Nybörjare med Guidline explorer kit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare med Guidline explorer kit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare med Guidline explorer kit

Hej!
    Jag är en nybörjare på flugfiske som köpt mig ett Guideline explorer kit i klass7, i första hand tänkt för havsöringfiske. Linan som följde med bedömer jag som en DT flytlina( ser jämntjock ut). För att komma rätt in, har jag lusläst div. litteratur mm. och när jag kontrollväger linan med min brevvåg väger 9,5m= 10gr. Om jag förstått rätt sitter det en klass6 lina på rullen istället för en klass7. Har det någon betydelse?
    Jag har inte provkastat ännu så jag vet inte hur det funkar och jag har ju ingenting att jämföra med.
    Är det någon på forumet som har erfarenhet om det här kitet?

Hej! Guideline Explorer är ett bra nybörjar kit. Så där gjorde du ett vettigt val. På ditt kit sitter det en Guideline Enter, WF 7 lina. DT linor, är nog inget kit som kommer med numer...Om det inte är Engelskt vill säga? De är ju litet gammel dags over there emellanåt.

Litet skumt dock om din lina väger 10 gr = klass 6 ? En WF 7 ska ju väga 12 gram Enligt AFTM klassningen.

Det är ganska svårt att känna / se skillnad mellan vissa WF modeller (Sådana WF linor med lång klump och tapering d.vs.) och en DT lina för den ovane. Så att om du tog linan för en DT är det inte så konstigt.

Nu tror jag ändå att du inte behöver oroa dig för att spö och lina inte matchar? Guideline, tillverkar ju både spön och linor (Och rullar) Så Explorer kiten är säkert väl testade för bästa balans mellan de olika delarna.

Möjligen är Explorer spöna litet mjukare i rygg raden än vad som är vanligt för ett motsvarande spö som exakt följer AFTM också? Då funkar ju det hela bra ändå.