Utrustning till flugfiskebindning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till flugfiskebindning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till flugfiskebindning

Tjena nu när hösten är här tänkte jag börja binda lite flugor till sommarn hehe
    Så nu undrar jag:
    Vad behöver jag för material för att binda öring/Lax flugor?
    Vet hur man binder men behöver allt material man behöver vid bindning.
    Vet ni hemsidor som säljer domma sakerna skulle det vara toppen!
    Har ni tips på sommarflugor till öring/Lax skulle det också vara great!
    Skitfiske, Robban
    http://img530.imageshack.us/img530/5121/struc.png

Hej!

Ska du binda Lax och HÖ flugor är det bästa sättet att få ett vettigt start kit är att plocka ihop ett.

Här kommer en lista på Städ, verktyg och div. material + krok:

Om du inte ser något listat här på en stund? Så beror det på att jag håller på och listar grejorna.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Ska du binda Lax och HÖ flugor är det bästa sättet att få ett vettigt start kit är att plocka ihop ett.

Här kommer en lista på Städ, verktyg och div. material + krok:

Om du inte ser något listat här på en stund? Så beror det på att jag håller på och listar grejorna.
      Jock, du har ju skrivit massor med listor, länka upp en tidigare tråd bara...
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jag tror inte jag gjort någon för moderna Lax / HÖ flugor tidigare. Bara klassiska.

Men här kommer listan jag lovade:

Städ:

Regent Vise. Sedan kan du ju självt avgöra om du vill ha C-klämma för bords kant eller platta? Mycket pris värt budget städ. Du får lägga upp minst 1000:- om du ska någonting bättre?

Saxar:

50579 Arrow för fin liret.

50574 Supreme för grova och hårda material.

Trådhållare:

50307 Thumb

Hackle tång ( Hjälp medel för att gripa tag i mindre hackle och andra fjädrar du ska linda runt kroppen eller framför vingen som ett slags ben.):

50332 Non skid

Whip finisher. Knut verktyg som du använder för att avsluta flugan med:

50367 Swedish

Trådträdare:

50341 Hexa

Dubbingnål. Används bl.a till att lacka flugans huvud med:

50342 Hexa

Lack (Till flugans huvud):

Veniards Cellire Varnish. Klar, gul och röd. Laxflugor har ibland röda och gul lackade huvuden.

Bind tråd: Danvilles Monocord B svart. En bra ide' att köpa 2 st rullar på en gång.

Fjäder och konst hår material:
        ------------------------------------------

Veniards stora tuppsaddle:

Röd, Gul, Kingfisher blå, magenta,Green highlander, orange, svart och natur brun.

Guldfasan. Tippet och Topping (Crest) B kvalitet.

Pärlhöna Ryggfjäder medium. Naturell, blå och röd. Till hackle på vissa Lax flugor.

Konst hår och Marabou m.m.
        ----------------------------------------

Pseudo Hair: Svart, vitt, gult, rött, blått, dark olive, chatreuse och brunt.

Flash. Crystal flash i pearl och hot yellow. Bra att blanda in 2 - 4 strån i vingarna för extra lyster.

http://www.wittlock.se/flugbindning/html/flash.html.

Marabou. Fint och levande ving material som kompliment till Psydo hair.

Marabou, fjäder standard: Svart, vit, grön, brun, gul, röd, orange, grön och rosa.

Djungel tupp substitut. Stare. Djungel tuppens klassiska "ögon fjädrar" som används på lax och HÖ flugor är svin dyrt! Stare, funkar som substitut.

Kropps material.
        -----------------------

Floss. Uni floss: Svart, vit, gul, röd, orange, Silver doc. blå och grön.

Chenille standard (medium): Svart, vit, gul, röd, orange.

Tinsel: Flat UNI Silver / guld.

UNI oval medium guld och silver. Tunn. Guld och silver. Den senare till "tag" på lax flugor nere i krok böjen.

Krok: Salar. Du behöver alla storlekarna.

Kan vara ide' att köpa dubbel Lax / HÖ krok 8 och 10 också.

Mustad dubbel Lax/Öring DL72

Nu har du ett bra intro kit så du kan börja binda Lax / HÖ flugor på ett vettigt sätt.

Ring alltid Wittlock när du beställer! Då kan killarna där hjälpa dig att hitta ersättningar för ev. grejor som är slut.

Hmm, det är svårt för mig att ge råd till sommar flugor för Lax och HÖ. Det finns ett stort antal sådana. Och jag känner att jag legat av mig litet på den fronten dessutom. Kanske Guideline kan tipsa dig? Eller hör dig för på Edge flugfiske forum.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-30, 20:48.

Kommentera

Tack så mycket!
          Så vad kommer detta ligga på? Ca pris?
          Finns det någon guide till flugbindning?
          Typ någon vettig sida som man kan följa steg för steg när man binder dom kanske 5 första flugorna? :P
          Skitfiske, Robban

Kommentera

Hela kitet kommer att kosta ca 2.349:- Men så får du ju rabbatt av Wittlock på köp över 300:- också. Så något billigare blir det i realiteten. Lyssna med Wittlock om detta och slut priset.

Ang. bind instruktioner. Kolla på You Tube på Salmon fly och Seatrout fly tying.

Och så har Edge flugfiske forum en massa sådana mönster du kan kolla in. Där finns många duktiga Lax och Havsörings flug bindare du kan fråga också.

Ett tredje tips är att kolla om din bibla har ett ex. av Lennart Berquists bok, "Lax flugor på mitt sätt" att låna ut ? Annars kan de säkert ta hem den till dig.

Här kan du t.om köpa den:

Här kan du även hitta andra och billigare Lax fluge böcker btw.

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-09-30, 20:49.

Kommentera

Tack så mycket!
              Detta ska inhandlas! Hoppas man lär sig binda lite fina flugor innan sommaren kommer
              Tack för toppeninfo!

Kommentera

Det kommer du säkert att göra! Har du bara väl kommit igång, så blir det många timmar framför städet.

Och det fina i kråk sången är att du inte behöver investera speciellt mycket i material sedan för att skaffa grund materialet till P&T, Harr, Röding och Öring flugor om du känner för det?

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                152 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Arbetar...
                X