UF Företag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UF Företag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bara att hojta om du vill ha tips. Vår vän Jock är ju flitig här men jag hjälper dig gärna om det behövs, du kan även ima om du undrar över något som kanske inte behöver vara av allmänintresse, men vi kan posta i din tråd oxå om du vill. Har bundit en del men har en viss förkärlek till klassiska våtflugor.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

nu är jag hemma igen, trotts allt. har blåst så fruktansvärt mycket! blev mycket läsande. läste ett flertal flugbindarböcker. har hitta en del flugor som jag skulle vilja binda . denna veckan har jag bestämt mig för att ja ska köpa deluxe bindkitet. blir förmodligen att jag köper till lite marabou och chenille.

Kommentera

Låter som du har haft ett bra bok läsar väder iaf. Så nu förstår jag att du hunnit slå i dig en hel del flug mönster, som det kliar i fingrarna på dig att testa. Här har vi samma väder idag...d.vs. hård vind och ösregn. Hoppas vädret blir bättre tills i morgon då jag tänkt mig ner till en av favorit dammarna (Björka dammen) och se om jag kan lura en båge på torr fluga?

Medium Chenille och marbou i olika färger, Har mask och flytande vax till att dubba kroppen till Haröre nymfen b.la är väl egentligen det enda som du behöver komplettera De luxe setet med på det här stadiet iaf. Ja, litet mer krok ska väl till då också.

Så här ser en del av Björka dammen ut. Och här är även litet av fångsten av Regnbåge jag tagit denna säsong i sagda damm:

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-20, 17:26.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Fina bågar, hela och fina fenor. Kan tänka att dom fajtas bra.
          Jag har en fin harrsträcka åt dig Jock, där jag "blev av" med en liten harr pga av att någon större fiske tog den.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jo, det är det som är så kul i både Bjeveröds dammarna och i Björka dammen, vilka är de 2 dammar jag fiskar i mest i. Fin och väldigt kamp villig fisk! En firre på litet över kilot bjuder på en bra "åk tur" på ett klass 5 spö där.

Bågen på bilden längst ner ( ca 1.5 kg) är den båge som absolut gett mig den finaste fighten för att vara en Regnbåge under +2 kg jag någonsin upplevt! Den drog i första rusningen ut hela min 30 m långa Rio Gold + synade en del av backingen. Tog gott och väl 10 min innan den blev så pass spak att den kunde ledas in i håven. Och det var efter 3-4 riktiga tok rusningar. Den var t.om kamp villigare än fisken på fotot högst upp på 2.8 kg.

Men så ser den ju ut som en liten Lax också.

Och jag tar då hellre en sådan firre, än en trött och nästan fen lös broiler på runt 5 - 7 kg som vissa P&T vatten erbjuder för skandalösa summor.

#Jag har en fin harrsträcka åt dig Jock, där jag "blev av" med en liten harr pga av att någon större fiske tog den. #

Säg inte så där lede frestare!

Jag skulle ge mycket för att få fiska fin Harr. Det byter jag gärna mot vilket P&T fiske det än må vara? Vilken dag som helst!

För att inte tala om hur trevligt det hade varit att få fiska ihop med dig!
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-20, 21:54.

Kommentera

Ser helt underbart ut Jock! Inga dåliga fiskar de inte!

Jag var i älvdalen denna sommaren! Mycket trevligt stället måste jag säga. Kan rekommendera de starkt. Det blev tyvärr ingen fisk för min del. Eftersom jag är en nybörjare och börjar lära mig vad för flugor jag ska använda och hur jag ska presentera dom så fokuserar jag inte så mycket på att få fisk, utan att förbättre mina kunskaper! Miljön uppe i älvdalen var inte att leka men kan jag säga, ytterst vackert!

Kommentera

Problemet med flugbindning i industriellt utförande är att det är mkt lätt att tappa orken för vad som egentligen är ens hobby. Jag har själv suttit där en gång i tiden och var grymt nära att jag la ner flugbindningen just på grund av pressen som försäljningsbindning ger.

Jag tycker du ska se över valet och kolla över alternativ, om jag ska vara ärlig. Även om tanken med UF är att känna på företagande så tycker jag inte flugbindningsverksamhet ger någon speciellt bra bild över det. Du kan sälja i princip vad som helst och göra bättre affärer med mindre ansträngning.

Kommentera

Ser väldigt fint ut där uppe i Älvdalen! Har just fått en fiske rapport därifrån av Chiefnix. Tyck svara ett Harr vatten av rang.

" Eftersom jag är en nybörjare och börjar lära mig vad för flugor jag ska använda och hur jag ska presentera dom så fokuserar jag inte så mycket på att få fisk, utan att förbättre mina kunskaper!"

En mycket sund inställning måste jag säga!

Tips. Skaffa denna bok:

Fin fält handbok att ha med sig vid fiske vattnen för dagslände identifiering. Finns mönster beskrivningar och kläcknings tabell för hela landet för alla förekommande dagsländor också + en hel del annan nyttig info.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-22, 12:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Problemet med flugbindning i industriellt utförande är att det är mkt lätt att tappa orken för vad som egentligen är ens hobby. Jag har själv suttit där en gång i tiden och var grymt nära att jag la ner flugbindningen just på grund av pressen som försäljningsbindning ger.

Jag tycker du ska se över valet och kolla över alternativ, om jag ska vara ärlig. Även om tanken med UF är att känna på företagande så tycker jag inte flugbindningsverksamhet ger någon speciellt bra bild över det. Du kan sälja i princip vad som helst och göra bättre affärer med mindre ansträngning.
                    Jag förstår mycket väl vad du menar. Jag valde att göra flugor enbart för att jag förr eller senare kommer börja med det ändå, så tänkte jag att de var ett ypperligt tillfälle att börja nu när jag ändå har UF. Tack för ditt svar ändå!

Det var extremt fint kan ja lova! Synd att man inte fick någon fisk dock :-)! Blir kanske en till trip upp dit igen eller till Borrsjöån å Lungsjöån. Det återstår att se. den där boken verkar mycket användbar! Tack för informationen.

Kommentera

Varsågod.

Som sagt övertygad om att du kommer att ha stor andvändning för den boken.

Strömvattens fiske är inte lätt. Först, måste man kunna "läsa vattnet" så att man vet vilka sträckor som är produktiva och vid vilka vattenstånd? Sedan, ska du ju välja rätt fluga och metod också. Här kommer Entomologin in = insekts lära.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      177 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      295 visningar
                      0 gillar