Harrflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Harrflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Harrflugor?

En del av er andra har säkert sett mitt tidigare inlägg under flugfiske allmänt (Gysinge)

Men tänkte kolla lite bland er andra vilka klassiska Harrflugor som är bäst?
    Öring har jag testat mig fram lite och fått några favoriter bla Streaking Caddis och Superpuppa och March brown. Men harr har jag inte fiskat än utan blir premiär till helgen vilket gör att jag är helt ovetande om vad som funkar?

//Henke

Red Tag o Black Gnat e ju en klassiker
    Klinkhamer
    Ismo Puppan

tillsammans med d du nämnde borde du komma långt

Kommentera

Harren och Öringen gillar ungefär samma flugor.

Jag har kopierat ett tidigare svar från en äldre F.S. tråd:

"Jag tror att håller du dig inom färg skalan som är normalt för div. insekter = Brunt, grönt (I olika nyanser) grått och svart är du helt o.k. Det gäller både torrflugor så väl som nymfer.

Ta sedan de flugorna från storlek 10 och ner till 18, så bör det fungera bra.

Våt flugor, är ju inte dumt för fiske i strömmande vatten heller. Alexandra, Black Zulu, Deep Purple, Dyson, Greenwells Glory, March Brown, Professor, Teal Silver and Blue (eller Heggeli) t.ex. 10, 12 och 14. Brukar vara gångbara våtfluge storlekar.

Ha gärna med någon Czech nymf, Haröre nymfen, Killer Bug, Peasant Tail nymph, Flickslände nymf och Husmask imitation (förtyngd) + Nattslände puppa. Den Nattslände puppa som fungerar bra all around, har beige eller creme färgad, litet luden bak kropp, brunt påfågel herl bröst och ett par varv brun spräckligt Rapphöns hackle t.ex. Storlek 12 och 14. På böjd krok, typ Kamasan B420 eller Mustad 802 50 t.ex.

Litet torrfluge tips:

Black Gnat.

Svart Klinkhammer. Gärna med naturellt Grizzly hackle.

Blue Dun. Baetis sländor i de större storlekarna. Och fjäder mygg / Stick mygg i de mindre (16 och 18).

Grå Klinkhammer.

Den där split wing, gul olive flugan du band förut.

Gul / Olive Klinkhammer

March Brown, Coachman (Med vit poly garn vinge) och Red Tag, får representera de bruna torr flugorna.

Brun Klinkhammer.

Röd och svart Myra 12 och 14.

Fjädermygg / knott imitation = Griffiths Gnat 16 och 18.

Flick slända, Storlek 12.

Nattslända. Typ Goddards Sedge, Nalle Puh (med poly garn vinge istället för Brun Björn dock) eller Streaking Caddis. 12 och 14.

Bäckslände imitation. Storlek 8 och 10.

Fjädermygg puppa. Grön bak kropp eller svart och ganska tunn, Påfågel herl bröst och ljusa CDC gälar (tofs) ca 1 - 1/2 cm långt. Eller en bit vit foam stav. Storlek 16 och 18."
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-18, 11:42.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack så jättemycket för det väldigt uttömmande svaret
        Jag var iväg till Sundbybergssportfiske och provianterade upp en del nu har jag en lite arsenal att leka med så nu är det bara att hoppas att Harrarna/Öringarna är på hugget.
        Är det bara uppströmsfiske som gäller eller vad gäller för att kasta nedströms? att inte få till en plog är något jag ska försöka jobba på i helgen,

//Henke

Kommentera

klinkhammer, streaking caddy, superpuppan(nymf), harörenym, E12 funkar till 95% av alla fiskar.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Stavhoppet Visa inlägg
            Tack så jättemycket för det väldigt uttömmande svaret
            Jag var iväg till Sundbybergssportfiske och provianterade upp en del nu har jag en lite arsenal att leka med så nu är det bara att hoppas att Harrarna/Öringarna är på hugget.
            Är det bara uppströmsfiske som gäller eller vad gäller för att kasta nedströms? att inte få till en plog är något jag ska försöka jobba på i helgen,

//Henke
            Varsågod.

Uppströms flug fiske är inte lätt! Risken är stor att du lägger flug linan rätt över andra stånd platser där det kan tänkas stå fisk t.ex. + att du får ett litet helsike att behålla kontakten med flugan eftersom lös linan kommer emot dig med hjälp av strömmen. I synnerhet då om det strömmar på litet hastigare där du fiskar.

Den bästa approachen, är att hålla dig snett ovanför stånd platsen. Och så antingen "menda linan" i en båge uppströms så snart du lagt flugan en bit ovanför stånd platsen. http://www.midcurrent.com/articles/t...n_mending.aspx Eller använda dig av "Reach kastet":

http://www.midcurrent.com/video/clip...namics_14.aspx Fisken har ett "sikt fönster", olika stort beroende på hur djupt den står? Så står fisken djupare? Då får du lägga flugan allt högre ovanför där fisken står. Tro inte att fisken (Om det nu inte är mycket grunt d.vs.?) står där du ser vak ringen. Den står faktiskt en bit ovanför.

När fisken ser insekten / flugan i den främre delen av sitt "fönster" så släpper den sig nedströms och stiger samtidigt. Tar bytet och dyker framåt / nedåt mot stånd platsen. Detta för att jakten, ska kosta så litet energi som möjligt. Ju grundare ståndplats, ju kortare sådan bana tar fisken som sagt.

Den enda torrfluga som någonsin får stripa = ploga litet är nattslände imitationer typ Europe'a 12, Nalle Puh, Streaking Caddis m.fl.

Detta, beroende på att så fort Nattsländan kläckts. Så sitter den inte still och väntar på att vingarna ska torka. Utan fläktar med dem och åker i korta etapper på ytan in mot land och säkerheten.

En ägg läggande Nattlända, liksom studsar fram på ytan och doppar stjärten. (Nalle Puh flugan, imiterar just den ägg läggande sländan. ( Men det hindrar inte att du använder en annan imitation hur som helst ) . Så som du förstår, så gör det inget om din Nattslände imitation plogar litet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-18, 11:41.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
            7 svar
            413 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
            8 svar
            292 visningar