Tips på flugsortiment för insjöfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på flugsortiment för insjöfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på flugsortiment för insjöfiske.

Hej.
    Ett Strömsländan är precis inhandlat så
    jag skulle vilja ha tips på ett lagom stort flugsortiment att börja med för insjöfiske,först och främst för regnbåge men även några för gädda och abborre.
    Vilka sorters flugor,storlekar och färger som är lämpliga att köpa in för att komma i gång?
    Är mycket tacksam för tips på bra inköpsställen också!

Mvh,Richard.

Tjena och god fortsättning!

Till våren är väl olika färg glada streamers en bra början till alla de där firrarna.

Till Gädda storlek 4 max. Eftersom jag misstänker att ditt Ström sländan ligger på klass 5-6 ? Större flugor än så funkar inte att jobba med på dessa spö / lin klasser. Ska du ha en riktig Gädd utrustning? Då är klass 8 minimum.

Men har jag gissat rätt ang. ditt nuvarande spö's klassning? Då är det ju helt o.k. till Abborre, och de mindre ädelfisk arterna typ båge och Öring.

Streamer flugor, funkar bra hela året för Gäddan och borren. Du bör dock inkludera någon svart variant också. Och storlek 6-8 är de lämpligaste storlekarna på streamers för alla de fiskarna exklusive gäddan då.

Streamers:

Mickey Finn.

Vita Sarah

Orange Zonker

Svart Zonker

Svart Wooly Bugger

Masken i rött.

Torrflugor:

Black Gnat eller svart Klinkhammer. Storlek 12, 14 och 16. Imiterar alla svarta insekter som är intressanta.

Blue Dun. 14 och 16. Baetis Rhondani och Baetis Nigra imitation b.la

Griffiths Gnat eller Mosquito. Fjädermygg imitation. 16 och 18.

Gul / olive Klinkhammer. Ephermera Danica imitation 12.

Mörkt grön Klinkhammer. Ephermera Vulgata imitation 12.

Streaking Caddis. Nattslände imitation. 12 och 14.

Super puppan . Helst brun beige. Kläckande nattslända. 12 och 14.

Red Tag. Fantasi mönster. Men bra att ha ändå. 10, 12 och 14.

Torr myra 14 och 16.

Torr Geting (Höst fluga) 12 och 14.

Glöm inte att köpa torrfluge inpregnering också. Loon Aquel, är ett billigt men bra alternativ.

Nymfer:

Fjädermygg puppa. 16 och 18.

Montana nymfen . 8 och 10. Svart med gult bröst.

Flickslände nymf. 12 och 14.

Peasant Tail Nymph. 12, 14 och 16.

Någon mindre svart nymf. 12, 14 och 16.

Haröre nymfen. 12, 14 och 16. Funkar som imitation till många grå / bruna nymfer. Däribland Nattslände puppa.

Czech nymfen. 12, 14 och 16. Imiterar först och främst små sötvattens räkor.

Någon grön nymf. Danica och Vulgata slände nymf imitation. 10 och 12.

Husmask. Nattslände larv. 10 och 12.

Där har du ett grund sortiment som täcker hela säsongen.

Köp minst 3st av varje sort och storlek så att du har back up.

Tafs spets dimensioer för Abborre, Harr, Regnbåge Öring och Röding = 0.20, 0.18 och 0.15.

Gädda: Gädd, flug tafs med vire spets.

Tips. Gör en ögla på viren som kan gå genom krok ögat. Värm öglans knut något. Sedan är det bara att föra öglan över och under flugan. På så sätt slipper du knipa av viren när du ska byta fluga.

Du kommer att behöva en sjunk lina av något slag. Försst och främst till vår fisket.

Dan Tackel, har en 2:a sorterings flug lina som faktiskt är riktigt bra till ett mycket lågt pris.

En WF, normal sjunk lina är väl att föredra skulle jag tro? Är ditt spö dubbel klassat? Ta den högre klassen då.

Här är en billig men vettig flug rulle och backing till din sjuk lina (50 yards, 20 pund backing räcker).

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-04, 21:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej och tack för snabbt svar!

Jag har tittat lite på www.flugor.se

Hittade 2st askar som heter flugasken-regnbåge och collection-Montana.
      Kan det funka på lite regnbåge till att börja med?
      Eller finns det någon annan sortimentask jag kan klara mig på.
      Har tänkt binda en del själv också längre fram så jag vill bara ha en grund att starta med.

Glömde skriva att jag köpte ett komplett Strömsländan XP 5/6 kit så rulle och lina finns också!

Mvh,Richard.
      Senast ändrad av Gråben; 2011-01-04, 22:03.

Kommentera

Glöm inte att stoppa en Alexandra i asken, kanske en dom bästa.. men säg det inte högt.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Den fyllda asken "Regnbågen" är troligen den mest användbara att starta med. Där har du ju även en del streamers som ska funka till Gädda och borre också.

O.k. då har du ju valt en vettig spö / lin klass till de flesta av de fisk arter du tänker fiska på.

Ett klass 7 eller 8 spö hade ju gjort både Abborre och Regnbågs fisket tämligen tråkigt ur drillnings synpunkt.

Du har ju alltid möjligheten att köpa ett hyfsat billigt Gädd kit (klass 8) typ detta senare.

Jo, jag förstod att du har rulle och backing redan. Men eftersom reserv spolar är svåra att få tag på till Sländan seriernas rullar. Och för att slippa krånglet med att byta lina på din rulle varje gång du ska skifta. Så tänkte jag att eftersom den mindre Okuma Airframe rullen är en o.k. rulle och dessutom billig hos Dan Tackel. Så kunde det vara ett alternativ (+ ny backing) istället.

Nä, det var denna normal sjunk lina jag menade (WF 6):

" Sjunk", står för normal sjunkande hos Dan Tackel.

Varsågod.

Edit. Det är klokt av dig att fundera på att börja binda självt. Dels får du en trevlig hobby i hobbyn så att säga. Dels så blir flugorna billigare i längden + att du snabbt kan komplettera skadade eller bort satta flugor.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-04, 22:27.

Kommentera

Ok,tack!
            Det finns en 4/6 rulle för 299:- och en för 329:- vad skiljer?
            Slänger iväg en beställning direkt i morrn.
            Inget annat som jag kan behöva när jag ändå handlar?

Mvh,Richard.

Kommentera

Modell 4/6 blir lagom storlek på rullen.

Det är märkligt nog så, att Airframe reserv spolarna kostar mer (329:-) än vad en komplett rulle kostar hos Dan Tackel för tillfället.

Ska väl vara nylon tafs för Abborren, och ädel fiskarna Och Gädd tafs då kanske?

Om du nu inte ska knyta dina egna nylon tafsar vill säga? Blir bra mycket billigare. Du får ut ca 22 st tafsar ur en 25 m spole nylon. Dessutom kan det vara klokt av dig att iaf köpa 0.20, 0.18 och 0.15 spolar. Så att du kan reparera "köpe tafsarnas" spetsar när de blivit för korta eller trasslat.

Skaffa också en s.k. nagel tång på Apoteket av den mindre sorten. Den är bra att knipsa nylon med. Kostar ca 25:- Att gämföra med att köpa ett sådant liknande verktyg på sport fiske butik = 50 - 80:-

Om du vill börja knyta tafs självt? Så säg till så ska jag ge dig en tafs tabell med de nylon line längder du behöver.

25m spolar du behöver i så fall = 0.35, 0.25, 0.20, 0.18 och 0.15.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-01-04, 23:06.

Kommentera

Här har du alla knutar du behöver kunna: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Kommentera

Hej.
                  Jag får tacka för all support!
                  Nu har jag beställt prylar åt mig och en kompis så vi kommer igång när snön försvinner!!!
                  Fördelen att handla utrustning nu när snön yr är att man får bra priser som sjutton!!!
                  Vi betalade tex,1000:- för Strömsländan XP set,700:- för Bäcksländan XPC set,1100:- för Strömsländan Pro set ink, spötub.
                  Synd bara att dom nästan har slut på fiskeset nu,bara ett Bäcksländan XPC och några Strömsländan 3/4 och 4/5 set kvar!!!
                  Men det är klart att butikerna rensar för att få plats med sommarens nyheter när dom dyker upp snart.
                  Mvh,Richard.
                  Senast ändrad av Gråben; 2011-01-06, 17:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  148 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Arbetar...
                  X