Nybörjare behöver hjälp med val av utrusting? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver hjälp med val av utrusting?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare behöver hjälp med val av utrusting?

Hejsan!

Första inlägget här för mig! =)

Har tänkt att börja flugfiska och har svårt att välja vilket spö jag ska ha.
    Jag vill ha ett spö som är så allround som möjligt då jag både fiskar insjö och vid havskusten.

Vill komma undan så billigt som möjligt har tittat på lite olika färdiga set.

Loop Adventure 2 flugfiskeset http://www.jkflugfiske.com/produkter...ske_vara2.html

Okunnig som jag är så tänker jag ju att settet som kostat 4500:- måste vara jättebra men så kanske inte är fallet.

Har bromanodell som "vanligt" spö till ambassadeuren och jag är mycket nöjd med det.

Vilken klass ska man välja? #6-7

Hur många delar är att föredra på spöt? 6delars känns rätt så smidigt då man ska vandra i fjällen endel, men påverkar det känslan eller hållbarheten på spöt?

Finns det något annat set som ni kan rekommendera?

Vågar man köpa begagnat eller är det lite våghalsat?

Väldigt tacksam för svar

Skitfiske på er =)

jag skulle köpa nytt om jag var du, välkommen hit föressten

Loop adventure spöet har jag i #5 men deock med annan rulle o lina. det spöet kan jag rekomendera, annars skulle jag välja ett just add water kit från www.flugor.se i klass 6

Kommentera

Just add water är säkert bra då det följer med massa grejjor så det kan jag rekommendera ifall man har ekonomin men har däremot aldrig testat sameos spön.

Vilken klass? Ifall du ska fiska HÖ och gädda är 7/8 ett bra alternativ, blir tråkigare på harr eftersom det är grövre men det är ändå bra allround. http://www.flugor.se/
      Flytring=Mjölksyra

Kommentera

Sameos spön är bra. Och följer AFTM klassningen väl. Och man kan heller inte klaga på vare sig deras linor eller rullar.

Loop Adventure, tycker jag inte är någon nybörjar höjdare precis. Iaf är linan ganska kass. Men spöt år väl hyfsat och rullen bra.

6 delat spö är väl bekvämt, men ju fler holkar du adderar, ju mjukare och långsammare blir spöt. Jag tycker gränsen går vid 4 delat för att det ska vara bra för en nybörjare. Men 3 delat är mer förlåtande spön mot små misstag i kast tekniken dock.

Men är runt 3000:- för Sameo grejorna för mycket pengar för dig?

Då är ett mycket bra kit = Bäcksländan XPC 5/6. Om det är Harr, Regnbåge, Öring och röding du är ute efter?

Bäckslände kitet, duger gott att växa litet i som flug fiskare sedan du lämnat nybörjar stadiet också.

Olssons Sportfiske har kitet billigt för 1095:-
        Vilket är ca 400:- billigare än normalt.

Några Pool 12 tafsar med 0.20, 0.18 och 0.15 spets bör du skaffa från samma ställe. Gärna ett par 25 eller 50 m spolar 0.20, 0.18 och 0.15 att laga tafs spetsar med också.

Det är en hyfsat billig flug tafs av bra kvalitet.

+ en nagel tång från Apoteket för 25:- till att knipsa nylon med. Och en Peang till att lossa flugor ur fisk munnar med.

Fyllda Flug askar kan du hitta här: http://www.flugor.se/

Kolla under "Fyllda askar".

Flugasken - Favoriten och Flugasken - Jämtland - Härjedalen. Bör passa till det fiske du verkar vara ute efter.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-24, 19:33.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack

Har tittat på just add water, men de är för dyra för mig. Runt 2000:- sträcker sig budgeten till.

Finns det några bra start kit med flugor och tillbehör som rekommenderas?

Finns alldeles för mycket att välja mellan =).

Den billigaste jag länkade till, är det bara dynga eller kan det vara något?

Tack för svaren

Kommentera

Där har du ett bra set! till ditt Pris

Kommentera

Jag vet inget om det där Odyssey kitet eller märket för den delen heller. Kan vara o.k. Men kan också vara en mardröm. Ta då de grejorna jag föreslog ovan istället. Det är beprövade prylar.

Edit. Guideline kitet som ENEL föreslog är heller inte dumt.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-24, 19:39.

Kommentera

Tack för alla svar! =)

Har varit och hört mig för på fiskeaffär och googlat det jag kunnat för att hitta mitt spö.

Har bestämmt mig för att köra på kitet från

Vad mer förutom flugor behöver jag köpa med för att vara redo att köra igång?

Läste om tafsarna som du tipsade om men dessa fanns ej från stället jag ska beställa ifrån, finns det något bra alternativ till dessa? Vet inte riktigt vad det är jag letar efter =)
                känns lika bra att beställa allt från samma ställe för att slippa en massa frakt.

Är även sugen på att börja binda egna flugor, dom har ett start set,

Kan det vara något?

Har även sett att det finns ett på

Känner mig lite osäker på vilken klass jag ska välja dock, #5-6 eller #6-7. Vill ju kunna fiska så allround som möjligt, då jag ska fiska i havet endel så känns det som att 6-7 är bättre, men jag har ingen aning egentligen. Men fisket ska även bedrivas i de flesta vattendrag.

Hur stor är skillnaden mellan #5-6 och #6-7?

Sedan så förstår jag att 3delat kanske är att föredra men vid fjällvandring så lockar de 6delade, skulle vara smidigt, men å andra sidan så borde inte ett 3delat vara så stort om jag jämför med ex. mitt vanliga kast spö som är tvådelat och det fungerar bra att bära runt på.

//
                Viktor

Kommentera

Hej! Det där kitet är nice!

Blir väldigt svårt att finna en bra kompromiss mellan älv och sjö. Dvs. Harr, Regnbåge, Röding och Öring grejior och att det ska dessutom passa för kust fisket efter Havsöring.....Gissar jag?

För Harr etc. är en 5/6 utrusting all around. För Havsöringen på kusten bör du ha ett klass 8 eller 9 för att greja de blåsiga dagarna och vårfisket med litet större flugor.

Ett klass 6 / 7 blir inte så kul att fiska i strömmande vatten och sjö med som ett klass 5 eller 5 / 6 kit.
                  Då avser jag att drilla fisk på d.vs. Speciellt, om fisken inte är så hiskeligt stor.

Å andra sidan KAN ett 6/7 kit fungera på kusten för HÖ om det är tämligen lugnt. Men det är surt att komma ut till ditt favvo HÖ ställe och det blåser sjutusan jäklar just då! Iof, du kan slänga på en WF8 på ett klass 6/7 spö för att få litet mer tyngd i kasten. Men det kan hända, att dina kast längder blir lidande med någon meter mot din normala prestations förmåga då.

Om jag vore dig, så skulle sätta mig ner och fundera över VAR och VAD du kommer att fiska mest? Och köpa utrustingen efter det.

Du kan ju alltid köpa en utrusting, som lämpar sig bra för det fiske du väljer som no.2 senare.

Det är mitt tips iaf.

P.s. 3 delat spö brukar inte vara så bökigt att ta med sig upp på fjället. Dessutom, det finns bra spö tuber att köpa som skyddar spöt bra när du ska ta dig genom besvärlig terräng. D.vs. om ditt spö bara kommer med en vanlig "tyg strumpa"?

Wittlock, har flera slags tuber att välja emellan. Se bara till att välja en som passar antalet delar och spöts längd.

Det du ska skaffa ytterligare, är en juste fiske väst, en peang, en "fisk knockare" = priest + En kort skaftad håv. Om du inte har en redan vill säga? Och så ett par - 3 "Pin on reels" som gör att du inte tappar bort din peang etc. Och kanske ett par flug askar?

Här är en juste Guideline väst till ett bra pris. Tänk på att det kan vara ide' att köpa storleken större, så att du kan ha en jacka under m.m. utan att västen blir till en korsett.

De har en bra tafs i Vision Trout 9 fot också. 3 och 4 X = 0.20 och 0.18 är lagom.

Köp gärna ett par 25 meters spolar 0.20 och 0.18 också så du kan reparera tafs spetsarna med "Kirurg knuten".

En s.k. nagel tång är bra till att knipsa nylon med. Apoteket har sådana för ca 25:-

Kan rekommendera modell Turtle och den gröna plast asken med foam strips från denna firma. Turtle, är till för torrflugor och den andra asken för nymfer och streamers.

http://flugbiten.se/catalog/login.ph...cb4d3be4dd3e80 De har fina Trä håvar ,peang och pin on reels också.

En Priest, kan du göra självt av en bit tungt mässings rör, ca 15 - 20 cm långt. Borra 2 hål i ena änden för en kort rem och du har en billig, men bra "fisk bonkare".

Flugbindar setet "De Luxe", från Capricorn för 1300:- är nog det vettigaste bind kitet du kan hitta.

Men köp också gul, svart, röd och vit medium Chenille a' 16 kr påsen och mer krok. Så klarar du dig länge utan att behöva komplettera material speciellt mycket.

Det bind setet du länkade till är iof hyfsat. Men du kommer ganska snart känna att det saknas en hel del material som du behöver köpa till. Och då är du snart uppe i vad De Luxe setet kostar hur som helst.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-28, 11:04.

Kommentera

om du ska börja med flugbindning, vilket jag fastnat mest för. Så rekomenderar jag kanske inte o köpa ett färdigt set, om du ska köpa ett färdigt set köp ett deluxe set i så fall..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X