Utrustning till Gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till Gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, jag brukar rekommendera och kör självt med en klass tyngre lina när det gäller WF och Longbelly linor. Ska man däremot ha en DT lina, så är det vad som står på spöt som gäller. Det har alltid funkat för mig iaf. Gädd linor är ju WF med oftast en kortare klump.

Detta mitt val av tyngre lina beror på att många lin tillverkare, fäpplar med AFTM klassningen. En klass 6 lina från en tillverkare kan vara upp till en halv klass eller mer tyngre än vad som uppges enligt AFTM klassningen....Det finns de som gör lättare linor än uppgivet också. Och det är ju värre i så fall. En för tung lina gör kanske att du mister runt 3 - 5 m i max kast längd över 25 m. Men tycker jag man kan leva med.

Det är ju väldigt sällan man behöver kasta så pass långt överhuvud taget.

Men en för lätt lina gör ett långt fiske pass till en pina.

En lätt ( Gädd ) utrustning har ju det med sig att det blir roligare att drilla fisk. I synnerhet litet mindre fisk då. Men bak sidan, är ju att om du ska köra C&R? Då är Gäddan mycket tröttare och mer stressad (pga. längre drillning) än med litet kraftigare don när den väl kommer i håven. Vilket ju inte är bra när man ska sätta tillbaka firren. Och så har du ju detta med att du får mindre max storlek på flugorna + mer vind känsliga grejor också med lättare klassning.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-09, 01:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Okej får nog bli ett ACT 4 #9 och sen försöka få dom och skicka med en klass 10 lina istället då.
      Den rullen man får med är ju reelmaster seatrout och det står att den rymmer WF 8+150 yds/20 Ibs backing.
      Va skulle de hamna om man la på en #10 lina? Men jag har hört att gäddan ofta inte drar iväg på några jätterusningar
      och med en lite tyngre utrustning kan man ju sätta litet mer press på gäddan.

Kommentera

Hej igen!

Du klarar dig gott med 50 yards = 45m. Du har ju själva flug linan också som är ca 30m att ta till om du får på en riktig rackare

Du kan också ta 30 pund micro backing om du vill? Så tar den mindre plats på rullen dessutom. Kostar litet mer än ordinär backing men det kan det kanske vara värt?

Kommentera

Nu är ju detta spö 10 fot långt, vilket jag anser är onödigt långt, blir en hel del jobbigare att kasta med men är du vältränad med god kondition kan det kanske vara nåt.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Okej har du några tips på en bra micro backing? hittade når som hette micron och nåt som hette micra bara

Kommentera

Aa det kan va värt och kika på var de hamnar på i pris sen om en 4 dar

Kommentera

"Micron" och "micra" är micro backing.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                8 svar
                540 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                3 svar
                573 visningar
                0 gillar