Guideline Cool Water Energy - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline Cool Water Energy

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline Cool Water Energy

Efter 13 års uppehåll från flugfiske funderar jag på att återuppta det hela lite
    och kom precis över ett Guideline Cool Water Energy 9´ 5/6.
    Är det någon som har några erfarenheter utav detta spöt eller vet något om
    det? Vet inte ens vad det låg på i nypris men antar att det är värt de 300 riksdalerna
    jag fick ge för det iaf

Mvh Johan
    I´ll be back...

Hej!

Är du säker på att spöt heter Cool Water Energy och inte "Cool Water Outpack"? Hittar inget Cool Water Energy spö alls.

Om det är ett Outpack? Då har du gjort en ganska juste affär. Kostade 2004 ca 1650:- Har jag lyckats lista ut.

Ett snabbt spö som kräver timing i kastandet. Men laddar linan snabbt och bra.

Är också styvare än vad klassningen uppger. D.vs. det är ganska kraftigt "under klassat" = ERN tal 6.90. (ERN tal, betyder att man belastat spöt och mätt den faktiska klassen.) Så du behöver en lina som är Klass7 till det spöt.

Borde ha varit någonstans mellan ERN 5.00 och 5.30, eller max 5.40 om det hade varit korrekt klassat.

Ditt spö är ju i realiteten nästan en 7:a.

Föreslår att du köper en dan Tackel 2:a sorterings lina WF 7 flyt. OM det skulle visa sig att ditt spö har svårt att hålla bortåt 20 m i luften? Klipp bort 50 cm av lin spetsen och pröva igen. Håll på så att klippa bort 50 cm i taget och test kasta till du hittar en bra balans mellan spöt och linan.

En för tung lina kan man ju göra något åt. En för lätt och det är kört!

Dan Tackel Linorna är bra mycket bättre än vad priset förtäljer. Och för 125:- har man råd att exprimentera litet.

Har du rulle och backing lina?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-04, 21:05.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej igen,

Jo spöt heter just Cool Water Energy (enligt klingan), sökte lite men hittade inget om just den modellen direkt.
      Har för tillfället enbart spöt så blir att inhandla resterande inför kommande säsong.

Mvh Johan
      I´ll be back...

Kommentera

O.k. Men tror fortfarande att du gör klokt i att åtminstone köpa en WF 6 lina iaf. Men med en (WF) 7:ans lina så har du mer mån att fin trimma vid behov.

Här är en skaplig rulle i ny version. ( välj 7/8 modellen) Och med Dan Tackels erbjudande med inkluderad (välj flyt lina), reserv spole och backing lina. För 499:- är det ett kap. Då behöver du bara köpa till en 2:a sortering, normal sjunk lina + litet mer 20 punds backing för 225:- Så har du lina etc. till vår och det sena säsongs fisket också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-04, 21:29.

Kommentera

Det här med ern är jag personligen lite emot. Om det nu är en snabb femma med ern 6,9, då blir ju spöt en långsammare sjua, då spöt inte orkar "snärta" iväg en sjua lika snabbt som en femma. Däremot blir ju spöt betydligt lättare att kasta med en sjua på.
          Tillverkaren vill ju att spöt ska kasta en femma väldigt snabbt, inte en sjua väldigt långsamt, även om spöt nu orkar med att kasta en sjua.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hmm, kan mycket väl ligga något i detta. Då vore väl en WF 6:a en bra kompromiss skulle jag tro? I synnerhet som det verkar som vår vän här troligen är litet ring rostig i kast tekniken efter ett längre uppehåll.

Edit. En klass 5 lina ska ju väga 9,1 gram.
            Och en klass 6 lina 10,4 gram.....Om man ponerar att lin tillverkaren har skött sig, och håller AFTM klassningen d.vs.?

En 7:ans lina väger ju litet mer = 12,0 gram
            Senast ändrad av Jock Scott; 2010-11-04, 21:42.

Kommentera

Har ett nytt Guideline Cool Water Energy 8' 4-5 här hemma som min Son har fått (första spö) dom fick något pris för detta spö för ca:5 år sedan o det har en djupare aktion, ett förlåtande spö o jag satt på en Guideline presentation WF # 5 lina på rullen o det funkade perfekt, då är ju GL's linor lite tyngre som tex Rio som oxå ligger en halv klass över, så mitt tips är prova linor som du funderar över innan du köper en.

Lycka till
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Mitt tips, en DT.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                2 svar
                175 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jansson00  
                Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                1 svar
                294 visningar
                0 gillar