Hjälp med val av utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med val av utrustning

Hej alla fiskebitna

skulle behöva lite råd om utrustning...
    om ca en månad åker jag till gotland för att fiska havsöring och jag behöver då självklart vadare till detta, har kollat runt en del o fastnat för

någon som har erfarenhet av dessa som kan rekommendera dessa? och jag prata med en kille i en fiskaffär som rekommendera mig att skaffa bibs till, och då undrar jag är det nödvändigt eller går det bra med ordentligt med kläder under, för det kommer antagligen va rätt kallt i östersjön i april.

efter jag har varit på gotland hade jag tänkt att hälsa på min bror uppe i Ume ( som riktiga norrlänningar säger ) och har då planen att lära mig flugfiska, och han har ett spö över att erbjuda mig som skall vara bra ett scierra klass 5-6 vet inte exakt modell men det skall vara bra grejjer så nu behöver jag hjälp med val av rulle och har hittat 3st jag tycker verkar intressanta

som ni såg ingick en gratis lina i vadar paketet, vad kan ni rekommendera som första lina? hade först o främst tänkt mig insjöfiske tex harr öring, regnbåge m.m.

Har ni förslag på andra vadare eller andra rullar som kan vara vettigare, kom gärna med förslag

Tack på förhand , samt skitfiske på er och må det bli vår snart så man kan fiska håller på att bli smått tokig
    Senast ändrad av Jheidens; 2011-03-09, 23:48.

Hej!

Jag tycker att detta vadar paket är mer pris värt i så fall: Vision Icon. Dels är det bra grejor och dels är den byxan modernare än Explorer modellen.

Guideline Crosswater vadar kitet är inte helt dumt det heller.

Glöm inte att köpa vadar bälte och vadar stav också. Man ska alltid se till att klämma ut så mycket luft det går innan man drar åt bältet. Minskar risken att du hamnar upp och ned om du råkar vada på fel ställe.

Den hel dragna staven är ett bra val.

Bibs är ju juste. Men har du 4 lagers klädsel och regält på fötterna + händerna så ska det väl gå bra.

Tänk på att köpa en storlek större vadare och skor än du normalt drar av denna anledning. En vind och vatten tät jacka är ju ett måste. Och även en flug väst bör du införskaffa så snart du kan.

Lina skulle jag köpa en Dan Tackel 2:a sortering WF 6 lina till det spöt. Den här linan är lika bra som de linor som annars finns i 400:- klassen. En klass 5 eller 5/6 (samma sak) utrustning är bäst lämpat till att fiska Harr, Regnbåge, Röding och Öring med. Så där ligger det rätt till för dig. Scierra Sweep? Vilket jag misstänker att det kan vara du blivit erbjuden är inget dumt spö att börja karriären med.

Glöm heller inte att köpa 20 pund backing lina. Det räcker om du spolar på ca 50 yards = 45m. Då har du reserv backing till en reserv spole till rullen + en flyt lina sedan. Sjunk linan, är viktig först och främst på våren och sent på säsongen. Ta den som hos Dan tackel kallas för "sjunk" det är en normal sjunk lina.

En liten parantes: Ett klass 7 spö med en WF 8 lina är ett bra val för HÖ däremot. Det klarar mer vind först och främst. Och dessutom litet större flugor.

Om jag vore dig så skulle jag kika först och främst på Vision och Loop rullen. De är väl de som ger mest bang for buck så att säga.

Skit fiske på dig med!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-03-10, 00:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen jock Scott, håller nu på att resa runt bland stadens fiskeaffärer för att hitta vision andasvadare så jag kan hitta rätt storlek, olika märken olika storlek så man slipper beställa ett par o sedan skicka tillbaka dom. Men tyvärr ingen lycka idag va i 3 fiskeaffärer och ingen hade vadare från vision inne.

det här året får det bli havsöringfiske med haspel men vem vet nästa år
      blir att beställa vadarna och rullen vision deep 5-6 så fort jag har provat ett vision andasvadarset och hittat rätt storlek.

Kommentera

Jag skulle vilja säga lägg allt krut på linan och skit blankt i rullen...

Köp den billigaste du kan komma över. När jag flugfiskar har jag alltid ena handen på linan och sköter broms och intagning med handen... Detta gör att en dyr rulle är helt bortkastade pengar eftersom den enda funktionen den har är som linhållare. broms står alltid väldigt lätt, bara lite motstånd så man inte får trassel på spolen. Jag skulle tro att de flesta fiskar på samma sätt som jag gör. De pengarna du sparar lägger du på en extra spole och en extra lina.

1 flytlina
        1 sjunklina
        flyttafsar
        sjunktafsar

Så klarar du alla fiskesituationer eftersom du kan kombinera hejvilt för att få flugan där fisken är.

Om du ska vada i östersjön skulle jag rekommendera neoprenevadare istället för andasvadare samma sak gäller till viss del strömmarna uppe i norr som sällan överstiger 10-14 grader. Det är dock beroende på hur långt du måste gå från camp/parkering till fiskeplatsen, är det mer än 2km så börjar nackdelarna med neoprene överväga fördelarna (om det inte är bara ett par plusgrader i luften dvs.). Till detta kommer också problematiken med hur mycket man kan vada i älvar. När vårfloden har lagt sig så är det ofta väldigt branta strandkanter och ofta finns inga möjligheter alls till vadning om man inte ställer sig i de lugnaste områderna. Där man tyvärr oftast bara får småskit eller gädda på kroken. Jag har dessutom märkt på mina fiskeäventyr att även när det är vadningsbart i älvar är det oftast bättre att hitta en plats som du kan fiska av från land så du stör fisken mindre. Detta talar då för andasvadare istället.
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
        8 svar
        545 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        576 visningar
        0 gillar