Håller tafsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller tafsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håller tafsen?

Jag ska snart upp på flugfiske läger i kiruna, och jag fick en plötslig fundering om tafsmaterialet jag har håller. Den diameter jag använder är 0.14, är det en bra storlek eller behöver jag en starkare?

Hej!

0.15 - 0.14 , använder man mest när man kör små flugor typ #16 och mindre + om fisken skyggar för grövre tafs? Om en sådan tafs håller om det kliver på en större fisk? Det är mycket upp till hur pass kall du kan hålla dig. Och hur pass duktig du är på att drilla försiktigt? Annars, tycker jag att 0.18 är en bra all around storlek för flugor upp till #14.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-27, 19:48.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

jag antar att du taperar dina tafsar själv? isf tycker jag du ska köra 0.16-18 i strömmande vatten och för nymfer och när du ska kasta i en spegelblank sjö på kvällen skarvar du på din 0.14-12 för spännande torrflugefiske på skygg fisk.
      0.14 funkar i strömmande vatten men det kan bli lite svettigt att ta 2kg öring som ställer sig under en sten nedanför en forsnacke och det är inte kul att tappa en fin fisk med favoritflugan i läppen pga tunn tafs

Kommentera

Hej
        vilken AFTM har du på ditt spö? det är viktig också, om du kör med en 6an spö och
        tafs 0,12 eller 0,14 själva mothugget kan orsaka linbrott,(+1kg fisk) alltså det är
        sant små flugor tunn tafs men spön får inte vara kraftig.

Skitfiske
        Senast ändrad av Mickefinn; 2011-07-02, 12:27.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
        8 svar
        545 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Classe69  
        Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
        3 svar
        576 visningar
        0 gillar