Nybörjarutrustning Harr och Öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarutrustning Harr och Öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Vision Attack #5. Men jag tycker att vildmarks shopen är ganska dyra på det. Kolla in här:

Du får ju en del flugor och tafs för mellan skillnaden + frakten.

Scierra Sweep kitet är inte dumt det heller. Litet snabbare aktion än Vision Attack dock.

http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=911069
    Men hur påverkar en snabbare aktion? Vilken aktion bör jag ha??? Det var ju trevligt pris på Scierra, hur sår det sig mot Zulu???

Wildmarksshopen är som sagt den lokala butiken, så där blir det ingen frakt. Men som jag skrev innan jag köper gärna från nätet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      klass 5 ska du ha. Köp inte för billigt. Läs även fler trådar om tafsar och tafsmaterial så du är med på den biten med. fluga harr är tokroligt, du kommer inte ångra dig!
      Jag ser verkligen fram mot att fluga harr, det verkar grymt skoj.

Men vad är då för billigt?

Jag har som sagt inga erfarenheter av flugfiske och är total nybörjare.
      Med erfarenheter från annat fiske vet jag ju att det lönar sig att köpa bra saker på engång. Men hur bra?

Kommentera

Under 1000:- får du inget set värt namnet. Men vill du ha grejer att växa med som flug fiskare, även efter att du har lämnat nybörjar stadiet? Då är det Bäcksländan XPC #5 för 1099:- Hos Olssons Sportfiske ( ca 400:- billigare än någon annan on line butik) det billigaste kitet du ska sikta på.

Men köper du Bäcksländan? Då får du köpa 50 yards = ca 45 m, 20 pund = 9.45 kg backing lina separat, eftersom detta inte ingår i kitet. Räkna med 90:- - 120:- ca för backingen.

Sedan i rang ordning: Scierra Sweep, Guideline Explorer ( 1499:- här:http://www.fiskebutiken.nu/index.do ) och Vision Attack. Scierra Sweep och Guideline Explorer är ganska likartade dock. Sweep spöt, är ganska snabbt i aktionen som jag nämnde tidigare.

Edit.

Ang. aktion .

Vilken slags aktion du ska ha är ganska personligt.

Det finns spön m, allt från extrem topp (snabb) aktion till medium, halv aktion och till sakta 2/3 eller hel aktion, ända ner i handtaget.

Jag föredrar medium snabb, halv aktion. Och jag tror att det även passar nybörjaren bäst, eftersom du hinner lättare med alla moment i kast tekniken. Men spöt har fortfarande tillräckligt bra rygg rad för att bära en lina med lång tapering / kast klump. Med ett snabbt / mycket snabbt spö, kan det vara litet tufft att hinna med i kast tekniken som nybörjare. De långsammare spöna, är mer till för de som gillar en aktion som påminner om de gamla glasfiber och de ännu äldre splitcane spöna i bambu.

Kom också ihåg att ju fler delar ett spö består av? Ju långsammare och mindre förlåtande med misstag i kasten blir det. 3 eller 4 delade spön är mer förlåtande och lätt kastade.

Vision Zulu, är litet vassare än Scierra Sweep. Men de jag känner som kör eller kört med Sweep grejorna är nöjda med dem.

Har prov kastat med ett klass 6 Sweep vid ett tillfälle. Tycker att det är helt o.k. grejor för slanten.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-30, 13:43.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Under 1000:- får du inget set värt namnet. Men vill du ha grejer att växa med som flug fiskare, även efter att du har lämnat nybörjar stadiet? Då är det Bäcksländan XPC #5 för 1099:- Hos Olssons Sportfiske ( ca 400:- billigare än någon annan on line butik) det billigaste kitet du ska sikta på.

Men köper du Bäcksländan? Då får du köpa 50 yards = ca 45 m, 20 pund = 9.45 kg backing lina separat, eftersom detta inte ingår i kitet. Räkna med 90:- - 120:- ca för backingen.

Sedan i rang ordning: Scierra Sweep, Guideline Explorer ( 1499:- här:http://www.fiskebutiken.nu/index.do ) och Vision Attack. Scierra Sweep och Guideline Explorer är ganska likartade dock. Sweep spöt, är ganska snabbt i aktionen som jag nämnde tidigare.
          Tack för bra info. Så om jag tolkar dig rätt så bör jag om jag anser mig ha råd köpa Vision spöt i AFTM #5 och om jag vill snåla lite så Scierra Sweep.
          Och om jag vill vara riktigt snål så tar jag Bäcksländan?? Men alla är ok.

Kommentera

Jepp, så kan man säga det!

Alla kiten är pris värda. Och det finns ingen anledning för en nybörjare att rusa å stad och köpa spö, rulle och lina etc. för tusentals kronor. Det vore som att aldrig ha spelat gitarr förut och sedan köpa en Fender Stratocaster gitarr, i tron att man blir en ny Mark Knopfler per automatik ungefär.

Det gamla ordspråket, att man ska lära sig krypa innan man kan gå. Gäller även i flug fiskets värld.

Dessutom, när du hållt på att flugfiska ett tag. Så har du en bättre uppfattning om vilka egenskaper du vill ha ut ur grejorna nästa gång du byter upp dig. Det viktigaste för dig just nu, är att du får en balanserad och bra nybörjar utrustning. Och som är anpassad till det slags fiske du ska i huvudsak ägna dig åt.

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-06-30, 13:47.

Kommentera

Ang. Aktion.
              Det här förstod inte jag när jag började.

Långsam/Snabb - Hur fort spöt fjädrar tillbaka och blir "rak".
              Djup/Toppig - Hur långt ner i klingan spöt böjer sig vid belastning.

Ursprungligen postat av http://www.wittlock.se/utrustning/html/flugspon.html
              Att välja flugspö kan vara svårt, det finns så många karraktärer. Det enda man inte behöver vara orolig för i dag är att man får ett dåligt spö om man köper ett nytt av oss. I dag byggs nästan inga dåliga spön. Utvecklingen av kompositmaterail är spännande och precisionen med vilken man kan styra klingornas aktioner blir bara bättre och bättre. Visst är det skillnad på ett dyrt och ett billigt spö. Du som känner att du har stannat upp i din flugfisketeknik bör kanske titta på ditt gamla spö och jämföra med de egenskaper som ett nyare innebär. De allra dyraste spöna gör dig dock inte till en bättre flugfiskare med automatik, med de extremaste modellerna kan det vara tvärt om. Följande kommentar har noterats om ett sådant spö: - att sätta detta spö i händerna på en nybörjare är som att sätta en bilskoleelev i en Testarossa!
              Det är ganska enkelt att tänka sig fruktansvärt mycket kraft och en fantastisk upplevelse om du kan kontrollera den, i annat fall en katastrof.
              Överfört på ett flugspö så blir det naturligtvis samma sak, en fantastisk upplevelse för den fiskare där kasttekniken sitter som en smäck!
              Omvänt så sitter du där med ett 5-10 000 kronors rullfäste om du inte kan utnyttja spöets resurser, spöställen längs laxälvarna är fulla av sådana redan!

Skynda lagom, hoppa inte över ån efter vatten, flugfiske är ett livslnatur canada grabbar på stockångt lärande, man utvecklas hela tiden. När det gäller spön då är det istället en fördel att byta upp sig. Om du börjar med ett extremt spö och inte får det att fungera så kanske du förlorar intresset, med ett förlåtande spö är du igång direkt och kan så småningom se fram emot en sund “uppgradering” som för din utveckling vidare mot större precision och längre kast.
              /Valter

Hehe, det här visste du nog redan
              Mycket roligare att ta dom på torrt!

Kommentera

Tillför egentligen ingen ny information utan kan bara hålla med flera andra att köp nått av de paket det skrivits om här i prisklassen 1 000-2 000 kr så har du garanterat ett spö som du kommer klara dig på i ett antal år framöver.

Köpte själv ett paket liknande de som säljs nu för just under 1000 kr när jag började flugfiska och det funkade men jag växte snart ifrån det och tyckte att känslan inte riktigt fanns där. Harvade på med detta spö ett bra tag och köpte för några år sedan ett strömsländan 5/6 (ungefär i klass med paketen för 1500 - 2000 kr idag) och det spöet kör jag med fortfarande.
                Finns mängder med spön som är mycket bättre än detta men jag hade nog inte fått fler eller större fiskar om jag köpt dyrare grejjer. Min nästa investering i utrustning blir nog att uppgradera rullen istället skulle jag tro.

Handla och sen ut o öva.

Kommentera

Hej!

En rulle du ska kika på i så fall är denna:

VK56 modellen tar en WF 6:a och 60 yards 20 pund backing. Väger 177 gram.

Kommentera

Tack alla för mycket bra synpunkter! Nu ska jag sätta mig och grubbla en stund, sedan blir det att köpa någon av de nämnda setten. Ska fundera lite på hur mycket pengar jag vill lägga ut och åka till fiskeaffären och fingra lite!

Kommentera

Gör det! Alltid bäst att testa spön på plats.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      307 visningar
                      0 gillar