Billiga och bra flug askar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga och bra flug askar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Billiga och bra flug askar.

Den gamla hederliga Myran asken, är ett bra alternativ för den som inte vill lägga ut mellan 150 - 500:- på aluminium flug askar.

Myran askarna, har funnits mycket länge. Använde dem självt när jag var yngre och man inte hade råd med finare askar. Pålitliga och bra!

Modell 1080, 1120 och 1800 är en bra torr fluge askar.

Och modell 3000 och 5000, en bra nymf och streamer askar. Den senare har foam inlägg. 3000, får man "foama" självt.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-11, 14:18.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Du har inget tips på en liten större ask till gäddflugor? skulle behöva en ny, gärna en helt vanlig genomskinlig plastask typ som plano lådorna, fast med 3-4 långa fack.

Kommentera

Hej!

Billigaste vägen är att skaffa VHS, video band fodral och limma in foam självt. Har förvisso inga fack men tar en hel del stora flugor. Snor billig, dubbel Gädd flug ask helt enkelt.

Foam här: http://www.pandurohobby.se/pan/IboxS...m&p=IXS750&m=1

Har för mig att Ö & B har de där färgade foam arken väldigt billigt.

Den enda färdiga Gädd flug asken jag hittade kostade hela 165:- Och den tog inte så många flugor.

Edit.

Här är en sortiment låda från Biltema som kanske kan passa också?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-11, 21:29.

Kommentera

Göran, snusdosor funkar oxå... ;-)))

Kommentera

Jodå visst gör de det! Budget flug asken no 1. Men inte till stora 20 cm Gädd hamstar till flugor.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-11, 21:09.

Kommentera

Det där med videobands fodral var ingen dum idé, får bli att göra en sådan, kan ju inte bli bättre.
            Alltid lär man sig något nytt av dig Göran

Kommentera

Tackar! Men den här ide'n är inte min från början. Lånade den från en diskussion om just Gädd flug askar på Edge forumet, när jag letade efter sådan åt dig.

Men visst är det en rackarns bra ide'!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-12, 19:35.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC00003.jpg
Views:	1
Size:	534,4 KB
ID:	1760231

Sådär, inte så pjåkigt endå! tror du man behöver göra några små hål i fodralet? eller det går nog lika bra att låta asken vara öppen en stund efter fisketuren så att det får torka till.

Kommentera

Se där! Ser ju bra ut.

Snygga flugor också. Har du bundit dem självt?

Tror nog det bästa är att glänta på asken efter fiske turen. Foamet, kommer nog bara att blockera ev. ventilations hål är jag rädd.

Kommentera

Nää flugorna är köpta, blir så jäkla dyrt om man ska ha ett helt gäddflugkit så jag håller mig nog till köpta ett tag till iaf, är ju van vid att köpa jerkbaits för 100kr st, så 20kr känns inte så farligt att betala heller, sen är det ju helt klart roligare att få fisk på egenbundet, men men det är en smäll man får ta om man är lat

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    114 visningar
                    0 gillar