jag var upp i Blekinge för några veckor sedan och satt en dag och filosoferade mest i en liten roddbåt i en P&T sjö. En regnbåge blev det på spinn, men dessutom gick jag därifrån med en betydligt mer annorlunda fångst. Trodde först det var ett långt sjögräs eller något som fastnat i kroken, men det visade sig vara en dyig och slemmig sjunklina. Och i andra änden ett ännu mera slemmigt och dyigt flugspö. Efter hemkomst och rengöring visade det sig vara ett Sage Launch i klass 5. Skicket på spöt var väldigt bra, korken i fint skick. Rullen går nog inte att rädda, den var ganska korroderad men såg inte ut som någon dyr sak.
Har inte flugfiskat på många år och har dragit mig för att börja lite pga all ny utrustning man måste skaffa... Men nu! Nu är man ju mer än halvvägs i mål helt plötsligt! Tack vare någon stackare som var lite ouppmärksam i båten för ett ögonblick.
Ok, jag tycker lite synd om honom eller henne, men är mest glad, hehe!
Frågan är nu vad mer man behöver för att komma igång hyfsat. Jag bor i Skåne och tänker precis satsa på en havsöringskarriär längs kusten som jag har promenadavstånd till. Kan ett klass 5 räcka för detta fisket om vädret tillåter?
Något tips på rulle som är hyfsad i pris och kvalitet? Det är ju ett stiligt spö och man vill ju inte hänga på vad för skrot som helst...
Till kustfiske, vilka linor skulle ni satsat på i första hand?
/Kalle
Har inte flugfiskat på många år och har dragit mig för att börja lite pga all ny utrustning man måste skaffa... Men nu! Nu är man ju mer än halvvägs i mål helt plötsligt! Tack vare någon stackare som var lite ouppmärksam i båten för ett ögonblick.
Ok, jag tycker lite synd om honom eller henne, men är mest glad, hehe! Frågan är nu vad mer man behöver för att komma igång hyfsat. Jag bor i Skåne och tänker precis satsa på en havsöringskarriär längs kusten som jag har promenadavstånd till. Kan ett klass 5 räcka för detta fisket om vädret tillåter?
Något tips på rulle som är hyfsad i pris och kvalitet? Det är ju ett stiligt spö och man vill ju inte hänga på vad för skrot som helst...
Till kustfiske, vilka linor skulle ni satsat på i första hand?
/Kalle

Synd , för annars är det en vettig rulle.
Kommentera