Annorlunda fångst i P&T sjö... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annorlunda fångst i P&T sjö...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Annorlunda fångst i P&T sjö...

jag var upp i Blekinge för några veckor sedan och satt en dag och filosoferade mest i en liten roddbåt i en P&T sjö. En regnbåge blev det på spinn, men dessutom gick jag därifrån med en betydligt mer annorlunda fångst. Trodde först det var ett långt sjögräs eller något som fastnat i kroken, men det visade sig vara en dyig och slemmig sjunklina. Och i andra änden ett ännu mera slemmigt och dyigt flugspö. Efter hemkomst och rengöring visade det sig vara ett Sage Launch i klass 5. Skicket på spöt var väldigt bra, korken i fint skick. Rullen går nog inte att rädda, den var ganska korroderad men såg inte ut som någon dyr sak.

Har inte flugfiskat på många år och har dragit mig för att börja lite pga all ny utrustning man måste skaffa... Men nu! Nu är man ju mer än halvvägs i mål helt plötsligt! Tack vare någon stackare som var lite ouppmärksam i båten för ett ögonblick. Ok, jag tycker lite synd om honom eller henne, men är mest glad, hehe!

Frågan är nu vad mer man behöver för att komma igång hyfsat. Jag bor i Skåne och tänker precis satsa på en havsöringskarriär längs kusten som jag har promenadavstånd till. Kan ett klass 5 räcka för detta fisket om vädret tillåter?

Något tips på rulle som är hyfsad i pris och kvalitet? Det är ju ett stiligt spö och man vill ju inte hänga på vad för skrot som helst...

Till kustfiske, vilka linor skulle ni satsat på i första hand?

/Kalle
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Guideline Coastal, Guideline Pounch Pro och Airflo Sixth Sense använder jag till kustfisket på västkusten.
    Kör med klass 6, och klass 5 funkar bra oxå dagar med väldigt lite blåst, men när det börjar blåsa lite så skulle jag säga att klass 6-7 är lämpligast.
    [FONT="Impact"]Mvh:
    /Johan[/FONT]

Kommentera

Det är mitt. Skicka det till: nedå. Grattis till lyckad fiskedag.

Kommentera

Som sagt. Grattis till en dunder fångst! Ett Sage Launch kostar idag 3500:- ca.

Och som Knorren framhöll. Att använda en klass 5 utrustning till HÖ? Då måste det vara nästan kav lugnt. Klass 7 eller 8 ligger nog bäst till för detta slags fiske. Men du har ju i det där Sage spöt ett grymt utgångs läge för en utrustning till Harr, Regnbåge, Röding och Öring.

Rulle? Ja, någon av dessa skulle ju sitta som handsken:

Eller en klassiker i modern tappning:

Men ska du fiska HÖ med det spöt? Se till att skaffa en rulle med en skaplig backing kapacitet.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-10, 22:33.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ok, jag tänkte nog att det var i lite klenaste laget för kusten... Önsketänkande.

Tack Göran för tipsen för rullarna! Ska titta närmare imorgon när jag inte är så trött...

Nu blir det till att nöta kastteknik igen.. Kl 2, kl 10, kl 2, kl 10...

Som sagt jag har fiskat lite fluga innan, med betoning på LITE. Men den första (och enda) gången jag såg en regnbåge stiga för att ta min torrfluga i strömmen är för alltid fastetsad i mitt minne... Tror inte jag har haft en mer intensiv upplevelse inom fisket sen dess. Så den här bifångsten var nog ämnad för mig. Ödet.

/Kalle
          A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hej!

Jo, tyvärr är det ju så att det inte blir många tillfällen när väder och vind tillåter fiske efter HÖ på kusten med en klass 5 utrustning.

Men det finns helt o.k. kit för en relativt billig peng i klass 7 och 8 som duger fint till detta fiske om du skiftar flyt linan mot en intermediate ( mycket sakta sjunk ) lina istället. Detta t.ex:

WF 8 intermediate: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=261

Låt inte lura dig av det låga priset på linan! Den här linan är bra mycket bättre än vad pris lappen förtäljer.

Eller detta set som är vassare: http://www.dan-tackel.com/product.asp?product=3394

Dan Tackel, har HÖ flugor och nylon tafs till bra priser dessutom. 0.25 - 0.30 tafs är lagom till HÖ.

Och som sagt, en bra rulle, en reserv spole till den + en vettig flyt och en sjunk lina så är du i mål vad det gäller Sage spöt och Regnbåge / Öring fisket.

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-11, 20:22.

Kommentera

Göran, du ska ha stort tack för dina svar! Är så kul att få så engagerade svar!

/Kalle

Kommentera

Varsågod.

Tycker det är kul om man kan hjälpa till litet.

Kommentera

Haha gratulerar till extra fångsten!

Göran har du lust att Pma mig om ett bra men billigt "set" för put & take fiske... inte så ofta jag fiskar det men då man väl gör det är det ju alltid roligare att ta fisken på fluga. - Mitt gäddspö jag köpte utav dig är nog i kraftigaste laget :P

/M
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Tjena Micke!

Visst, här är ett vettigt och nice price kit i klass 5.

Du får köpa till 50 yards = ca 45m, 20 pund backing och lämpliga tafsar dock.

Sporting, är faktiskt 150:- billigare än Olssons fiske på detta kit ( Olssons = 1149:- ). Som normalt kostar 1475 kr ca i andra butiker.

Trist nog är det svårt att hitta en reserv spole till sländan rullarna Synd , för annars är det en vettig rulle.

Men köp en Okuma Airframe rulle modell 4/6 ( 299:- extra pris hos Dan Tackel), backing och en 2:a sorterings Dan Tackel sjunk lina = WF 6 så är du i mål iaf.

" Sjunk" är vad Dan Tackel kallar normal sjunk linan.

Sportfiske i Sverige - En annorlunda sida om fiske.

Edit.

Har du dragit någon fet Gädda på fluga i år?
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-11, 20:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X