Vilse i tafsdjungeln!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilse i tafsdjungeln!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilse i tafsdjungeln!!

Ok när man väl börjat fatta det här med fluglinor så stöter man på nästa grej man står som ett frågetecken inför. Tafsar! När jag flugfiskade senast för 20 år sedan (under en ganska kort period) så var det bara nylontafsar jag hade. Nu ser jag att man kan löpa poly-, flätad, fluorcarbon, flytande, sjunkande och allt däremellan.

Snälla, kan någon vänlig själ reda ut begreppen för en som gärna vill återuppta flugfisket? För min del kommer det nog nu i början röra sig om fiske i dammar och sjöar efter regnbåge.

Kom gärna med tips på en bra uppsättning tafsar att börja sin karriär med, jag är inte ute efter det billigaste utan något som är bra.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Tycker du ska knyta dina egna tafsar av vanlig nylon med hjälp av kirurg knuten. Fluor Carbon är dyrt och det diffar väldigt i kvalitet trots det höga priset. Jag köpte förra året f.c. av märket Frog hair. Mest av nyfikenhet över att en del folk lov sjöng f.c. Skit säger jag! Efter att ha tappat 4 fiskar i rad pga. att knuten till flugan skar igenom sig själv vid litet högre påfrestningar. Ingen skvallrande knorr på tafs änden som det blir om knuten hade glidit upp här inte! Och jag vägrar att tro att jag gjorde 4 st dåliga clinch knutar i rad. Det visade sig sedan att Froghair tillhör de mer mediokra f.c. materialen. Och att f.c. också kräver speciella knutar. Då förlorade jag helt intresset för det. Flyt, intermediate och sjunk tafsar är bara försäljnings argument.

Om man resonerar litet med sig självt? Hur långt kan flugan sjunka med flyt lina och sjunk tafs? Den totala tafs längden förstås. Hellre då en sjunk eller intermediate lina istället om man vill ner ordentligt. Ett andra mot argument, är att om du fiskar nymf eller streamer med sjunk tafs? Och så börjar det vaka ordentligt helt plötsligt och du vill fiska torrt? Ja, då ska du inte bara byta fluga utan även tafsen. Vem vill hålla på med sådant då?

Nylon tafs med litet torr fluge inpregnering får den att flyta. Och vill man sedan ha den att sjunka igen? Antingen tar man på litet disk medel ( Ekologiskt och parfym fritt förstås. Jag har en mini plast flaska med diskmedel och en liten trasa med när jag fiskar för detta ändamål. Eller så på med en förtyngd fluga helt enlkelt.

En standard tafs på 8.5 fot för Regnbåge, Harr etc. mindre ädel fisk bygger du enligt följande:

1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och 80 cm spets = 0.18.

För skygg fisk och små flugor: 1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 och 80 cm 0.16 eller 0.15.

Generellt sett, så kan man säga att tafsen ska nå från spöts topp ögla och ner till slutet av spö handtaget mot rull fästet räknat.

Kirurg knuten hittar du här: http://www.fiskesnack.com/forum/show...skarens-knutar

Stroft GTM är ett mycket bra nylon material: http://www.wittlock.se/sv/utrustning...oft-100-m.html

Även nylon materialet har utvecklats en del de senaste åren.

Du får ut ca 93 - 95 tafsar ur en sådan 100 m spole. Ingen större risk att du blir utan tafs på ett tag med andra ord. Skaffa en liten s.k. nagel tång på Apoteket för ca 25 - 30 kr. Den är bra att knipsa nylon med.

Betänk att bra "köpe nylon tafsar" kostar någonstans mellan 45 och 60 kr st.

Vill du sitta hemma och tillverka ett antal tafsar vid köks bordet? Då finns det tafs fodral med små plast fickor att köpa.

P.s. Ska du förlänga tafsen till 12 fot t.ex. = 3.6 m? Förläng då den grövsta och mellan delen. Förlänger du spetsen? Då sträcker tafsen dåligt.

Till sist. Tänk på att förvara nylon spolarna / tafsarna mörkt. Långvarig UV bestrålning försvagar nylon material.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-21, 22:00.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Visste väl att du skulle komma till min hjälp Göran!

Tack!
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Det är lugnt. Bara kul att kunna vara till litet hjälp.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Mitt tips.
          Sameos taperade tafsar. Deras tafsmaterial eller Stroft som slitdel.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ett alternativ som jag praktiserar är att jag köper en färdig 9-fots taperad nylontafs för en billig peng på t ex eBay, och sedan när det blir knutar på den eller den blir kortare p g a flugbyten så skarvar jag helt enkelt på en spets (tippet). Och sedan förbrukar jag av spetsen och så skarvar jag på en ny spets när den befintliga blir för kort
            [FONT="Impact"]Mvh:
            /Johan[/FONT]

Kommentera

Jag tycker inte man ska snåla på tafsen. Man lägger ut flera tusen på spö, rulle och lina. Då finns det ingen anledning att vara snål på den billigaste och känsligaste delen i hela paketet. Köp inte den billigaste tafsen, köp den som du tycker och tror känns bäst.

Kommentera

Jag har fiskat med billiga tafsar och dyra tafsar, köpta i Sverige och köpta utomskärs, och jag kan inte säga att jag upplever någon större skillnad mellan dom faktiskt.
                Nu fiskar jag ju bara med 0X-2X tafsar och det kanske är skillnad när man går ned i dimensioner, men för dessa storlekar så upplever jag ingen större skillnad om det står Rio, Froghair eller NoName på tafsen.
                [FONT="Impact"]Mvh:
                /Johan[/FONT]

Kommentera

Har nu läst artiklar av både polytafsfrälsta och hemmaknutet-e-bäst-fiskare. Jag tror helt enkelt att jag får prova mig igenom tafsträsket och se och känna efter vad man trivs med. Finns väl situationer för alla varianter antar jag.

Edit: Tack killar!

Edit 2: Här är ett par artiklar om någon är intresserad:

Polytafsar

Knyt-själv-tafsar
                  Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2011-08-22, 14:37.

Kommentera

Så länge man känner sig trygg i sitt val så är ju allt bra.
                    Minns när jag drillade min 10kiloslax, då vandrade många tankar till skarvar och knutar. Med viss för reklam men jag körde sameos tafs och tafsmaterial, det höll den gången och för dom mindre laxarna på 5 och 8kg och jag ser ingen anledning att byta dom mot något annat. Ska jag köpa slittafs/tafsspets i butik så blir det stroft.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                    7 svar
                    408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                    8 svar
                    285 visningar