Dags att börja flugfiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att börja flugfiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att börja flugfiska

Hallo flugfiskegalningar!

Har läst runt en stund på flugfiske delen av forumet efter att jag blivit inspirerad av de som har flugfiskat efter havsöring.

Så nu kände jag att det börjar bli dags att försöka vifta själv på vinst eller förlust.

Har kollat runt lite och har fastnat för Sameos "Just add water (Havsöring)"(#8)
    Jag skulle kunna tänka mig att lägga mig runt den prislappen för ett hyggligt startkit.

Är det någon som har några erfarenheter av det "kitet"? Är det för grovt för HÖ? Är det någonting att ha?
    Vad finns för andra liknande grejer som ni kan rekommendera?

Funderar också på att fiske gädda med samma spö. Är det vettigt eller måste jag ha flera spön?

/Daniel

Hej!

Sameo J.A.W. - Havsöring är ju ett bra anpassat kit till denna typ av fiske. Sameos spön, rullar ( I detta fall Wolverine modellen) + lina är justa grejor som du kan växa i som flug fiskare. Och betänker att man att förutom ett bra lina, rulle och spö kit, dessutom får flugor och tafsar m.m. Så är inte priset speciellt svettigt.

Och ska du köpa samma kvalitet, på spöt, rullen och linan + tafsar och flugor? Ja, då tjänar du just ingenting på att köpa "lös vikt" så att säga.

Klass 8 är skapligt till Gädda också. Iaf, så länge du kör gädd flugor, med syntet hår i vingen. Och att det inte är de största flugorna det handlar om?

Å andra sidan kan du nu köpa ett Broman o Dell, Esox Lucius Fly billigt om du snabbar dig på.

Det är ju special gjort för Gädd flug fiske:

En Dan Tackel 2:a sorterings flug lina. Intermediate WF 10.

Detta är en bra mycket bättre lina än vad priset antyder. Är väl att gämföra med en 350 - 400 Kr lina ungefär.

En Loop Evotec CLW 8-12.

Backing 30 pund, 100 yards:

Gädd tafs(ar):

http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1089.

Gädd flugor:

Om du har råd efter köpet av Sameo kitet? Så köp Esox Lucius spöt som en framtida investering. Rulle, lina etc. från Dan Tackel kan du ju alltid köpa så snart du har råd. De finns ju kvar till det priset.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-29, 14:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tycker att du bör köpa Sameo kitet. Jag köpte en Sameo lina i början av säsongen och många personer har faktiskt undrat vad det är för en lina jag har. Sameos grejer är riktigt bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        ...Klass 8 är skapligt till Gädda också. Iaf, så länge du kör gädd flugor, med syntet hår i vingen. Och att det inte är de största flugorna det handlar om?

Å andra sidan kan du nu köpa ett Broman o Dell, Esox Lucius Fly billigt om du snabbar dig på.

Det är ju special gjort för Gädd flug fiske:...

...Om du har råd efter köpet av Sameo kitet? Så köp Esox Lucius spöt som en framtida investering. Rulle, lina etc. från Dan Tackel kan du ju alltid köpa så snart du har råd. De finns ju kvar till det priset.
        Det känns självklart att jag vill kunna kasta alla sorters gäddflugor, men jag har förstått från killen i butiken där jag kollade på "kitet" att det blir till att kompromissa om jag bara köper sameo #8:an.

Vad har du för erfarenheter av gäddflugfiskespön? Någon här på forumet länkade till en artikel där en "expert" avrådde från att köpa stela påkar som kallas gäddflugfiskespön, då de är svårkastade för nybörjare. Jag antar att smaken är som baken.
        Bland annat såg jag att ENEL i en annan tråd var missnöjd med sin sameo lina som följde med. Det framgår dock inte om det bara var till gäddfiske han var missnöjd.

Jag skulle kunna köpa ett till spö o rulle för gädda, men det blir mycket saker på en gång med tanke på att jag inte har gjort annat än att känna lite på min brors gamla "budgetkit". Så jag kommer nog vänta lite(1-2 månader) med att köpa ytterliggare utrustning innan jag kastat in mig på ett första spö.

Skulle det inte funka att köpa en extra spole med sjunk/intermediate Longbelly och sedan en gäddtafs för att åtminstone få iväg flugor runt 15cm i mestadels syntet?
        Senast ändrad av Eastgrove; 2010-05-29, 22:21.

Kommentera

Vad gäller spön kan man väl säga som så att att stela kvastskaft, spön med utpräglad toppaktion, är svårare att kasta med beroende på att det gäller att ladda eller "tima" spöt i exakt rätt ögonblick. I genäld så kan ett sådant spö ge lägre linbågar vilket minskar luftmotståndet som i sin tur ger längre kast, framförallt när det blåser. Ett spö med aktionen vattenslang ger ju då motsatt effekt men är trevligare att fiska med om man behärskar det, men det innebär inte att det inte går att kasta långt med det. Det viktigaste ligger trots allt i vilka flugor du tänker fiska med, alltså linklass/spöklass. Nu vet jag ju inte hur kunnig du är inom flugfisket överlag men jag förutsätter att du kan en del.
          Ska du sikta på HÖ i första hand så anser jag att klass 8 är utmärkt, även klass 7 klarar en hel del. Det går ju att fiska gädda med en åtta om man inte behöver dänga dom största flugorna speciellt långt.
          Att köpa en klass åtta och en nia anser jag är överkurs.
          Att köpa en extra lina vinner du egentligen inget på då dom ska väga lika mycket. En variant kan vara att du köper en spole och en lina i en högre klass, om spöet orkar dänga iväg den linan. En tyngre lina gör ju att spöt inte orkar skjuta lika snabbt.
          Enklast är nog att inte fiska dom största gäddflugorna och optimera på havsöringsfisket.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tror inte att jag kunde ha sagt det bättre självt! Håller totalt med Guideline.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-05-29, 18:42.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kan tillägga att en nia eller tyngre känns som om det skulle bli lite att skjuta gråsparv med haubits på HÖ.

Kommentera

Tack för all hjälp. Känns som om det finns en stor mängd hjälpsamma människor som gör allt för att man skall falla dit för flugfiske . Det är sånt som ger en en bra start på flugfiske karriären.

Jag har mer eller mindre ingen erfarenhet när det kommer till flugfiske. Har försökt att läsa på så att jag har koll på teorin innan jag köper grejer. Ska jag lägga runt 4000:- för ett sätt och sedan köpa håv, bra polaroid glasögon, större peang(gädda), tafsar osv. så känns det bra att se över så att jag får ut det mesta för mina pengar.
                Egentligen så är jag väll lite väll insnöad på sameo trots att jag egentligen inte har kollar runt så mycket. Det är svårt för mig att avgöra vad som är bra eller dåligt när jag inte har flugfiskat innan. Tror inte att jag kommer bli missnöjd för det verkar som att de flesta märken ändå säljer bra saker i den prisklassen.
                Antar att det är svårt att rekommendera andra utrustningar/kit runt den prisklassen då ingen har möjlighet att testa allt.

Har jag missförstått det hela om jag tror att en longbelly klass #8 slänger iväg en en gäddfluga bättre än en vanlig WF lina klass #8?
                Senast ändrad av Eastgrove; 2010-05-29, 23:31.

Kommentera

Guideline Act4 är ett kanonspö.
                  Börja med en en wf från dan-tackel 100 spänn så ser du hur det går, Kanske värt att gå upp på en klass 8 till gäddflugorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                    Guideline Act4 är ett kanonspö.
                    Börja med en en wf från dan-tackel 100 spänn så ser du hur det går, Kanske värt att gå upp på en klass 8 till gäddflugorna.
                    Så du menar att en GL Act4 #7 till HO alt. en #8 ifall jag skall försöka tjonga iväg mindre gäddflugor?

Såg att de fanns i lite olika längder. Vilka för och nackdelar har långa respektive "korta" spön?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    186 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    305 visningar
                    0 gillar