kastdobb, byte av fluga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kastdobb, byte av fluga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• kastdobb, byte av fluga

Jag har fått ett kastdobbset ( bombaset ) . Min fråga är nu hur byter man fluga lättast ?

kan man sätta ett beteslås vid trelekandet och ha taffs redo på varje fluga eller förstör detta på nått sätt ?

Jag har ett tiotal flugor av denna sort + de man fick med setet , en vit och en svart :P
    Click image for larger version

Name:	sommar + fluga 013.jpg
Views:	1
Size:	972,8 KB
ID:	1806906

kommer de fungera till havsöring ? Sthlms skärgård.

Har hört att räka ska vara bra oxå ?

Tacksam för tips.

Hej!

Menar du Bombarda set? Då ska du köra med streamers och havsöring / kust flugor. Storlek 2 - 4 på våren och 6 - 10 till sen sommar - höst fisket. Den flugan du visar på fotot är en torr fluga ( Dag slända imitation ) för Harr, Regnbåge Öring och Röding. Så den fungerar inte speciellt bra till HÖ fisket.

Föreslår 1 st fluga i änden på ( 0.25 - 0.30) tafsen. En snapper, gör det lätt att byta fluga:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-27, 08:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för hjälpen. då kommer jag testa detta i höst

Det är bombarda set jag menar.

Det finns inget bra sätt att även kunna byta från bombardaset till skeddrag? tex om man fiskar efter havsöring och snabbt vill byta till en vicke.
      Senast ändrad av gnsmk; 2011-07-27, 09:14.

Kommentera

Varsågod.

Det skulle väl vara att ha ett betes lås eller dylikt ovanför bombardan då skulle jag tro? Och en ögla på linan på ett lämpligt avstånd till bombardan.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-27, 10:58.

Kommentera

Ja nått sånt borde väl fungera. Har inte sett någon annan som har det för det vore ju det smidigaste.

Är det flourcarbon man ska använda som taffs?

villken storlek på snappern ? mellan ?
          Senast ändrad av gnsmk; 2011-07-27, 15:48.

Kommentera

Jo, jag tror att den riggen ska fungera jag med.

De större kust flugorna är ju rätt grova i krok tråden medan streamers och de mindre HÖ / kust flugorna är tunnare. Så 2 olika snapper dimensioner ( typ stor och mellan ) är det nog vettigt att skaffa sig.

Det är nog inte så noga om du kör med f.c. eller nylon egentligen så länge det är bra kvalitet i det tafs material du väljer.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-27, 18:29.

Kommentera

Om du skulle tipsa om 4 st olika flugor som täcker allt " Hö i Sthlms skärgård" villka skulle du välja då ?

Kommentera

Ska försöka. Med risk att jag lägger till 2 st flugor till.

1. Patte Grisen. Rosa eller vit. Räk imitation. Glimmer räkan funkar också.
                2. Tobis imitation.
                3. Blå - vit Baitfish. Imiterar Strömming och Sill.
                4. Svart Wooly Bugger. Borstmask imitation. Bäst i maj då borstmasken leker.
                (5.) Glöd häck. En klassisk kvälls, natt och grynings HÖ fluga. Även någon annan svart fluga med någon röd, gul eller glittrande detalj funkar den med.
                (6.) Mickey Finn (streamer) Eller orange Zonker (streamer) Bra vår flugor och när vattnet är grumligt.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-07-27, 21:31.

Kommentera

tack för all hjälp

Kommentera

Ursprungligen postat av gnsmk Visa inlägg
                    Tack för hjälpen. då kommer jag testa detta i höst

Det är bombarda set jag menar.

Det finns inget bra sätt att även kunna byta från bombardaset till skeddrag? tex om man fiskar efter havsöring och snabbt vill byta till en vicke.
                    jag har provat ett sånt kocept. och det blev skit av de.. för det första innebär det ett lekande och ett beteslås extra det gör att bombarden sjunker fortare. jag hade extremt små.. sen blir det en vikt till med eget liv i luften. vilket leder till trassel.. så vill du fiska så effektivt som möjligt. knyt om om du ska byta från bombard till drag

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X