Fenwick Silver Wings, 14ft. Vad är den optimala klumpvikten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenwick Silver Wings, 14ft. Vad är den optimala klumpvikten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fenwick Silver Wings, 14ft. Vad är den optimala klumpvikten?

Ja, precis som det låter...har inte en aning själv vad jag ska använda mig av... Är ett Fenwick Silver Wings HMG-CV 14ft. Men dock står det inget på det om viktklass på lina... Sjukt tacksam för svar av någon som vet

Hej!

Troligen någon som byggt sitt eget spö men struntat i att sätta ut lin klassningen.

Fenwick hade även lösa klingor på denna serie spön som dessutom omfattade 3 st enhands spön.
    Silver wings serien släpptes 2008.

Ditt spö är klassat (DT) 9 / (WF) 10 enligt en säljare av ett sådant på E Bay.

Edit. Den klassningen ska stämma enligt vad jag kunde finna ut.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-01, 21:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Verkar rimligt med klass 9-11 på ett 14 fot spö. Om du ska fiska med klump ska klumpvikten ligga på mellan ca 40 till 50 gram.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Är inte ngt hemmabygge. Köpte det i butik som demospö. Därför jag inte vet så mkt om det. Tror de är klass 9/10 faktiskt. Skumma är att de spön av den modellen jag läst om är tredelade. Men mitt är fyrdelat.. Kanske borde ringa fenwick och se vad de säger ?

Kommentera

Skumt ändå att inte ett demo spö är klassat? "Demo" betyder ju normalt bara att butiken har tagit ett spö från lagret och tillåter folk att prov kasta med det.

Men det spö jag såg på E Bay var minsann 4 delat.

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-02, 10:19.

Kommentera

Jag har ett 4-delat Fenwick Silver Wings, 14ft (haspelspö) det är märkt upp till 45gr inköpt förra året. Jag använder kastvikter på40gr och det fungerar perfekt. Kommer ihåg att det var dyrt ordinariepris på spöt men fick det på rea för 895.-

Fenwick Silver Wings, 14ft finns eller fanns som haspel, spinn och flugspö
            Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2011-08-02, 12:00. Anledning: tillägg i texten
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

jo, vet det finns på haspelsidan med. Har varit i kontakt med Fenwick idag, och de kunde inte ge mig något svar alls på vad de rekommenderade. Vilket jag tycker är jävligt lustigt. Ungefär som att sälja en bil, men inte veta vad man ska tanka den med....
              Dock snackade jag med Wittlocks sportfiske senare på dagen och fick det hela utrett ganska bra. Men blev "pålurad" en ny rulle på köpet med! haha...

Kommentera

He, he, he! En vanlig fälla att gå i när man bara ska fråga om något i en butik. Händer mig emellanåt också att jag vandrar därifrån med någonting jag inte tänkt köpa från början eller beställt något när man lagt på luren.

Kommentera

Hehe, var ju ioförsig i behov av en annan flugrulle till mina laxar, men hade ju inte tänkt köpa det idag... hehe. Så blev ju ny rulle, backing och klump istället för enbart en klump... haha. Förmodligen får jag nog inte mer lax för det heller :P Dock har jag en hygglig kvarn nu ivartfall !

Kommentera

Vilket hamsterhjul köpte du?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    610 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    135 visningar
                    0 gillar