Chernobyl Ant - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Chernobyl Ant

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Chernobyl Ant

Någon som har koll på vart jag kan köpa denna fluga?
    Eller det kanske inte är något som köps utan "binds" själv?

Flyt foam i ark och gummi ben behövs för att binda denna fluga.

High Tack Adhesive Foam eller Fly Foam Closed. Den senare får du ju färga med vattenfasta tusch pennor då. (Den vita foamen)

Gummi ben:

Hittar tyvärr ingen som säljer den flugan här i Sverige. Men det är ju möjligt att du kan få en av flug bindarna på Edge att fixa ett gäng till dig?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 14:38.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ja tackar då vet jag
      Är ingen höjdare på att binda flugor ännu, men kanske borde testa denna!

Kommentera

Varsågod.

Du kan iof använda en bit ca 5mm grov foam stav som är litet längre än den krok du ska använda. Streamer krok 12 eller 14 ska nog vara lagom tror jag?

Klipp den staven i 2 lika halvor. Och bind in den en av halvorna, genom att du binder in en liten bit av stav halvan med den flata sidan uppåt vid krok böjen. Resten av staven ska peka ut bakom kroken då. När du lagt lim uppe på kroken, nästan ända fram till krok ögat. Gå fram med tråden, nästan till halva krok längden från krok böjen räknat. Vik fram foamen över kroken och linda ett antal varv tråd så att du får en bak kropp.

Lyft på den resterande foamen och gå fram med tråden några mm och gör en bröst sektion. Här binder du in gummi benen också.

Gå fram med tråden nästan till krok ögat och gör den avslutande lindningen och knyt / lacka.

När lacken och limmet torkat?

Klipp huvudet rundat och trimma gummi benen till rätt längd.

Ta en svart, vattenfast / permanent tusch penna och måla myran svart.

Klart!

Edit.

Ett annat kropps material du kan använda som ju är gratis. Är den svarta foamen i chark / kött förpackningarna, som du kan klippa till myr form och sedan limma och linda på kroken + gummi ben då.

Jag har använt denna slags foam till att göra flytande Bärfisars och skalbaggars rygg sköld av. Flyter bra ska jag säga.

Att sedan myran blir ganska platt. Det tror jag inte har någon betydelse alls. Det är ju siluetten som är intressant.

Baksidan med "chark foam" är väl att flugan inte blir så hållbar. Men det är ju inte så jobbigt att binda upp en 4-5 st sådana myror så att man har ett gäng å andra sidan.

Kanske inte riktigt en Chernobyl Ant? Men är nog lika bra skulle jag gissa?
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-05, 16:30.

Kommentera

Hehe tackar, chark foam kanske är bra att träna på.
          Men nog vill jag ha riktiga grejjor annars!
          Har inte testat flugan men blev intresserad då den ser så absurd ut!
          Har du fiskat med chernobyl ant annars?
          Är väl mest en rolig grej för mig och se ifall man kan locka upp nån monster harr med den

Kommentera

Nej, jag har aldrig fiskat med den. Har precis som du uttrycker det tyckt att den ser alldeles för absurd ut. Samma gäller Foam hoppers (Foam Gräs hoppor). Men kan bågen käka cigarett fimpar så.... vem vet?

Men eftersom du förde den på tal, så band jag ett par svarta Chernobyl myror bara för att testa om den är något att ha? Nyfiken på nya mönster är man ju allltid. Men även om den visar sig vara bra? Så har jag litet svårt att känna någon större entusiasm över att fiska med den skulle jag tro?

Jag vill innerst inne ha så estetiskt tilltalande flugor som möjligt. Kanske är jag litet gammeldags i mitt tänkande?

Kommentera

Hehe ja inte tror jag att det är omöjligt å få regnbågar på den
              Men de är väl som du säger också att lite av tjusningen med flugfiske är att välja flugimitationer efter fiskens naturliga byten.
              Samtidigt som man kanske får en rolig upplevelse med att få fisk på en sådan annorlunda fluga!

Om du tröttnar på flugorna så kan du ju alltid sälja några till mig

Kommentera

He, he, he! Visst, du kan få köpa några radio aktiva myror av mig om jag upptäcker att jag inte gillar att fiska med dem?

Sådana där helt sjuka flugor kan ha en jäkla attraktions förmåga ibland! Ta t.ex bara HÖ flugan "Jul granen" som ser ut som en korsning mellan en glittrig gran och en rymd raket uppfunnen av en ned rökt, av illegala substanser, galen konstruktör lol.

Men HÖ tar den tydligen.

Vill du se en annna ful fluga ? Kolla in denna "foam hopper" då.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-06, 19:00.

Kommentera

Hehe låter bra!
                  Det måste vara någon som har fantasin kvar sen barndomen som kommit på dessa flugor

Kommentera

Jo, de där flugorna ser ju nästan ut som ett Lego bygge.

Man förundras över att inte fisken lägger fenorna på ryggen och drar i max fart så långt bort de kan från en sådan skapelse?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-06, 21:30.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    150 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X