Nybörjare med Guidline explorer kit - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare med Guidline explorer kit

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjare med Guidline explorer kit

Hej!
    Jag är en nybörjare på flugfiske som köpt mig ett Guideline explorer kit i klass7, i första hand tänkt för havsöringfiske. Linan som följde med bedömer jag som en DT flytlina( ser jämntjock ut). För att komma rätt in, har jag lusläst div. litteratur mm. och när jag kontrollväger linan med min brevvåg väger 9,5m= 10gr. Om jag förstått rätt sitter det en klass6 lina på rullen istället för en klass7. Har det någon betydelse?
    Jag har inte provkastat ännu så jag vet inte hur det funkar och jag har ju ingenting att jämföra med.
    Är det någon på forumet som har erfarenhet om det här kitet?

Hej! Guideline Explorer är ett bra nybörjar kit. Så där gjorde du ett vettigt val. På ditt kit sitter det en Guideline Enter, WF 7 lina. DT linor, är nog inget kit som kommer med numer...Om det inte är Engelskt vill säga? De är ju litet gammel dags over there emellanåt.

Litet skumt dock om din lina väger 10 gr = klass 6 ? En WF 7 ska ju väga 12 gram Enligt AFTM klassningen.

Det är ganska svårt att känna / se skillnad mellan vissa WF modeller (Sådana WF linor med lång klump och tapering d.vs.) och en DT lina för den ovane. Så att om du tog linan för en DT är det inte så konstigt.

Nu tror jag ändå att du inte behöver oroa dig för att spö och lina inte matchar? Guideline, tillverkar ju både spön och linor (Och rullar) Så Explorer kiten är säkert väl testade för bästa balans mellan de olika delarna.

Möjligen är Explorer spöna litet mjukare i rygg raden än vad som är vanligt för ett motsvarande spö som exakt följer AFTM också? Då funkar ju det hela bra ändå.

Det enda riktiga rådet jag kan ge, är att se hur hela paketet uppför sig när du kastar? Skjuter linan bra är det ju helt o.k. Om inte? Så skaffa en Dan Tackel, 2 :a sorterings WF 7 lina. Med tanke på att du ska fiska HÖ på kusten. Så kan det vara ide' att skaffa en intermediate (mycket sakta sjunk lina) istället för en flyt lina också.

Denna lina rider inte på våg topparna på samma sätt som en flyt lina. Vilket gör att du får bättre kontakt med flugan.

Ska tillägga att jag fram till nu iaf, inte hört några klagomål på Explorer seten.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-17, 20:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack!
      Då behöver jag inte fundera mer på det, blir det bara några plusgrader så går jag ut på gräsmattan och testar.
      Tack för tippset om WF7 intermediate linan

Kommentera

Varsågod.

Lycka till med kast träningen nu!

Kommentera

När du väger linan ska du inte mäta från spetsen på linan utan enbart klumpen på en wf. Eller?
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej Guideline! Jo, så är det. Bara klumpen vägs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Varsågod.

Lycka till med kast träningen nu!
              Tack!
              Jag har köpt en intermedlina nu men inte monterat den ännu. Jag har tränat idogt på gräsmattan i 20 min pass ett par veckor under varierad frustration, fått ut linan ca 10-15m som mest ibland ganska hyfsat. Idag bestämde jag mig att montera på intermedlinan och rullade av flytlinan och upptäckte att klumpen var bunden till backingen!? STÖN
              Så kan det gå när man köper färdiga kit och som nybörjare helt okunnig.
              Men kan man få ut skjutlinan hyfsat så bör det väl gå ganska bra sen när man använder klumpen istället antar jag.
              Efter att ha lungnat ner mig med en kopp kaffe kände jag att manad att bjuda på denna.

Kommentera

Tycker det är starkt av dig att få ut 10 - 15 m med linan fel vänd. Jag vet hur jäkligt det kan vara att ha fått en för lätt lina. Och dina tidigare kast problem var nog något i den stilen.

Du kommer nog att tycka att det är en baggis att kasta efter detta

Kommentera

He he!
                  Ikväll tar jag på mig vadarna och går ner till viken och testar. Borstmasken leker för fullt så öringarna har kanske vaknat till liv nu, det ser ut att bli en lugn kväll med svag vind och slätt vatten.

Kommentera

Skitfiske får man ju säga då! Är Borstmasken igång så lär HÖ vara på bettet.

Hör av dig om du får en HÖ eller 2.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    158 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X