köpa nytt spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpa nytt spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Absolut! Med de flesta bra splitcane spön får man med en reserv topp. Och det är ju för tillverkaren, en betydligt mer kostsam och tids ödande procedur att tillverka en extra topp av cane än av kolfiber som kan mass produceras.

Att det kommer in mycket folk med trasiga topp delar? Kan ju bero på att det är en del av spöt som är mest utsatt när man rör på sig med spöt ihop satt. Och förstås att den är den tunnaste delen på spöt.

Man har ju hört ett antal varianter på hur man knäcker en topp genom årens lopp. Klämma av den i bil dörren, ramla och daska spöt i backen eller i en sten när man drattar på baken när man vadar t.ex.

Har t.om. hört talas om en kille som fick topp delen avbiten av en häst när han passerade tätt förbi en häst hage!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-03, 11:02.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

haha
      han i affären hade fått av 3 spön på en o samma dag på en fiskeresa, men han hade visserligen druckit en par öl men maximal otur

Kommentera

Hmm, det var nog mer än ett par öl innanför den killens väst misstänker jag?

Men den killen hade nog varit fet lycklig över extra, med föjande toppar till sina spön!

Glasfiber spön, är ju betydligt mer slag tåliga. Och det finns ju ny producerade sådana som tydligen skiljer sig rätt mycket i positiv mening från de antingen sladdriga, eller rena telefon stolpar till spön som man fick fiska med innan kolfibern kom. Jag ryser fortfarande när jag tänker på ABU Lapplandia spöna på 70 talet t.ex.

Det spöt med tillhörande tegel sten till rulle (ABU Delta), ödelade många flugfiske novisers intresse kan jag lova dig!

Men de som fiskar med dessa nya glasfiber spön som jag läst om är ju förtjusta i dem iaf.

Vision t.ex. har ju sådana spön för den som är intresserad att pröva?

Edit. Här har du ABU eländet! Urrrk! Notera metall holken a la' spinn spö.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-03, 11:39.

Kommentera

snyggt!

stod faktist och valde mellan 2 spön då ja köpte, gtfour & cult.
          men jag föll mer för gt:n

nog otrolit hur utvecklingen går frammåt.
          kan ju bara fantisera om hur spöna ser ut om 20 år

Kommentera

Jag tror inte det är så stor skillnad på spöna om 20 år. Förmodligen lättare men samma egenskaper. Det händer nog kanske mer på linfronten.
            Dom där gamla träspöna har ju inte förändrats nämnvärt på 100 år.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

He, he, he! Ja visst är väl ABU kitet riktigt gött?

Cult, är ju riktigt nice. Men att gå från Attack till GT4 blir ett riktigt lyft för dig.

Om 20 år så har vi säkert nya "rymd material" som revolutionerar spöna en del.

En grej med glasfiber spön btw. De har en långsam och mjuk aktion. Så man får lära sig att tima om kasten en del när man kastar med ett sådant i början.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-03, 12:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              159 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Startad av PrN-Sweden, Idag, 08:09
              0 svar
              48 visningar
              0 gillar