dt eller wf? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

dt eller wf?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• dt eller wf?

som rubriken antyder funderar jag över att bytta lina eftersom jag har svårt att få utt mina streamers längre än ca 9 m .
    min flugkast teknik är inte perfekt men jag har inga problem att få utt lättare torrflugor . har läst lite om dt linor och dom verka ju värt ett försök har ochså funderat på att gå upp en linklass ?! just nu har jag ett vision attack kl. 6 . vilket tror ni vore bättre
    dt-lina eller ett wf klass 7 ????

WF brukar vara mer lättkastat och DT klarar vind och presentationer lite bättre(jag kör nästan alltid WF)

Kommentera

Testa att köpa en WF7! DT-linor är dubbeltaperade, alltså nästan lika tjocka hela vägen och "skjuter" inte som en WF-lina, eftersom de saknar "klump". Man kan presentera torrflugor/nymfer mycket mer elegant och utan "plask" med DT-linor, men det är också den enda fördelen. Är man novice så är DT svårare att fiska med. Man brukar köra en klass tygre på linan jämfört med spöet. T.ex. på ett 4-5:a så kör man en WF 5. På ett 6-7:a kör man en WF 7. Så, gå upp en viktklass!
      Senast ändrad av elfving73; 2011-08-02, 13:53.
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Det kan ju också vara så att streamern är för tung för spöet och helt enkelt inte kan kastas. Är det en stor streamer så är det väl knappast konstigt om det går illa med ett litet #6 spö.

Jag har försökt fiska guldskalle förtyngda streamers storlek 6 med mitt #5-6 och det gick inte få ut det alls, streamern var för tung, spöet blev helt svajigt och linan skjöt inte alls bra.
        Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Discharged Visa inlägg
          Det kan ju också vara så att streamern är för tung för spöet och helt enkelt inte kan kastas. Är det en stor streamer så är det väl knappast konstigt om det går illa med ett litet #6 spö.

Jag har försökt fiska guldskalle förtyngda streamers storlek 6 med mitt #5-6 och det gick inte få ut det alls, streamern var för tung, spöet blev helt svajigt och linan skjöt inte alls bra.

precis så har jag haft det ! vad jag undrar nu e om det blir bättre med en klass 7 wf lina på mitt klass 6 spö eller om de helt enkelt skulle vara bäst att investera i ett nytt spö klass 7-8 ???
          med rätt teknik skall det väll gå att få utt en streamer på 6:ans krok med guldskalle på klass 6 spö ????

Kommentera

WF lina (#7) definitivt om du fiskar mest i stilla vatten? DT linan har sin fördel i strömmande vatten där presentation och precision går före snabb skjut förmåga.

Eller varför inte en longbelly lina klass 7? Den har ju det mesta av det göttaste från både DT linan och WF linan.

Tänk bara på att med en longbelly, behöver du ha mycket av klumpen utanför topp öglan när du börjar kasta.

En longbelly lina, är en WF lina med en minst 12 m lång klump. Fiskar självt mycket med en sådan = Rio Gold.

Lee Wulffs lina är en juste longbelly till ett bra pris:

Ett klass 6 spö klarar normal tunga streamers: Alltså inte bly tråds förtyngda eller guld skalle upp till # 4 iaf.

Med ett Vision Attack spö och en juste lina, så borde du kunna lägga ut 20 m iaf med en #6 eller #8 streamer på tafsen.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-02, 13:02.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

en vanlig streamer ska du kunna svinga med ett klass 6 spö mer än 9 meter. en WF7 lina kommer bli för tung(troligtvis) för ditt spö att bära upp. Är du en nybörjare eller erfaren inom flugfiske? Om du är nybörjare kan du nog vänta med att uppgradera tills du fått in en bättre teknik. Om du är mer erfaren vet du nog bäst själv om du behöver ett tyngre spö

Kommentera

Gällande DT och WF så är så att en DT skjuter lite sämre
                det är inte så att det är svårare att kasta med en DT enligt mej. det är bara att man inte får samma längd i kastet. En DT är också känsligare för flugans vikt, så DT passar bäst till små flugor.

Fiskar man med dåligt utrymme bakom sig och samtidigt måste kasta långt är en DT bästa valet. För att rollkasta efter klumpen på en WF är svårt.

Sen DT står för double tapered, alltså dubbel tapering, nån skrev att den är otaperad och det stämmer inte.

Såhär ser en WF ut
                x= fluga och tafs

- = fluglina

= = klump

WF x--=====------------

DT x-----=======-----

Sen finns det en till lintyp som heter longbelly, det är en WF-lina men där klumpen är mycket längre. Det är lite av ett mellanting mellan WF och DT, den skjuter lite sämre än en DT men den rollkastar bättre.

Men som sagt är det till streamerfisket så är en WF bästa valet.
                Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

En liten fråga till? Hur känns linan när du drar med torra fingrar över yt skiktet? Är den något sträv? Då kan den behöva smörjas upp med ett bra lin medel.

Tiemco line dressing är marknadens bästa medel. Finns för både flyt och sjunk linor. Dyrt är det. Men å andra sidan drygt. Räcker minst 3 säsonger om du smörjer linan 3 - 4 ggr per säsong.

What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

stort tack för alla tips o tankeställare !

bestämde mig för en vision attack klass7 wf lina . hitta den billigt (29 euro=ca 270 sek) . ska testa den - lovar ochså på hedersord att jobba med min kastteknik ;0)

så tack igen till alla !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    309 visningar
                    0 gillar