Sameo fluglinor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sameo fluglinor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sameo fluglinor

Hej,

Jag står i begrepp att köpa två nya linor och var inne på flugor.se och tittade på vad dom hade. Hittade två linor en sjunk och float wf6 viper som verkar intressant.

Är det någon som har fiskat med deras linor som kan rekommendera eller döma ut? priset var också helt ok..

Dom lär ska vara bra.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Helt o.k. linor! Och Sameo, tillhör de ganska få lin / spö tillverkare som håller AFTM klassningen bra.

Sameo's lin smörja för flyt linor Cobra spit är bra också. Innehåller teflon istället för silicon som de flesta andra lin vårds medel innehåller.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-07, 10:07.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kanon tack för hjälpen.. Finns det någon guide för just linor så man väljer rätt oberoende märke. Säg att jag skulle välja en lina från guideline, hur ska jag då veta att det är rätt lina "vikt" för mitt spö?

Kommentera

Varsågod.

Tyvärr, finns det ingen riktigt bra guide för att matcha spön och linor.

Men här har du en spö data bas som talar om den riktiga spö klassningen vid belastning med en lina som följer AFTM.

Leta reda på ditt spö märke / modell.

Kolla det så kallade "ERN talet". Låt oss säga att ditt spö är sagt att vara klass 5 t.ex Och ERN talet säger att det är 5.6? Då behöver du en klass högre lina för att få balans i utrustningen. Är däremot sagda spö klass 5 spö ERN 4.4 eller lägre? Så ska du ha en klass lättare lina.

Medans från ERN 5.0 - to.m 5.5 är o.k. ( ERN 5.5 = halv lin klass tyngre ). Och likaså om spöt har ett ERN tal på klass 4.5. Men här kan det trots allt bli liiitet mer knepigt att skjuta lina bra. Detta eftersom en något för tung lina trots allt skjuter bra jämfört med en för lätt.

Baksidan med en för tung lina är ju dock att du får kämpa litet mer med att hålla en lång lina i luften.

Nu är ju detta med ERN, inget absolut mått på det hela. Men ger en bra finger visning om hur matcha spö och lin klass iaf.

En annan bra lina (vet ej hur den följer AFTM dock ?) är Snowbee XS. Sägs vara en riktig kast kanon:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-07, 18:13.

Kommentera

Hej

Har viper #6 till mitt sameo spö och är nöjd. Möjligtvis att man inte kastar jättejättelångt men det kan ju vara jag som inte är så tekniskt begåvad att kasta långt (antagligen). Men annars så trivs jag med linan och spöt. Har även en med sinktip och det funkar bra. Gillar sameos grejer.

Gillar spöt med. Har Sameo classic #6.

Kommentera

Förstår att du är nöjd med Sameo grejorna. Och kastar du 20m utan större besvär så klarar du dig galant i 98 fall av 100. Oftast behövs bara 15 m kast. Presisionen och presentationen av flugan är i så fall viktigare än monster långa kast.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                Förstår att du är nöjd med Sameo grejorna. Och kastar du 20m utan större besvär så klarar du dig galant i 98 fall av 100. Oftast behövs bara 15 m kast. Presisionen och presentationen av flugan är i så fall viktigare än monster långa kast.
                Helt rätt. Spelar ingen roll om man kastar 30m. Fisken vakar ändå några meter längre bort i alla fall. Jag får fisk ändå fast jag inte är en monsterkastare. Är nöjd med grejerna och det är huvudsaken.

Kommentera

Vakar dom 30m ut? Ja, då får man sätta sig, ta en macka och en fika och vänta ut firren helt enkelt.

Flugfiske, ska ju vara litet meditativt också.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-07, 21:02.

Kommentera

Exakt. Det är därför jag håller på med det. All fiske har sin tjusning. (nästan) Gillar flugfiske pga att det är så mycket mer än bara fiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    291 visningar
                    0 gillar