Flugfiskeset (ej nybörjare) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiskeset (ej nybörjare)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiskeset (ej nybörjare)

Hej!

Finns det något flugfiskeset som ni har provat och kan rekommendera? (upp till 3000kr)

Dessa riktar väl sig oftast till nybörjare, men jag anser mig passerat det stadiet. Har hållit på i 7 år, fast oftast bara en intensiv vecka per år. Jag fiskar främst öring och harr i strömmande vatten.

Har ett Vision Intro set klass 6 i nuläget. Spöt har gått av ett par gånger i toppen och böjar bli svårkastat

Här är ett set som ser intressant ut:

Hej!

Guideline ACT 4 kitet är ju riktigt nice för det priset. Sedan får du hoppa upp en hel del i pengar för att hitta något som är litet bättre.

Här är det billigast med ca 300:- - 500:- beroende på klass på kitet.

Man kan vässa till detta kit ytterligare genom att byta ut kit linan mot en Guideline Presentation eller en RIO Gold t.ex.

Edit. Tror att ATC 4 är litet vassare än Atom kitet från Vision. Det är iof ett trevligt kit det med. Men ska du ha ett riktigt bra Vision kit? Då är det Nite som gäller. Eller Nite Catapult + någon rulle och lämplig lina om du vill ha ett riktigt snabbt spö?

Ta ett klass 5 kit. Då får du roligare med Harren.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-28, 10:53.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för det snabba och utförliga svaret. Har du provat det själv? bör man välja #5 eller #6 måntro?

Kommentera

hallå!

Du kan ju alltid kolla på http://www.piscari.se/Airflo-Delta-C...k/Produkt_srk/ väldigt fina spö. Då du fiskar harr och öring så kanske en 4/5 vore intressant. Airflo rullarna håller fin standard! Sen om du vill hålla dig till klass 5/6 så vet jag att piscari har airflos ridge line hemma och den är extremt fin att kasta med.

Kommentera

Ursprungligen postat av TPR Visa inlägg
          Tack för det snabba och utförliga svaret. Har du provat det själv? bör man välja #5 eller #6 måntro?
          Varsågod.

# 5 gör ju allt fiske efter Harr, Regnbåge, Röding och stationär Öring roligare. #6 är bättre lämpat för fjäll fisket, där det kan blåsa en del som bekant. Och fiske efter Havsöring på kusten då det inte blåser allt för mycket dvs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fojjan Visa inlägg
            hallå!

Du kan ju alltid kolla på http://www.piscari.se/Airflo-Delta-C...k/Produkt_srk/ väldigt fina spö. Då du fiskar harr och öring så kanske en 4/5 vore intressant. Airflo rullarna håller fin standard! Sen om du vill hålla dig till klass 5/6 så vet jag att piscari har airflos ridge line hemma och den är extremt fin att kasta med.
            Som start spö är Airflo helt o.k. Det ligger ju ungefär i samma kvalitets klass som Scierra Sweep och Scierra HM +. Men att jämföra det med ACT 4, eller för all del Vision Nite är litet som att jämföra en VW Golf med en Porsche ungefär.

Edit.

Jo, jag har prov kastat med ett ACT 4. # 4 vid ett tillfälle. Mycket trevligt spö! Den Guideline Reelmaster rulle som följer med är en pris värd rulle. Kostar ungefär 700:- - 800:- i butik. Så att få tag på en reserv spole till en sjunk lina är inga större problem heller.

Linan i combot, är o.k. men ingen rysare. Så, som jag sade tidigare. Byt till en vassare lina så har du ett ännu mer solitt kit.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-28, 12:37.

Kommentera

Är klass 4 väl klent om man ska fiska efter öring o harr i rinnande vatten? Står o velar mellan det o klass 5...

Kommentera

En liten edit till dig Jock Jag tycker faktiskt bättre om Airflo Nano än vad jag gillar Vision Nite Bara för att det är billigare betyder det inte att det är sämre...

Kommentera

Ursprungligen postat av Jacke-85 Visa inlägg
                  Är klass 4 väl klent om man ska fiska efter öring o harr i rinnande vatten? Står o velar mellan det o klass 5...
                  Klass 4 funkar fint det med. Något mer vind känsligt än klass 5. Men det är inga jätte skillnader.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fojjan Visa inlägg
                    En liten edit till dig Jock Jag tycker faktiskt bättre om Airflo Nano än vad jag gillar Vision Nite Bara för att det är billigare betyder det inte att det är sämre...
                    Spö val, handlar ju en hel del om vilken personlig smak man har? Du verkar föredra den aktion Airflo spöt har, och då är det ju snus fint att det blev det spöt för din del. När det kommer till ACT 4, så kan jag bara svara för hur jag upplever det? Och vad en hel del ACT 4 ägare tycker.

Så Airflo v.s Nite har inget med pris lappen att göra för min del.

Hade den gjort det? Då hade jag nog suttit och rekommenderat Sage Z-Axis eller Hardy Demon till alla som ska köpa ett flug spö.

Besides, alla dyra spön är inte bra heller. Och det är faktiskt större skillnader mellan ett 800: - 1600:- spö än vad det sedan blir mellan ett 1800:- och låt oss säga ett 3000:- spö.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-28, 15:47.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    168 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    275 visningar
                    0 gillar