från klingan och vridit sig, detta var med den mjölkvita Gudebrod? c-p:n, och så kan lacken spricka lättare vid änden av ringfoten med missfärgning som följd, men det är efter nåt års hård användning. Ytterligare en sak som kan vara bra är att linda hela vägen som underdelen går in i överdelen, holklindningen, då blir det en ännu starkare skarv. Detta var mina åsikter, inte min kritik. Hälsn The Wreck.
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Får hålla med resten av kören Guideline, smart och demonstrativt med pappröret och vad är det (elkabel?)
      Håller de spön som du limmar med PU lim, vid långvarigt och intensivt användande?
      Är liksom gaisaren lite skeptisk till styrkan i PU lim.
      Ett litet tips kring lindningsprocessen. Om man vill slippa alla linändar som ofta ställer till med trubbel när de ska kapas inför lackningen så kan man göra lindningen helt solid från början till slutet.
      Här har visas ett bra sätt:

Vill man slippa att få linändar när lindningen avslutas så dras linändan in med öglan en liten bit bara så att att den säkras och kapar den innan den dras under lindningen.
      Detta sätt gör färdigställandet av lindningarna mycket enklare och framför allt mer effektivt enligt min erfarenhet. Men som sagt det finns många sätt att göra lindningar på.
      Bra jobbat i vilket fall och roligt att du la upp en tråd om spöbyggnad, även om bygget nu råkade va en järnspett från sländföretaget.
      Nej, skämt åsido, ska bli kul och se hur du lägger på epoxysmörjan på lindningarna. Det svåraste momentet att få riktigt bra, tycker jag.
      sigpic

Kommentera

Jag har inga tveksamheter angående användandet av pu-lim, så länge proffsbyggarna rekomenderar det så gör jag det oxå. Är ganska säker på att det finns andra komponenter som går sönder innan, typ toppöggla, hela spötoppen är ju betydligt klenare än rullfästet, linorna kommer definitivt gå innan, bromsar, rullfötter. Med tanke på att du inte orkar belasta ett 14fotspö, det blir givetvis mer med ett kortare men där har jag inga siffror, med ca 2,5kg.
        Vet inte riktigt hur ni funderar när nu tänker på belastningen av rullfästet.
        Hängde på en rulle och en hink med 10 liter vatten i rullen och lyfte. Det är minst dubbelt så mycket som man någonsin kommer att belasta spöt med och det visade sig ju inte vara några problem.
        Uppskattar att ni påpekar saker, det är ju därför denna tråd finns. Ser dock bara nackdelar med 2komponentslim i rullfäste, den största att det måste bli väldigt mycket jobb att bara fylla alla tomrum som blir.
        Om det finns någon som belastat rullfot med över 10kg så hade det varit intressant. Skulle man lyfta 10kg så kommer spöt definitivt gå av.
        Och Ja, det är elkabel jag använder.
        Vad gäller Colour Preserver så har jag aldrig använt det på spön, tog upp det enbart för att det finns.
        Men givetvis hoppas jag att ni har fel om det skulle försämra lackningen, det får nån som vet bättre uttala sig om.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Ja jag måste också säga att det är bra och pedagogiskt upplagt. Dock har jag lite åsikter ingen kritik! Rullfäste är jag lite skeptisk mot att limma med P-U lim, jag hade föredragit nåt långsamhärdande två-komponentslim. Ett flugspö kanske inte har så stor påfrestning på rullfästet men på ett haspel, spinn eller båtspö är det ett måste. Ang color preserver så är jag lite skeptisk till det också, jag har råkat ut för att hela lindningen med ring har lossat från klingan och vridit sig, detta var med den mjölkvita Gudebrod? c-p:n, och så kan lacken spricka lättare vid änden av ringfoten med missfärgning som följd, men det är efter nåt års hård användning. Ytterligare en sak som kan vara bra är att linda hela vägen som underdelen går in i överdelen, holklindningen, då blir det en ännu starkare skarv. Detta var mina åsikter, inte min kritik. Hälsn The Wreck.
          Jag är väldigt nyfiken på hur mycket du gissar att du belastar rullfötterna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
            Vad gäller Colour Preserver så har jag aldrig använt det på spön, tog upp det enbart för att det finns.
            Men givetvis hoppas jag att ni har fel om det skulle försämra lackningen, det får nån som vet bättre uttala sig om.
            Jag vet bättre.

Kommentera

Jag är väldigt nyfiken på hur mycket du gissar att du belastar rullfötterna?
              Engångsbelastningen är väl inte så stor. Men eftersom P-U lim inte är homogent så kan det efter ett tag börja röra sig och då är rullfästet löst, men som jag skrev så är inte belastningen så stor på flugspön, det gäller främst haspel, spinn och båtspön. Själv limmar jag alltid alla rullfästen med tvåkomponent.

Kommentera

Jag har inga tveksamheter angående användandet av pu-lim, så länge proffsbyggarna rekomenderar det så gör jag det oxå. Är ganska säker på att det finns andra komponenter som går sönder innan, typ toppöggla, hela spötoppen är ju betydligt klenare än rullfästet, linorna kommer definitivt gå innan, bromsar, rullfötter. Med tanke på att du inte orkar belasta ett 14fotspö, det blir givetvis mer med ett kortare men där har jag inga siffror, med ca 2,5kg.
                Vet inte riktigt hur ni funderar när nu tänker på belastningen av rullfästet.
                Hängde på en rulle och en hink med 10 liter vatten i rullen och lyfte. Det är minst dubbelt så mycket som man någonsin kommer att belasta spöt med och det visade sig ju inte vara några problem.
                Uppskattar att ni påpekar saker, det är ju därför denna tråd finns. Ser dock bara nackdelar med 2komponentslim i rullfäste, den största att det måste bli väldigt mycket jobb att bara fylla alla tomrum som blir.
                Om det finns någon som belastat rullfot med över 10kg så hade det varit intressant. Skulle man lyfta 10kg så kommer spöt definitivt gå av.
                Och Ja, det är elkabel jag använder.
                Nja, de proffsbyggare är inte många som använder PU-lim. Du kan ta isär ett gäng spön av olika märken och kolla hur många som har limmats med det limmet så får du se själv. Tror inte du hittar något. Men jag har själv aldrig använt polyuretanlim så jag ska inte säga att det inte fungerar. Funkar det för dig så är det bra. 2-komponents lim och lack är ju inte morötter och sallad för hälsan precis så kan man slippa det så är det en välgärning. Fast det där med hålrum vid spöbygge beror ju på hur du lyckats med precisionen av delarna. Det behövs inte mycket lim om handtag är rätt utformade och inte heller till rullfästet om du minimerar hålrummet med distanser.
                För övrigt CP är ingen hit om du ska ha en hållbar lackning över tid. Det är bara att titta på de spön där CP har används. Det är nästan alltid stora sprickor vid ringfötterna. Om man har lagat och lackat om en lindning där cp har används och en där lindningen är transparent så upptäcker man fort vilken skillnad det är.
                Men vill man ha en tråd som inte blir genomskinlig så är color preserver den enda lösningen. Och om man ex. lackar en tråd med en mycket ljus nyans på en svart klinga utan CP så förstår man varför det är nödvändigt ibland.
                Ja,ja... det är mycket med det jordiska. Tack för byggartråden, det blir spännande och se hur sageklingan blir till slut.
                Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-05-17, 16:47.
                sigpic

Kommentera

När jag menade proffsbyggare tänkte jag inte närmast på fabriker som masstillverkar spön utan mera proffs som bland annat Göran Orre. HS import har sålt PU-lim under minst 10 års tid och gör det fortfarande och hade det varit minsta olämpligt så är jag övertygad om att dom hade slutat med det.
                  Ska man sedan börja tillverka distanser till rullfästena så anser jag att man förvandlar ett ganska enkelt byggprojekt till ett avancerat precisionsarbete som kräver en hel del maskiner vilket inte är meningen med min tråd.
                  Jag har iaf fått tillräckligt med info om colour preserver för att göra ett noterade om det i tråden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
                    Engångsbelastningen är väl inte så stor. Men eftersom P-U lim inte är homogent så kan det efter ett tag börja röra sig och då är rullfästet löst, men som jag skrev så är inte belastningen så stor på flugspön, det gäller främst haspel, spinn och båtspön. Själv limmar jag alltid alla rullfästen med tvåkomponent.
                    Jag är fortfarande lite nyfiken på varför ett rullfäste på haspel och båtspön är större än på ett flugspö, står man med i en älv med ca 20-30 meter rejält grov lina i en älv så blir ju den tyngde rejält mycket större än en wobbler på 0.30 lina. På ett båt/trollingspö som går ganska många timmar kan jag förstå ett tufft liv men jag tror ändå att bromsar, linor och ögglor slits mer än rullfästet.

Kommentera

På ett flugspö sitter rullfästet i änden på klingan, men på haspel/spinnspön sitter rullfästet en bit upp, klingan flexar hela tiden vid kast, drillning, bottennapp mm, framför, bakom, under rullfästet, men som jag skrev det var ingen kritik, bara min åsikt.och jag skall inte störa mer i din tråd.och jag kommer limma mina fästen med tvåkomponent i framtiden också
                      P.S. Letsgofishing, polyuretanlim är inte så nyttigt det heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      533 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      572 visningar
                      0 gillar