Hjälp!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp!!!

nu är de så här att jag har en morbror som bor i Usa och som kommer på besök i sommar. och vi brukar alltid beställa saker som han kan ta med när han kommer allt från golfklubbor till foppa tofflor.för allt är mycket billigare i Usa så nu tänkte jag att jag beställer ett flugspö. Jag hade tänkt mig ett spö i klass 4 och 9 fot. Jag kollade på Ebay och sökte på Hardy, Sage och de fanns ett gigantiskt utbud av spön och rullar.vet ni nåt annat märke så vore de också bra. men jag fattade inte riktigt deras klassnings system...

så är de nån som kan hjälpa mig så vore de jätte bra. glömde säga att jag tänkte mig ett spö från ca 2000-2500kr :P :P

en länk på hur de ser ut
    Simma lugnt och våga!

Ursprungligen postat av gurra95 Visa inlägg
    nu är de så här att jag har en morbror som bor i Usa och som kommer på besök i sommar. och vi brukar alltid beställa saker som han kan ta med när han kommer allt från golfklubbor till foppa tofflor.för allt är mycket billigare i Usa så nu tänkte jag att jag beställer ett flugspö. Jag hade tänkt mig ett spö i klass 4 och 9 fot. Jag kollade på Ebay och sökte på Hardy, Sage och de fanns ett gigantiskt utbud av spön och rullar.vet ni nåt annat märke så vore de också bra. men jag fattade inte riktigt deras klassnings system...

så är de nån som kan hjälpa mig så vore de jätte bra. glömde säga att jag tänkte mig ett spö från ca 2000-2500kr :P :P

en länk på hur de ser ut

Precis samma klassningssystem som vi använder i sverige.

AFTM.

Tex #5, #6 osv.

Kommentera

Hardy LRH Classic #4 8.6 fot är ju väldigt nice. Har en "Engelsk aktion" D.vs. ganska lugn, medium aktion. $348.95 = 2548 Kr. Dagens kurs. Är ett nygammalt konsept med en blandning av glas fiber och kol fiber.

Kostar 4940 kr Hos JK Flugfiske.

Men skiljer sig väldigt mycket från de gamla glas fiber spöna som var litet tunga och något sladdriga.

Man har gjort försök med att bygga glas / kolfiber spön förut ( på 90 talet) Men det blev inte riktigt bra då.

Men nu säger de som köpt de nya spöna att de är väldigt sköna att kasta med.

Det sägs att sådana här spön numer beteer sig i stort sett som vilken topp klass, medium aktion, kol fiber pinne som helst.

Dessutom, har ju ett sådat här spö fördelen av att vara mer stryk tåligt än ett rent kol fiber spö.

Kol fiber = Mycket böj starkt. Lägre tolerans mot slag.

Vill du ha ett litet snabbare spö? Då finns ju detta:

Sage Z-AXIS Fly Fishing Rod 9ft 5wt 4pc 590-4 Used

US $263.78 = 1926 Kr.

Visserligen en 5:a Men ett mycket fint spö till det priset.

Enbart en Z-Axis klinga, kostar $436.00 i samma butik.

Ska man köpa detta spö i här? Då kostar det 6.395,00 kr. Och det är hos Willys Sportfiske som är billiga på flug utrustning det!
      Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 09:32.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sage Z-axis är ett otroligt skönt spö, men du får kanske öka din budget lite.
        Jag skulle nog inte säga att Z-axis är ett snabbt spö, det har en djup aktion, kan inte riktigt sätta ord på det men ett grymt skönt spö är det.

Jag tror du har sett fel pris Jock, 695 usd borde det vara.
        Senast ändrad av Guideline; 2010-07-05, 13:19.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jo, kan lätt tänka mig att det spöt har hög dregel faktor!

Men det Z-Axis jag kollade på var i E-Bay länken som gurra 95 lade ut. Spöt är begagnat dessutom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Jo, kan lätt tänka mig att det spöt har hög dregel faktor!

Men det Z-Axis jag kollade på var i E-Bay länken som gurra 95 lade ut. Spöt är begagnat dessutom.
            Då är jag med, inte alltid man läser allt.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tack så mycket för alla svar! tror att jag har bestämt mig för Hardy LRH Classic #4 8.6 fot.
              men nu återstår de bara att köpa rulle.

den här hade jag tänkt mig. men lite längre ner på sidan står de om flera olika Hardy moddeler och jag vet inte vilken av dom som passar bäst till spöt.
              Simma lugnt och våga!

Kommentera

Den där rullen heter egentligen Hardy Marquis. Eller är en variant på den?. En rulle, som funnits sedan 60 talet iaf. Men ska du inte ha en Large Arbor rulle med grundare och bredare spole istället? Marquisen, är en klassiker och är både snygg och har väldigt bra mekanik iof. Men en Large Arbor rulle har fördelen av att du vinner litet utväxling när du vevar in lina.

Men en sådan, kan du köpa till bra pris i Sverige:

Modell 56, tar en WF 6:a + 60 yards ca 55m, 20 punds backing = 9.45 kg
                Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 16:54.

Kommentera

Danielsson Original - Nymph Wide, är en annan mycket bra sådan L.A. rulle:

Det räcker gott med 50 yards 20 pund backing. Flug linan, är ju ca 30 m också. Så har du inte kunnat få stopp på firren efter 75m? Då är det inte en fisk, utan en ubåt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-07-05, 17:21.

Kommentera

ok vad är de för skilnad mellan dryfly rullen och nymf w?
                    Simma lugnt och våga!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    607 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    131 visningar
                    0 gillar