Act 4 Hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Act 4 Hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Act 4 Hjälp

God morgon,

Skulle behöva lite hjälp med ett nytt flug set. Har kollat på Guidlines act4 och tycker det verkar bra (har läst en del här på forumet också). Problemet är vilken klassning och längd jag ska ta. Tänker fiska HÖ och Båge med det. En kollega till mig tycker att jag ska ta 10fot #7 combo på wittlock men skulle behöva lite mer inputt. Budget 3000kr.

Hmm, kan vara litet svårt att hitta en kompromiss där. Ett Klass 7 kit vore ju bra för HÖ på kusten. Men gör båge fisket ganska trist. Ett klass 6 är ju o.k. för Regnbågen. Men då får det inte blåsa mycket på kusten om du ska ha det till att fiska HÖ med. Blir ju mer av ett "fin väders spö" / kit för HÖ i så fall.

En variant, är att köpa ett par Guideline Kispiox set härifrån: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3367

Ett klass 5 och ett klass 7. Dan Tackel, tar 1475:- st för de kiten just nu. Det tror jag iaf är den vettigaste vägen.

Kispiox kiten, är alls inte dumma de heller.

9 fot, är över lag en bra spö längd så länge du inte ska fiska Lax och HÖ i älv eller å? Eller fiska i små strömmande vatten med mycket kast hinder i form av träd och buskar.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-22, 10:51.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack, kommer nog att göra som du säger, Du är en klippa Jock

Kommentera

Jag tror nog att du får ut det mesta av båda fiske situationerna den vägen.

Tack självt. Och Skit fiske på dig!
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-22, 10:32.

Kommentera

Glömde dumt nog att säga att det kan vara klokt att byta ut flyt linan på HÖ kitet mot en intermediate lina = mycket sakta sjunkande direkt eller senare. Den ligger inte och guppar på våg topparna som en flyt lina gör. Det innebär att med en intermediate, så har du bättre kontroll på flugan.

Dan Tackel, har billiga men bra 2:a sorterings sådana linor. En WF 8 är lagom till ett klass 7 spö.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-22, 10:14.

Kommentera

dan tackel har killer pris atm på act4 combon annars

Kommentera

Allt över nio fot i enhands är bara onödigt mycket tyngre. Även om skillnaden i vikt är förhållandevis liten men med hjälp av hävstångsprincipen blir spöt ganska mycket tyngre att kasta med. En annan anledning att inte köra längre än nio fot är att du inte kastar längre med en tiofotare.
              A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Tack för all hjälp och kommentarer, För info så blev det ett scierra HM+ 9,3 #7, Rulle Hi level 7/8 med en GL Bullet lina, 1599kr
                Komentarer på det?

Kommentera

Inget fel på det kitet till HÖ.

Grattis till nya utrustningen får man säga då.

Trevlig midsommar!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                  8 svar
                  541 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Classe69  
                  Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                  3 svar
                  574 visningar
                  0 gillar