spöval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spöval?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spöval?

hej! sitter här och blir helt yr i huvudet av alla spön som finns så vänder mig hit för att få lite hjälp!

mitt nuvarande spö är ett fenwick silverwing 9fot klass 5 men är väldigt sugen på att klassa ner mig.
    det blev ganska mycket fiske efter öring i lite mindre vatten i sommras och upplevde då att mitt spö var lite för "brutalt"... så vill nu ha tips på något bra spö till lite mindre vatten med fisk under 2kg.

det ska helst inte kosta en förmögenhet heller så ett bra spö till bra pris.
    någon som har några tips?!

mvh Andreas

Hej!

Kan förstå det. Fenwick, brukar bygga spön med en ganska kraftig ryggrad i allmänhet.

Gissar jag rätt att du vill ha ett lätt spö som är mer åt hel aktions hållet?

Jag köpte alldeles nyss ett Hi Level Royal 8 fot klass 4 spö. Och det köpte jag precis i samma mening att göra som du. Men för Regnbåge och litet större Öring i P&T vattnen då. Detta, för att få ännu mer fight även när man krokar kilo fisk. Och större fisk....Ja, då blir det nog åka av!

Fördelen med ett 2/3 eller hel aktions spö, är ju att du inte lika lätt knäcker tunna tafsar på större fisk. Och att du roll och switch kastar bättre. Vilket alltid är en fördel när man har dåligt om kast utrymme.

Det här Royal spöt, har en ganska långsam aktion, nästan ner i handtaget. Men är ingen kokt spagetti för det. Känns att med en DT 4 lina eller en WF 5, så lär det bli njutbart att fiska med.

Lyckligtvis, har Hi Level bytt ut det där svarta rullfästet som ser litet billigt ut på Wittlocks hem sida, mot ett som ser ut som ädel trä i stället. Smart drag med tanke på den retro, Split cane liknande / färgade klingan. Faktiskt, så får man titta noga på nära håll för att se att det är fusk trä i rull fästet.

Korken i handtaget är finare än vad man kunde förvänta sig av ett spö med detta pris. Och finishen på klingan är inte dum alls!

Men så är Svenska HS Import inga klåpare på att bygga spön heller precis.

Annars, om du vill krypa ner ytterligare litet lägre i klass? Så har du dessa spön:

Hi Level Dreams 7.9 fot klass 2 /3

Detta är litet snabbare i aktionen och klingan flexar till hälften ner emot hand taget:

Eller detta med ganska snabb 1/2 aktion: http://www.willyssportfiske.se/Produ...aspx?id=911037

Billiga men bra flug linor hittar du hos Dan Tackel. Deras 2:a sorterings lina är inte alls dum!

De har 20 pund Scierra backing till ett bra pris också.

Har du någon lämplig rulle redan?

Annars är denna helt o.k för en liten peng:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-21, 21:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Min fråga till dig är, vad för sorts flugor har du för avsikt att fiska med?
      Det är inte storleken på fisk som avgör spöklass, alla spön tål stora fiskar, det är storleken på flugan.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tack för snabba svar grabbar!

det blir mest nymf/torr i i storlekar 12-18

Hi Level dreams spöet verkade spännande! kan det vara något?

Kommentera

Förtyngda nymfer är ju ett gissel men korta tafsar löser det problemet till stor del.
          En klass 4 i längd 7-8 fot skulle ju fungera. Ett spö med helaktion och dt-lina skulle bli min rekommendation, trots att jag har lite problem att kasta dessa spön så är denna kombination det läckraste du kan fiska med.
          Gå under klass 3 anser jag inte att man ska gå, detta pga av att det blir svårt att snabbt nog pressa upp fisken. Onödigt lidande ska vi undvika. Med risk att låta som en "moraltant" men vi ska undvika det mesta av onödig drillande och släppa tillbaka fisk som inte ska ätas i så god form som möjligt.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av saftjansson Visa inlägg
            tack för snabba svar grabbar!

det blir mest nymf/torr i i storlekar 12-18

Hi Level dreams spöet verkade spännande! kan det vara något?
            Hi Level Dreams är enligt de jag snackat med ett mycket trevligt spö. Vackert också, vilket ju inte gör saken sämre. 8.9 fotaren klass 4/5 kan ju vara något kanske?

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-21, 21:57.

Kommentera

Står ett bäck spö här o dammar har jag för mig att det är ett 6,6' # 4/5 byggt av en på Edgeflyfishing kan släppa det till Dig för 300:- + frakt otroligt fint knappt använt, tror det är e byggt på en HS klinga !?!?!
              www.kronos.pixbox.se

Kommentera

det där bäck spöt låter ju spännande och om inte annat väldigt bra för min ekonomi! du skulle inte ha möjlighet att maila över lite mer info + kanske en bild om det inte är till för mycket besvär?

saftjansson@live.se

Kommentera

Vilket tänker du på då?

Edit. Sorry! Nu såg jag att du frågade Groggo.

Men är det byggt på en HS Import klinga? Så är det nog en Hi Level Dreams pinne eller dyl.

Nix, det är den litet äldre Hi Level Custom ( Föregångaren till Dreams serien). En nice klinga / spö tycks det från vad jag kunnat finna ut på nätet.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-02-22, 21:44.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  175 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                  1 svar
                  291 visningar
                  0 gillar