Ny lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny lina

Hejsan!

Jag har nu tänkt att ta upp flugspöet igen efter ett antal års uppehåll. Linan har suttit på rullen alla dessa år och ser ganska sliten ut, eftersom det va ett bra tag sen jag fiskade tänkte jag att det är bäst att fråga vad som är av bra kvalité.

Jag behöver då en intermediate-lina.
    Jag kommer fiska från brygga i en hyfsat stor damm efter regnbåge och kanske en och annan öring, har ett klass 4-5 spö. Jag ger gärna ut lite precision mot distans.

Kanske behöver en flytlina också ifall det inte går att torrfiska med intermediate.

Mvh Bob.

Hej!

Jo, har linan legat oanvänd och obehandlad med lin smörja ett mycket långt tag? Då är risken att ytskiktet torkat ut och spruckit.

En helt o.k. lina är denna:

Kanske inte en värsting lina? Men klart mycket bättre än vad priset antyder. Jag tycker dessa linor är fullt jämförbara med de flesta andra 400:- linor.

Du bör ha en flyt lina till torrfluge fisket och till ytligt fiskade nymfer och puppor. Och en intermediate = mycket sakta sjunkande i så fall.

Om du ska ha kast längder i högre grad än precision? Då är en WF lina att föredra. Det är dessutom den flug line typ som används mest vid fiske i stilla vatten.

I ditt fall en klass 5 lina.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-06, 08:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej, tack för hjälpen! Blir att inhandla den linan då =)

Kommentera

Varsågod. Du blir säkert nöjd med den.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
        2 svar
        147 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Jansson00  
        Arbetar...
        X