Kustspö #7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustspö #7

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jock, Har du några andra spötips?
    Skitfiske!!

Kommentera

Vad får spöt max kosta då?

Jag skulle tro att klass 7 lina till ett klass 7 spö så avser detta DT.
      Och hur som helst är det alltid säkrast att ta en klass tyngre lina. De flesta spö tillverkare och lin tillverkare bollar runt lite med klassningen. Så den uppgivna AFTM klassningen är det litet si och så med. Hellre en litet för tung lina än en som är för lätt.....Inte minst för kust fisket.

Edit. Sorry jag kom på att du nämnde 2000:- Så jag utgår från att detta är max budgeten?
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-24, 12:30.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Kan du tänka dig ett Scierra Ferox 9" #7? Så har du ett här för 2099:- Det är något snabbare i aktionen än Vision Nite t.ex.

Kommentera

Hur är det i jämförelse med act4?
          Vet du hus msx spöna är?
          Skitfiske!!

Kommentera

Det är väl i ungefär samma klass. Men ACT 4 är något mer lugn i aktionen så vitt jag vet.

MSX spöna är fina. Sapphire, är den modell du ska sikta på om du vill ha ett snabbare spö? Emerald, har halv snabb, medium aktion.

Kommentera

Jag har provkastat ett Act4-spö, det är jäkligt lätt och fint spö som det utan problem går att kasta jäkligt långt med.
              Jag testade ett sånt som alternativ till gäddspö men jag är ju fast i Sage-träsket.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja, hur man än vrider och vänder på denna spö fråga är nog ett ACT 4 ett väldigt bra alternativ.

Och i jämförelse med ditt Loop Adventure, så är ACT rena drömmen.

För 1999:- hos Proffs plagg / Be outdoor, så ligger det ju helt rätt.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-24, 13:02.

Kommentera

Det lutar väldigt mycket ditåt...
                  Tack så länge alla!
                  Skitfiske!!

Kommentera

Nytt Guideline LeCie för 1999:- eller fint begagnat Loop opti stillwater för 1500:-???
                    Skitfiske!!

Kommentera

Jag skulle nog ta LeCie spöt. Opti'n är väl inte så tokigt det heller iof. Men det är som många av Loops spö serier ganska fläskigt under klassat. D.vs. den AFTM klass som står på spöt stämmer illa. Ett Opti 9.6 fot klass 7 är egentligen 1.3 högre lin klass t.ex.

Medans LeCie spöna håller sin AFTM klassning bra = 0.25 till 0.30 högre än uppgivet enligt ERN tals tabellen.

Den lilla skillnaden kommer inte att påverka lin klass valet mot det som står på spöt.

Edit. Risken är också stor att du kommer att uppleva Opti Stillwater spöt som litet av en påk kast mässigt.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-04-25, 19:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                      2 svar
                      175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jansson00  
                      Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                      1 svar
                      290 visningar
                      0 gillar