Fluglina till Bäcksländan XPC #5-6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina till Bäcksländan XPC #5-6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina till Bäcksländan XPC #5-6

Hej, nu var det dax att köpa ny fluglina. Men jag har fastnat i träsket av alla hundratal olika modeller och klumplängder osvosv. Jag ska flugfiska i älv på relativt kort avstånd men linan ska kunna kast långt i te.x P&T tjärnar. Prisklass är mindre relevant då det viktiga är att linan är lättkastad och att man kan lägga precisa kast.

Tack på förhand.

Hej!

Låter som en long belly (#6) skulle kunna passa dig bra. Den har ju en del av egenskaperna från både DT linan = Precis presentation, landar mjukt + bra på roll och switch kast. Och WF linan med sin snabbare skjut förmåga.

Nu ska man ju ha i minnet att en l.b lina inte landar exakt lika mjukt som en DT gör. Och inte heller presenterar sen flugan exakt lika bra. Men det är inte långt i från. Och den gör det bättre än WF linan hur som helst.

Tänk bara på att du bör ha det mesta av klumpen utanför topp öglan innan du börjar kasta med en sådan här lina.

Sameo Python, är en bra lina som inte kostar skjortan heller. I synnerhet inte i denna butik.

Tyvärr, fick jag inte tag på denna lina i rätt klass när jag skulle köpa en longbelly. Den var slut för tillfället. Så det fick bli den dyrare RIO Gold, med 16m klump istället. Men bortsett från pris lappen, så blev den snabbt min favorit flyt lina. Mer beroende på just att det är en l.b än vilket märke det är egentligen. Jag hade säkert varit lika nöjd med Python linan i slut änden.

Python linans klump är lika lång btw.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-03, 21:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
    2 svar
    181 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Jansson00  
    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
    1 svar
    299 visningar
    0 gillar