Ny utrustning - hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny utrustning - hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny utrustning - hjälp

Tjena!

jag har flugfiskat nu i sex år, dock bara några få gånger varje säsong så det har inte blivit något proffs utav mig! Men jag känner ändå att det är dags att byta upp mig..

Jag har en BFR Superfly 75 rulle med okänd lina och ett Power Pool 12 klass 6 spö. Har kollat lite på dessa grejer och märker ju att det är supernybörjarutrustning.

Jag är numera bosatt i Jämtland och har fisket utanför dörren. Nu ska det fiskas mycket och det är öring, röding, harr som gäller.

Finns det någon snäll själ där ute och som guida mig lite? Det finns så många spön och rullar att jag blir tokig när det ska väljas =)

Tack o hej

Hej!

Om du bara kan tala om din max budget för köpet? Så ska jag hjälpa dig till rätta.
    Där med inte sagt att grejorna behöver bli så dyra heller. Vill bara veta inom vilken pris klass jag kan röra mig?

Edit. Strömvattens fiske mestadels antar jag?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 14:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Om du bara kan tala om din max budget för köpet? Så ska jag hjälpa dig till rätta.
      Där med inte sagt att grejorna behöver bli så dyra heller. Vill bara veta inom vilken pris klass jag kan röra mig?

Edit. Strömvattens fiske mestadels antar jag?
      Både strömmande vatten och tjärnar.

Det viktiga är att det är bra grejer som jag kan ha i många år framöver men säg en max prislapp på 3-4 tusen.

Kommentera

O.k. då har jag ett spö som jag ska sälja som kanske kan intressera dig?

http://www.fiskesnack.com/forum/show...A4ljes-billigt.

Rulle: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...master-la.html Linn klass 6/8

Det finns extra spolar till denna rulle om du ska ha en snabb sjunk lina till vår och högvattens fisket också?

Lina ( flyt #6): http://www.wittlock.se/sv/utrustning...sentation.html

Backing 20 pund + 45m: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...ne-micron.html

EDIT.

Ska du ha backing till rulle + extra spole / sjunk lina på en gång? Ta 100 m av denna 20 pund backing istället: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...tml?grp=789333

Om extra spolen: Ring Wittlock när du beställer och tala om att du vill ha en extra spole till Guideline Reelmaster LA modell 6/8 också. Har dom den inte i lager? Så kan de ta in en på ett par dagar. Be att få prata med Jon. Han är juste.

Sjunk lina:http://www.wittlock.se/sv/utrustning...fessional.html. Klass 6 och sjunk 4.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 17:50.

Kommentera

Rullen billigare

Kommentera

Tack ska ni ha!

Du kanske har något tips på något bra spö på wittlocks sida så jag kan göra ett klumpköp?

Kommentera

Kan säga så här: Det spöt jag säljer, är nog lika bra som de andra spöna i den 2.500:- - 3000:- klassen Wittlock har att erbjuda.

Och det säger jag inte för att höja min egen försäljning det kan jag svära på.

För ska du ha något litet bättre? Då är du inne och tassar på Sage spöna, typ Z Axis för 6200:- Eller möjligen Hardy Demon 3.700:- eller kanske Guideline Fario för 3 129:- ? Och då tycker jag att det börjar låta mycket pengar för en liten skillnad ( iaf när det gäller Sage dvs.). Men det är ju upp till dig förstås.

Skulle jag köpa ett mycket prisvärt spö för en lägre summa? Så skulle det vara Guideline ACT 4 (Klass 5 ) då:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 18:18.

Kommentera

Ok då springer det iväg rejält.

Passar rulle och spö i fästet då? Har tidigare varit med om att rullens fäste varit lite för stort och jag varit tvungen att skära i den korken.

Kommentera

Det är ingen risk. Jag har en Vision Koma rulle med en regäl rull fot. ( Det finns ett uttag i metall för rull fotens fram ände under korken om du kikar sedan ). Och den rull foten går bra på båda mina RST spöns rull fäste. Tänk bara på att med dubbla lås ringar på rull fästet. Så dra åt dem en i taget. Jag har, när jag haft litet bråttom råkat dra åt båda samtidigt vid ett par tillfällen. Med resultat att rullen, böjar röra på sig i sid led en del efter ett tags kastande. Och man får dra åt ringarna (separat ) igen.

Folket på RST (i Tyskland) är väldigt hjälpsamma. En kompis här på forumet förlorade sitt lock till sitt RST M3 spö tub för ett tag sedan. Han mailade dem och fick 2 lock utan kostnad.

Iof inget du behöver bekymra dig om, om du köper mitt spö? Där är spö tub locket integrerat med tuben och stängs med blixt lås.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-15, 20:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                  2 svar
                  176 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Jansson00  
                  Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                  1 svar
                  295 visningar
                  0 gillar