Mitt förtsta flugfiskeset! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt förtsta flugfiskeset!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt förtsta flugfiskeset!

Hej kan nån tipsa om ett flugset. Har aldrig testa på flug fiske men tänte börja iår. Helst under 2000kr..
    Kan man lära sig själv, lr behöver nån visa hur man gör?

Ett tips, använd sökfunktionen och du kommer att finna massor med trådar i ämnet.
    Alltid bra med nån form av instruktör när man börjar.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

För ett par år sedan, var Jag i samma sits som du.
      Efter många om och men blev detta setet: Strömsländan Pro, 9 fot, 5/6 med tillhörande rulle.

http://www.flyfisherman.se/produkter...omslandan-pro/

Det finns många bra set att välja runt 2000, framför allt om butikerna har rea på g.

Häls /T

Kommentera

jag har ett vision attack kit, 5# ska prova det imorn, Dom på min fiskeaffär sa att det va bra

Kommentera

Vision Attack är ett bra spö / kit. Vad vill de ha för det i butiken?

Kostar det 1500:- typ?

Då kan du lika väl köpa ett Bäcksländan XPC, 5/6 kit hos Olssons Fiske för 1099:-

Kostar normalt ca 450:- eller mer i andra butiker. Glöm bara inte att köpa backing lina och tafsar också.

Olssons har Scierra 20 pund backing för runt 90:- vilket är hyfsat billigt. Och Pool 12, 9 fots nylon tafsar. 0.20 och 0.18 sådan tafs bör du skaffa några iaf. 50 yards = 45 m är lagom med backing på din rulle.

Bäcksländan XPC, är ett bra kit som du kan fiska med ett tag även sedan du lämnat nybörjar stadiet.

Jag tycker du ska kolla med din lokala fiske klubb om kast kurser. Eller hos Edge flugfiske forum för lokal instruktör.

Kolla videos och pröva självt, gör oftast att du lär in små men ack så avgörande teknik fel. Som sedan kan vara en pina att nöta bort.

Sedan, går det fortare att lära sig med en instruktör dessutom.

Vad det gäller flug kit som kostar runt 1200 - 1700:- Generellt sett, så kan man säga att om du håller dig till följande märken / kit så kan det aldrig bli fel för en nybörjare.

Guideline (Explorer)

Scierra (Sweep)

"Sländan" seten. Bäck sländan och Ström sländan.

Vision. (Zulu och Attack)

Listan ovan är ingen ranking.

Billiga set att undvika: ABU, Ron Thompson och Kinetic.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-01, 22:23.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag har i stort sett bestämt mig för ett Sonik SK3-set, kommentarer?

// F

Kommentera

Ser ut att vara justa grejor från vad jag kan finna ut.

Men för 2.900:- Så skulle jag nog kunna plocka i hop ett något bättre kit. Vad för klass och vilka fiskar är du ute efter?

Hur länge har du flug fiskat? Är du ny på det? Då är det over killl att köpa ett så pass dyrt kit. Man blir inte super gitarrist över en fika rast bara för att man köper en Gibson Les Paul för 15000:- vet du.

Kommentera

Jag misstänker att jag har ett halvt liv mindre flugfiskeerfarenhet än dig Scott, men jag håller inte med dig till 100%. Man blir inte duktig av bra utrustning, men det är lättare att bli duktig med bra utrustning, men jag förstår absolut vad du menar.
                För pengarna får jag spö, rulle, tre extraspolar och tre linor + garanti att lina och spö passar med varandra, goda råd, support och service från en butik i samma stad som jag bor.
                Jag handlar mycket på nätet och jag hade kanske kunnat få motsvarande kit en 500-ing billigare där, men jag tycker att det sistnämda är värt att betala för ibland.
                Sedan vill jag ha (tror jag i alla fall) ett 9,6" 6/7 med butt (om inte annat för att kunna ställa ifån sig spöt) och de verkar inte vara så vanliga.
                Mitt mål är ganska brett, regnbåge o öring i norska fjällsjöar + p&t i sverige, havsöring i Gbg, havsaborre och kanske mindre torsk/bleka i Oslofjorden. Kommer jag iväg till varmare vatten och fiska ska det följa med dit också.

// F

Kommentera

Ju längre spö du köper, desto jobbigare att kasta.
                  Allt över 9 fot anser jag är onödigt tungt. Butt är onödigt om du inte ska fiska gädda/lax
                  Det är lättare att lära sig om man har en utrustning som stämmer överens med sin (kommande) kastteknik.
                  Köpa oprovat på internet om man inte ved vad man ska ha kan bli väldigt fel, det viktigaste i ett spökit, kanske speciellt för en nybörjare är att linan är bra.,
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Zeke78 Visa inlägg
                    Jag misstänker att jag har ett halvt liv mindre flugfiskeerfarenhet än dig Scott, men jag håller inte med dig till 100%. Man blir inte duktig av bra utrustning, men det är lättare att bli duktig med bra utrustning, men jag förstår absolut vad du menar.
                    För pengarna får jag spö, rulle, tre extraspolar och tre linor + garanti att lina och spö passar med varandra, goda råd, support och service från en butik i samma stad som jag bor.
                    Jag handlar mycket på nätet och jag hade kanske kunnat få motsvarande kit en 500-ing billigare där, men jag tycker att det sist nämda är värt att betala för ibland.
                    Sedan vill jag ha (tror jag i alla fall) ett 9,6" 6/7 med butt (om inte annat för att kunna ställa ifån sig spöt) och de verkar inte vara så vanliga.
                    Mitt mål är ganska brett, regnbåge o öring i norska fjällsjöar + p&t i sverige, havsöring i Gbg, havsaborre och kanske mindre torsk/bleka i Oslofjorden. Kommer jag iväg till varmare vatten och fiska ska det följa med dit också.

// F

Jo, du har rätt i det med dyrare utrustning på sätt och vis. Vad jag menade var att man kan hitta bra grejor för nybörjare och nybörjare + för en lägre slant, som alla gånger kommer att göra dig till en duktig kastare ändå, och utan att du känner att det är utrustningen som begränsar utvecklingen. Oftast, när man kommit en bit på vägen så får man en känsla för vad för slags egenskaper man gillar / vill ha hos utrustningen och i synnerhet spöt då. Och vill då oftast byta upp sig. Då kan det vara ide' att ta ett djupare tag i plån boken.

Klass 6/7, 9 fot är nog en vettig kompromiss för det fiske du ska bedriva.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-03, 10:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X