Mitt test av 3 st flyt line medel. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt test av 3 st flyt line medel.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt test av 3 st flyt line medel.

Jag har nu testat 3 av de flyt line medel som sägs vara de bästa på marknaden:

Loon Line speed. Ca. pris på nätet: 70:-

Sameo Cobra Spit. 96:-

Tiemco Line Dressing. 155:- hos Wittlock. Annars 169:-

Jag kom fram till följande under mitt kast testande. Vilket gick till enl. följande:

Jag rengjorde linan ordentligt. (En Dan Tackel 2:a sorterings WF lina). Och smorde in kast klumpen + ca 5 m av skjut linan med sagda lin medel. Man kände ganska distinkt när man kom in på den obehandlade avdelningen av linan vid kast.

Och jag måste säga att det var skillnad mellan dessa tre medel i glid och skjut förmåga.

Tiemco's smörja var klart överlägsen. Linan for om en oljad utter genom ringarna!

Dyr? Ja! Men det är en förhållandevis stor flaska i gengäld. Och man behöver ytterst litet medel per lin behandling. Och dessutom räcker det med ca 1 timmes tid för att medlet ska dra in ordentligt. För de andra medlen rekommenderas 24 timmars vänte tid innan man ska använda linan.

Dessutom finns Tiemco lin medlet för sjunk linor också.

Sameo Cobra spit var inte heller så dum. Men Tiemco smörjan var ändå bättre.
    Så för dig som är pris medveten och vill ha en klart godkänd lin smörja? Då är Kobra spottet helt rätt.

Loon medlet var si så där. Varken bu eller bä. Fördelen med denna smörja är dock att den UV skyddar plast skiktet. Litet förvånande resultat med tanke på alla andra bra preparat som Loon har.

Så, i fortsättningen blir det Tiemco för mig.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-03, 12:04.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
    Jag har nu testat 3 av de flyt line medel som sägs vara de bästa på marknaden:

Loon Line speed. Ca. pris på nätet: 70:-

Sameo Cobra Spit. 96:-

Tiemco Line Dressing. 155:- hos Wittlock. Annars 169:-

Jag kom fram till följande under mitt kast testande. Vilket gick tiill enl följande:

Jag rengjorde linan ordentligt. (En Dan Tackel 2:a sorterings WF lina). Och smorde in kast klumpen + ca 5 m av skjut linan med sagda lin medel. Man kände ganska distinkt när man kom in på den obehandlade avdelningen av linan vid kast.

Och jag måste säga att det var skillnad mellan dessa tre medel i glid och skjut förmåga.

Tiemco's smörja var klart överlägsen. Linan for om en oljad utter genom ringarna!

Dyr? Ja! Men det är en förhållandevis stor flaska i gengäld. Och man behöver ytterst litet medel per lin behandling. Och dessutom räcker det med ca 1 timmes tid för att medlet ska dra in ordentligt. För de andra medlen rekommenderas 24 timmars vänte tid innan man ska använda linan.

Dessutom finns Tiemco lin medlet för sjunk linor också.

Sameo Cobra spit var inte heller så dum. Men Tiemo smörjan var ändå bättre.
    Så för dig som är pris medveten och vill ha en klart godkänd lin smörja? Då är Kobra spottet helt rätt.

Loon medlet var si så där. Varken bu eller bä. Fördelen med denna smörja är dock att den UV skyddar plast skiktet. Litet förvånande resultat med tanke på alla andra bra preparat som Loon har.

Så, i fortsättningen blir det Tiemco för mig.

Tack för denna info Jock nu vet jag vad det blir för medel nästa gång jag gör beställning
    www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Hur gjorde du rent praktiskt när du applicerade medlet, och hur ofta rekommenderas att man behandlar linan?
      [FONT="Impact"]Mvh:
      /Johan[/FONT]

Kommentera

Absolut! Jag skulle blir riktigt förvånad om du inte gillade det Groggo? Nu måste jag tillägga att jag inte har koll på hur länge dessa medel sitter? Eftersom detta inte var någon lång tids test. Men sitter Cobra spit och Tiemco så pass att man bara behöver smörja 2 - 3 ggr per säsong vid normal andvändning? Då finns det ju inget att klaga på.

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-03, 11:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knorren Visa inlägg
          Hur gjorde du rent praktiskt när du applicerade medlet, och hur ofta rekommenderas att man behandlar linan?
          Hej!

Litet grön såpa i ljummet vatten. + torkade för hand med en ludd fri trasa.

2 - 3 ggr per säsong är nog ganska normalt om man vill ha linan i topp trim. Man kan iof förlänga livslängden på både lina och smörja genom att använda en s.k. lin bricka.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-03, 12:29.

Kommentera

Finns det en risk för att linan blir mer smutsig när man applicerat linmedlet och utövar "vanligt" landfiske när man bara låter löslinan ligga på marken, eller blir den inte "kladdig" så att säga?
            [FONT="Impact"]Mvh:
            /Johan[/FONT]

Kommentera

Kanske något mer eventuellt? Låter man bara medlet dra in och polerar in smöjan ordentligt innan fisket, så blir den inte speciellt kletig. Men en lina utan smörja är som att åka på ovallade skidor. Men som sagt, en lin bricka förhindrar ju att du får sand och annan smuts på linan i stor utsträckning. Dessutom, så minskar ju en sådan bricka risken att du råkar stå på någon del av linan eller att linan har snott in sig i någon grönsak när du kastar och drillar. Vid vadande är lin brickan suverän. Speciellt i strömmande vatten då du slipper ha en lin slinga hängandes ned ströms dig.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-03, 12:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Knorren Visa inlägg
                Finns det en risk för att linan blir mer smutsig när man applicerat linmedlet och utövar "vanligt" landfiske när man bara låter löslinan ligga på marken, eller blir den inte "kladdig" så att säga?

Sen varierar smutsen från vatten till vatten i vissa vatten så får jag göra ren linan så gott som varje dag medans uppe i Norrland el "rena" vatten så behöver jag inte göra det en enda gång på 1 veckas fiske.
                www.kronos.pixbox.se

Kommentera

Där sade du en viktig sak som jag helt glömde bort att nämna! (Tar mig åt huvudet !) Vatten kvaliteten, har ju naturligtvis en stor inverkan på hur ofta man får rengöra / smörja upp linan?
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-05-03, 20:52.

Kommentera

Hej Jock
                    Tack för allt info om flyt line medel, det förenklar en hell del av valet av vilken medel skall köpas inför säsongen,
                    har du, och för den delen ni andra som lässer detta nån erfarenhet av Scientific Anglers Fly Line Dressing, den har jag set på ebay och det kostar ca 80kr inkl frakt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    180 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    298 visningar
                    0 gillar