Spö hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö hjälp!

Tjenare!!
    Behöver lite hjälp med val av spö. Är så att jag har en opti creek #3 lina som jag nu skulle köpa spö till..var inne på att köpa ett lpxe #3 först men fick nu ett erbjudande om ett loop multi #3 till ett bra pris. Har kastat en del med lpxe #3 vilket jag gillar men har även kastat med ett opti #6 som enligt mig är ett suveränt spö. Så min fråga är om det är nån som har erfarenhet av multi spöt kontra lpxe?

Hur e det att blanda loop och guidelines grejjer då ingen av dem verkar vara några större fan av AFTM, klassar dom hyggligt lika ändå??

tack på förhand!

Hej!

Båda spöna är fina. Men tänk på att de flesta Loop spöna är överklassade. Dvs. att de kräver klassen tyngre lina än normalt.

Men här har du litet tur faktiskt. Loop Multi #3 har ett ERN tal ( vägd spö klass) på 3.30 Så det ligger rätt nära den uppgivna klassen. Hade du valt ett Multi #2 däremot så har det spöt ett ERN på 2.90 och är praktiskt taget en 3:a i realiteten.

Ett annat spö märke som är väldigt nice är Hi Level.

Edit.

Nu hittar jag inget ERN för ett LXPe i den klassen. Men LXPe #5 spöt är faktiskt väldigt nära ett klass 6 spö. Har ERN 5.70.

Kan vara något att ha i minnet kanske?

Jag skulle nog ta en Sameo lina just in case. Deras linor följer AFTM bra.

Vision Cult är ju också en lina som sägs följa AFTM klassningen. Finns ju även som DT dessutom.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-20, 17:22.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för svaret!
      Om jag förstått detta rätt så är det säkrast att köra på loop spöt för att få så rätt klassning som möjligt?

Har hört en del om att sameo linorna skall vara bra men varken jag eller någon jag känner har fiskat dem..nu har jag ju lina till detta köpet men behöver byta lina till mit #6 spö, kanske hade varit något att testa en sameo =)

Kommentera

Varsågod.

Ja, i det Loop spöt så har du ju nästan ett spö som följer AFTM. Och med den minimala skillnaden mot klassningen som är, så lär du knappast märka det med en matchad lina.

Klart att eftersom du redan har en lina så ska du ju testa med den först. Sameo linorna och likaså Visions linor är bra grejor. Så som sagt, ingen fara att köpa en Sameo (Python t.ex.) lina till ditt #6 spö.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-10-20, 21:46.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Bara för att krångla till det ytterligare. ( Jag undrar om jag gillar att vara krånglig, känns som jag inleder en hel del inlägg med dom orden).
          En klass tre lina är ju inget som man kastar 20-30 meter med, nu antar jag att det är en wf du har. Dom klassera är ju mer finlir. Om vi säger att du kanske bara kommer att kasta ca 8 till 15 meter med dom prylarna så kan det vara värt att ha en klass eller tom två klasser lägre spö, för att på så sätt få spöt att ladda redan vid 4-5 meter lina.
          Lpxe spöt tror jag är ganska styvt, dock inte helt säker. Jag skulle rekommendera ett riktig mjukt spö till det fisket.
          Jag har ett sage SP klass tre, är som en slang men jäkligt go att smygfiska med, kör dock dt-lina.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

JS: jo ska helt klart testa en sådan till vårfisket. de ligger ju riktigt bra i pris.

Guideline: Japp det är en WF-lina jag har. Nej jag har förstått att det inte är något man använder när man behöver kasta långt utan tänkte att detta skulle vara ett komplement till mitt #6 spö för att mindre, strömmande vatten och för att få lite roligare drillning vid den lokala P&T sjön. Intressant med att klassa över faktiskt, kanske kan vara bra att införskaffa en #4 lina till detta set då.

Kommentera

Jag tycker absolut du ska testa dt-lina, dt och ett spö med djup aktion, oftast lite långsammare spön och du kan göra fina rollkast och underhandskast. Då pratar vi fiske när det är som bäst.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Lpxe är ett MF spö o ett riktigt underbart sådant
                www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                3 svar
                607 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                131 visningar
                0 gillar