Nybörjare behöver hjälp med val av utrusting? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver hjälp med val av utrusting?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för all hjälp!

Nu var det beställt =)

Blev flugset exclusive klass #6-7, 3delat ska bli otroligt kul att lära sig fiska med fluga.

Ska köpa för att binda flugor själv, men det får bli nästa månad.
    Ska försöka läsa mig till vad man behöver om man ska köpa "lösa delar", har läst att man verkar få en hel del utfyllnadsmaterial som man inte använder, samt att man vill oftast komplettera om man köper färdiga flugbindnings-kit, det kanske blir billigare att köpa lösa delar.

Vad tror ni om rullen som följer med? NoLimits flugrulle i aluminium.

Hur är det, är det bara lina och spö som delas in i klasser? eller är även rullen indelad i olika klasser?

Gär det att köpa annat spö och lina sedan köra på samma rullle eller kommer jag måsta köpa ny rulle också? Om jag skulle vilja gå på klass 4-5 eller klass 8?

Ni har verkligen hjälpt mig i denna djungel, tusen tack =)

//
    Viktor

Kommentera

Rullen klassas ju in lite efter linan, alla klass 5 linor har ungefär samma volym. Om du har en rulle för, låt oss säga 4-6, ganska standard, så går det en 6lina och mindre backing en 4 med en massa backing och givetvis en tvåa med en otrolig massa backing men du kanske bara får på en halv klass sju lina. Men rullen har ingen egentlig betydelse av klassningen. Vad som kan vara viktigt vid HÖ-fiske är väl snarare att du har ett bra bromssystem.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Nu har jag äntligen fått mina saker, tyvärr så var flugspöt sprucket vid infästningen på en del, så det måste jag skicka tillbaka, kändes oerhört tråkigt och omständigt =(
        Men i övrigt så verkar det vara rejäla grejjer.

Ska beställa flugbindar saker nu, har läst igenom forumet så gott det går och har förstått att det är "delux kit" som gäller från http://capricorn.se/shop/default.asp

Men det känns i dyraste laget just nu 1299:-.
        Har även tittat på kit från

Dom har ett som heter de lux också, är det samma måntro som capricorn tar 1299:- för? det kostar 699:- Vilket passar min plånbok betydligt bättre just nu.
        Dom har även ett set som heter Flugbindarset 714 för 749:-

Vad tror ni?
        Kan något av dessa vara något?

Skitfiske
        //
        Viktor

Kommentera

Fy fn vad trist med spöt! Det är riktigt vidrigt när grejorna man ivrigt väntat på äntligen kommer och så är någonting är kass.

Nej, De Lux kitet från Capricorn är betydligt mer omfattande. Men Johan Klingbergs satser är helt o.k. om du vill ha ett billigare bas kit?

Ta det för 745:- då. Då får du ett mycket vettigt städ för pengarna, som du kan ha ett bra tag.
          Ett tips, är att köpa mer krok bara. Alla flugbindar kit är ganska snåla med krok.

Och i början, binder man som en galning, bara för att det är så kul!

Daichii är en bra krok för en billig slant.

Ta följande storlekar:

Daichii (vanlig flug krok) öring krok: 10, 12 , 14 och 16.

Daichii Streamer krok: 8 och 10

"Kläckar och natt slände puppa krok" Mustad 80250. 12 och 14.

Köp gärna till en extra rulle svart bind tråd, för vaxad UNI. 0/8 också.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-07, 09:04.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag får ta mig en rejäl funderare över vilket set jag ska ta, men kommer man snabbt sakna saker från det dyrare settet i det billigare? kommer det i så fall bli dyrare att kompletera med dessa saker till det billigare senare?

Tråkigt med spöt helt klart men måste ändå säga att beoutdoor gjorde vad dom kunde då det var som det var, jag skickade mailet på helgen, fick svar att de skickat ett nytt på måndag, kunde hämta ut det på tisdagen. Helt klart godkänt, tyvärr så var ju fiskedagen förstörd innan men dom gjorde vad dom kunde =)

Såg dock att jag fick ett annat spö, också bromanodell beta series 9'6" #6-7 XF

Någon som vet skillnaden mellan XF och det som "bara" heter bromanodell beta series 9'6" #6-7, vad jag kan förstå så ska det vara snabbare action på XF samt att det ska vara bättre i blåsigare förhållanden, någon som vet hur det ligger till och vet skillnaden? Funderar om man ska påpeka detta för beoutdoor.se antar dock att det är likvärdigt då de kostar lika mycket, jag vill gärna veta vad ni tror.

Har ett annat problem gällande knutar, vilka knutar ska man ha mellan backing - kastlina- kastlina - tafs och tafs fluga?
            Har försökt mig på kirurgknuten men de fungerade dåligt tycker jag, jag gjorde säkert fel.
            Finns det något bra video eller guide på hur man går tillväga?

Bästa hälsningar
            Viktor

Kommentera

Hej igen!

Ja, troligen kommer du ganska raskt att komma på en hel del grejor du behöver komplettera om du köper det billigare setet. Jag har väl flug bindnings material (inkl. krok) för ca 1900 - 2000:- Och jag kommer fortfarande på mig självt med att sakna saker.

Och i det läge där du är nu och ska börja binda. Så kommer du att lus läsa flug fiske siter och forum efter nya mönster att binda, så snart du lärt dig grunderna. Och att lära sig det går fort. D.vs. behovet att komplettera material i en mindre sats kommer snabbt då.

"XF, står väl för "Extra Fast" skulle jag tro? Alltså ett mycket snabbt och troligen toppaktion spö.

Kirurg knuten är inte den knut du ska använda. Den passar bäst till att skarva tafs nylon med.

Nål knuten, är bäst för att koppla ihop backing med flug linan.

Men använd en bit ihåligt plast skaft från en bomulls pinne istället för stopp nål till denna knut. Lägg gärna ett par droppar vattenfast kontakt lim över själva knuten och jämna till den med en trä sticka eller dylikt. Då glider knuten lättare genom spö ringarna. Använd inte hårda limmer typ Express lim eller Karlssons klister till detta! Kan så småningom skära av öglan.

Perfection Loop, är en bra ögle knut till att göra en ögla av flug linans kärna, sedan du tagit bort 3 - 4cm av flug linans ytskikt i lin spetsen med litet kemiskt ren Aceton och en liten tyg lapp.

Då blir det lätt att byta tafs.

Funkar bra till att göra öglor på dina hem knutna flug tafsars butt del också.

Den lättaste knuten till att knyta flugan till tafsen är nog Klinch knuten:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-10, 20:37.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ni som kan, kan detta vara något?

Eller är delux kitet fortfarande betydligt bättre?

Kommentera

Biltema har ett set, billigt är de med... ca 250kr har ja för mig.. om de är bra skall ja låta vara osagt.

/ Friberg

Kommentera

Ursprungligen postat av pearl Visa inlägg
                    Ni som kan, kan detta vara något?

Eller är delux kitet fortfarande betydligt bättre?
                    Jag tycker kanske inte att det är det bästa för dom pengarna.
                    På tradera kan du hitta bättre paket för mindre pengar.
                    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X