Fått brott på nya flugspöt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fått brott på nya flugspöt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fått brott på nya flugspöt

Blev för ca en månad sedan ägare till ett Guideline Kispiox klass 6 fyrdelat.
    Nu till det tråkiga.
    På den delen som sitter under toppen så har det blivit ett brott ca 10cm från den nedre änden mitt för spöringen.
    Jag har inte tillfogat skadan själv vad jag vet (har varit otroligt försiktig med spöt)
    den har bara dykt upp.
    Jag ska till butiken imorgon och höra vad de säger.
    Vad tror ni om problemet kan jag kanske få ut ett nytt spö eller?

Hej!

Tråkigt att höra!

Garantin har du ju kvar, så en ny del eller ett nytt spö bör inte vara något problem. Glöm inte kvittot bara!

Tips. Skaffa också ett hyfsat reserv spö så snart du kan.

Guideline, är ju ett Svenskt fabrikat dessutom.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-06, 21:24.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tackar så mycket det kändes bra att höra.

Jo visst skulle det vara bra med reservspö men det ska förankras hos sambon också.

Det står ett gäddspö och en rulle med sjunklina till mitt klass 6 spö på listan redan.

Sambon delar inte mitt fanatiska fiske intresse fullt ut ännu men jag hoppas att hennes intresse ökar med tiden.

Kommentera

Klart att det känns tungt och att man oroar sig en del när spöt går av bara så där.

Men du kan ju trösta dig med att det var tur i oturen att det gick åt skogen straxt efter att du köpt det. Annars, brukar sådant elände nästan alltid hända straxt efter att garantin gått ut.

Jo, jag har haft liknande sessioner med sambo. Inte alltid lätt att förhandla sig till nya grejor. Å andra sidan brukar tjejen inte tycka att ett inköp av ett par nya skor....trots att de 20 par hon kan ha i garderoben och som knappt ser använda ut skulle vara något för mannen i huset att muttra över. Sådant, kan användas som mot argument.

Men det bästa sättet är nog att få henne till att pröva på flug fiskets fröjder. Har hon bara krokat sin första så....

Du kan ju kolla begagnat marknaden typ Blocket, Tradera och "sälj" på Edge flugfiske forumet efter en reserv pinne också.

Hoppas att det löste sig med ditt Kispiox för dig i dag nu då.

Edit.

Billigt men bra Gädd spö + rulle och lina etc:

http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261 WF 10, intermediate.

Rulle: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1108

Backing 30 pund: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=120

Gädd tafs: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=1089

Dan Tackel har Gädd flugor också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 11:24.

Kommentera

Ja jag hopps att det löser sig och att de byter ut det rakt av utan krångel för jag ska på kurs nu på lördag och förhoppnings vis bli bättre.
          Men man vill ju hinna träna så mycket som möjligt innan.

Kommentera

Tycker inte det finns någon anledning för dem att krångla. Iof. kan det ju vara litet svårt att bevisa att spöt gick av p.ga. fabrikations fel och inte av ovarsamhet. Men å andra sidan, så kan de ju knappast inte mot bevisa dig heller. Och som jag sade tidigare, så har du ju garantin att luta dig emot.

Och har du handlat där ofta? Så är det ju ett plus i kanten också.

EDIT.

Dessutom är det nog rätt vanligt att sportfiske shoppar får in några kunder varje säsong med spö brott av olika slag. Så det lär knappast komma som en chock för dem i butiken att du dyker upp med det problemet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 11:43.

Kommentera

Jag handlar ganska ofta där så man är känd.

Spöt har inte gått av helt och skadan sitter på undersidan ca 5cm framför spöringen som sitter där holken slutar.
              Det är av till 1/3 så inte ens halva är trasig.

En annan fråga som jag har är varför jag har svårt att få ut lina när den är blöt, hemma på gräsmattan funkar det bra.
              Kan det vara dax att ha på linmedel?

Hoppas att man kan lära sig något på lördag.

Kommentera

O.k. då är det ett holk brott / skada med andra ord? Lätt hänt om hon holken glider ut en bit när man kastat ett tag. Jag tejpar alltid över holkarna nu mer, sedan jag satt ihop spöt med ett par - 3 varv svart el tejp. Jag gör en liten "flärp" av tejp änden på ovan sidan av klingan. Då blir det lättare att ta bort den sedan när man ska ta isär spöt. Och på så sätt, slipper jag hålla på att kolla och skjuta ihop holkarna under fiske turen.

En kompis fick en otäck holk sprängning på ett Lax spö för många år sedan. Just p.ga. att han inte kollade om holkarna glidit isär? Sedan dess började både han och jag med att tejpa över holkarna.

Kan mycket väl vara så att du behöver smörja linan. Tiemco smörjan är dyr. Men den är klart den bästa. Och så är den dryg också. Finns även för sjunkande linor.

Här är den billigast med 20:-

Skadar nog inte att tvätta av linan litet i ett bad bestående av ljummet vatten och några droppar grön såpa innan heller. Använd inte diskmedel eller tvål bara! Ska du hand torka linan? Ta en garanterat ludd fri trasa då. Likaså den trasa du använder till att smörja linan med ska vara en sådan. Man vill ju inte ha en lina med "skägg stubb" eller?

Du behöver inte ta av linan från backingen. Om du ska luft torka linan ( i stora slingor) ? Så lägg rullen i en påse / kasse och häng den bredvid bara.

Detta bör du också göra innan du hänger undan linan för vintern. Den ska hänga mörkt, tämligen svalt och i stora slingor. Mörkt p.ga att långvarig exponering av UV ljus inte är bra för ytskiktet på linan.
                Detta gäller även nylon, tafs material om du inte visste det redan?

Sådana kurser är alltid nyttiga!
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-07, 13:13.

Kommentera

Ska tvätta linan idag och köra på Loon line up.

Jag ska få en ny del till spöt innan kursen har de garanterat.

Skadan sitter drygt 5cm över där holken slutar ca 10cm från änden så det är inte holken tror jag för den slutar tidigare (om jag inte är ute och cycklar nu).

Tackar för hjälpen Jock Scott

Ja en kurs känns som om det behövs när man inte flugfiskat på 16 år, känns ganska ring rostigt.

Kommentera

Det var ju gött att höra att det fixade sig på bästa sätt!

# Skadan sitter drygt 5cm över där holken slutar ca 10cm från änden så det är inte holken tror jag för den slutar tidigare (om jag inte är ute och cycklar nu).#

Då låter det som om det var ett material fel helt enkelt och inte ett holk brott.

Varsågod.

Och skit fiske på dig när det blir dags!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-08, 12:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    540 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    573 visningar
                    0 gillar