Spöfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöfråga

Tittade på MP-fishings hemsida. Där står i fina ordalag om Flextec spön.
    Flextec CRX88 9 fot klass 5/6 för 995 kr, 700 kr på Tradera!
    Rek pris runt 3600 kr, sägs det?!
    Någon som har erfarenhet av detta och kan verifiera spönas förträfflighet?
    Låter lite för bra i min inskränkta värld...

Hej!

Det är en hel del spö för pengarna kan man säga. Klart pris värt märke enligt killarna på ett Engelskt flug fiske forum. I synnerhet CRX 88.... Vilket bör glädja dig. Är väl i klass med de flesta andra runt 1500:- - 2000:- spöna enligt de som äger ett sådant spö.

Litet vad som skrevs om detta spö i ett test mot Ett Sage Z Axis Och ett Hardy Elite. Dessa 2 andra spön kostar betydligt mer än CRX88.

Z Axis spöt var det som stod ut klart mest. Vilket inte förvånar mig iaf. Men enligt testaren så var skillnaden mellan Hardy spöt och CRX 88 inte så värst stor. Vilket ju är ett gott betyg som alla kan förstå.

I slut klämmen av testet skriver killen följande:

The Flextec CRX88 value for money is excellent. If you can live without a top known brand label and require a rod that above all performs well in hands of the average user I would strongly consider one.

Don't be fooled by thinking its going to be a load of tosh at £40 its not. This rod performed way better than I expected, Its not like other cheap rods I have picked up in the past with no backbone the flextec rod just felt right.
    Will I keep and use the rod? Yes I will on a regular basis
    Could I recommend one? Yes!!!!!

Det han inte gillade med spöt:

What I didn't like.
    The rod sock (Rod sock = Tyg strumpan till spöt. Det kommer med en skaplig Cordura tub också ska tilläggas) was poorly finished and the thread work on the sock had allowed one of the sections to work through and cause a hole. However this is a very minor nag. A quality rod sock is about £5.00 from steve parton of sparton tackle.

I personally don't like the silver shiny Flextec logo on the rod I think a white logo like the Hardy or Sage logo. But thats a minor aesthetic and should not detract from how well the rod performs.

Edit.

Men att spöt skulle ha ett rekommenderat pris på 3600:-? Nä! Då det kostar 40 pund i England vilket motsvarar ca 430:- dagens valuta värde, så är nog den summan att ta i så att man kräks.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-09, 14:33.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar!

Kommentera

Varsågod. Kul att kunna hjälpa till.

Dessutom är det glädjande att se billiga spön etc. som funkar bra.

Stötte på en kille nere vid Björka dammen här hemma förra veckan som skulle börja lära sig flug fiska. Och hade köpt ett spö ( 9 fot, klass 5/6) av ett märke jag aldrig ens hört talas om tidigare (Westwood ?!). Och en rulle + lina för 650:- på Blocket. Och nu ville han veta om det var ett bu eller bravo köp han gjort?

Prov kastade paketet, och måste säga att spöt var förvånansvärt bra + linan. Kunde iaf lägga ut 20 m ca utan större ansträngning. Rullen, var väl vad man kan förvänta sig av en budget version för 250:- 300:- ungefär D.vs inget man svimmar av lycka inför men duger ett tag hur som helst.

Så där hade killen gjort en bra affär

Den fråga som dyker upp i min skalle, är HUR mycket växer pris lappen från tillverkning till kund, när vissa kända spö tillverkare slängt dit den lilla, tjusiga logon + när div. mellan händer fått sitt? Kanske det är bäst att inte veta? Vi får ju heller inte glömma lilla momsen också.

Skulle också tro att även de flesta "dyr märkena" låter tillverka sina klingor i Asien för en billig peng då.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-12, 18:23.

Kommentera

Om man säger så här om spöpriser. En klinga kostar ca hälften av avd färdigt spö kostar oavsett pris på spöt. Lite märkligt kan tyckas då det borde kosta ungefär lika mycket att montera ett spö för 1500 som 9000:- men icke. Senaste klingorna fick jag dessutom ca 20% rabatt på rakt av.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Jepp!

Egentligen, så tycker jag att de de enda flug spön som har en pris lapp som motiverar den reella kostnaden för kund är split cane spöna. Det är ju ett grymt tids ödande jobb + måste utföras med mycket små marginaler för misstag.

Du som är bra på att bygga. Har du aldrig känt lusten att bygga ett cane spö från färdig klinga ens?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-12, 20:37.

Kommentera

Tanken har inte slagit än.
              Den senaste som slagit är Tenkara.

Kommentera

Jo, jag är också sugen på Tenkara. Men då får man nog importera självt. Föreslog en kille på Wittlock att de skulle ta in Tenkara kit?

Han gick nästan i taket av förtret. Och menade att sådant dj.vla "flug mete" var något som i så fall skulle ske över hans döda kropp!

Något mindre häftiga, men i ande meningen samma reaktioner har jag stött på hos 2 andra handlare också. Trist inställning!

Kommentera

Säg till om du vill ha, import kommer att ske från usa inom kort, iaf före maj, tror jag.
                  Inga stora pengar, från ca 700+frakt och moms ligger priset på just, beror lite på vad som ska köpas.
                  Givetvis får du samfrakta med mig Jock.

Och det får bli över hans döda kropp om det är så han vill ha det men som vanligt när det gäller Wittlock så tror jag inte han säger det han menar.

Kommentera

Tackar för erbjudandet! Men jag får vänta ett tag till, eftersom jag måste prioritera andra saker ekonomiskt först tyvärr.

Men du kanske ska handla mer grejor från USA längre fram i sommar? Då hoppar jag gärna på tåget.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    591 visningar
                    0 gillar