Är Sonik ett bra flugfiskespö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är Sonik ett bra flugfiskespö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är Sonik ett bra flugfiskespö.

Hej

Har hittat ett Sonik SK4 9,6 fot klass 6/7 med rulle och lina även dom är Sonik. Undrar om någon vet om det är ett bra flugfiskespö? Är nybörjare och hade tänkt fiska havsöring på västkusten.
    Har även tittat ett betydligt billigare spö som heter Pool 12 Flugset klass 6 undrar om det skulle funka till havsöring?
    Eller skall jag sats på Sonik utrustning?

Mvh

Jonas

Ett bra nybörjarspö är till exempel vision eller scierra, de brukar vara ganska lättkastade. Sonik vet jag inget om själv.
    Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Beror ju alldeles på vad du får betala för Sonik kitet? Deras spön är iaf så vitt jag vet bra.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag skulle få betala ca 2000 kr för kitet.

Kommentera

Hmm, då vete tusan om jag vore du? Om du inte skulle ta och köpa detta kit (#7) i stället?

Grymma grejor till ett riktigt bra pris! Du tjänar ju i princip 2000:- på ett sådant klass 7 kit mot vad du normalt skulle behöva betala för det. De extra 200:- du får lägga ut jämfört med Sonik kitet är väl värt det hela.

ACT 4 spöt, kallas ju inte för inte för "fattig mans Sage".

Litet längre fram så gör du klokt i att byta ut flyt linan mot en Guideline Coastal DC (#8) lina.

Det är en intermediate lina ( Mycket sakta sjunkande) Som inte ligger och guppar på vågorna som en flyt lina gör. Det gör att du har bättre kontakt med flugan helt enkelt.

En annan bra sådan lina är Snowbee XS, Neutral Density:

Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-08, 18:16.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Coastallinan är väldigt tung så den bör man inte överklassa gentemot spöt
            Fiskar själv med GL LPXe #6 och t om på den så känns en Coastal #6 tung, men det passar min stil perfekt.

Edit: Ett bra alternativ till dom dyra Coastallinorna är Airflo Sixth Sense som också är stum och fin.
            Enligt uppgift så ska det vara samma tillverkare som Coastal, men det är bara vad jag hört

Och på eBay så är det billigt att shoppa dessa linor :

Jag använder själv Airflo Sixth Sense Fast Intermediate #6/7 för havsöringsfisket på västkusten nu sommartid.
            Senast ändrad av Knorren; 2011-08-08, 18:24.
            [FONT="Impact"]Mvh:
            /Johan[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
            2 svar
            157 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Jansson00  
            Arbetar...
            X