fundering kring flugspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fundering kring flugspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fundering kring flugspö

har precis köpt flugspö och ska försöka lära mig det. köpte ett hiker fly spö nordic 9´ L2 va idag med en polare som också är nybörjare och han köpte ett hiker fly discovery 9´G2. fanns ingen i butiken som kunde hjälpa oss med flugfiske grejer idag så jag undrar ifall någon vet vad det är för skillnad på spöna?

Var köpte ni grejorna? Har de hem sida? För jag hittar ingenting om dessa spön och har aldrig hört talas om dem heller.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

köpte dem på runes sport i skinnskatteberg har nog ingen hemsida. försökte leta lite men hittade inget tror det är norska spön :/

Kommentera

dom heter Tica Hiker Fly

Kommentera

Det enda jag fick fram om Tica flug spön är att de är glasfiber spön. Men det stod inget om de modeller du nämnde.

Men vad står det på spöna i fråga om längd och klass? Exempel: "9 = längden = 9 fot. Och # 5 eller # 5/6 är lin klassningen.

Hur många delar är ditt och kompisens spö? Får jag veta dessa saker? Så kan jag iaf tala om litet mer för dig om det finns skillnader mellan dessa 2 modeller? Sedan, kan det ju diffa i aktionen också eftersom de 2 spöna har olika beteckningar. Men det kan man ju inte avgöra förrrän man prov svingat spöna.

Det finns ju snabba spön med topp aktion. Medel snabba spön som böjer sig till hälften eller ner till 2 / 3 av klingans längd ned mot hand taget.
          Och långsamma, hel aktions spön som böjer sig från 2 /3 och ända ned i hand taget.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-25, 18:54.

Kommentera

det glömde jag båda spöna är 9 fot och klass 5/6. och båda är tre delade. och pris klassen va liknande mitt spö låg på 895:- och hans va på lika mkt eller om det va en hundring mer. och det va bara för spöt utan lina och rulle osv. om det kan hjälpa till lite mer

Kommentera

Hmm, kan ju vara så att det är en nyare och en äldre modell men med ungefär lika egenskaper också? Vad det gäller aktionen? Så kan ni testa genom att lägga spöna på ett köks bord t.ex. ( Håll fast handtaget ordentligt ). Med hela klingan utanför bords kanten.

Böj båda lika mycket och släpp. Försök räkna antalet "slag" = antalet svängningar upp och ned innan båda klingorna står helt stilla. Då kan ni iaf se om något av spöna har en snabbare aktion än det andra? Och ni kan troligen se hur långt ned i klingan mot handtaget räknat spöt böjer sig?

Klass 5/6 är ju en bra klass för Harr, Regnbåge, Röding och Öring.

#5 är den klass du ska välja på en DT lina om du ska fiska i strömmande vatten mestadels?
              #6 är för en WF lina = Den lina som passar bäst för fiske i stilla vatten.

Tyvärr, så kan jag inte ge dig mer besked än så.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-25, 19:53.

Kommentera

så kan det också vara. nu är det bara till att lära sig flugfiska också. så kanske man lär sig mer om utrustningen också.

kan det va nått för en nybörjare.. vad rekommenderar du att man börjar att köra med flyttlina eller sjunk lina?
                Senast ändrad av aerojim; 2011-08-25, 19:54.

Kommentera

Tycker att du och kompisen ska ta kontakt med er lokala sport fiske klubb och höra er för om kast kurs. Det är det bästa sättet att lära sig fort och med rätt teknik.

Vad det gäller andra frågor om flugor och tekniker m.m? Så är det ju bara att fråga på här.

Finns dessutom en hel del att läsa i de gamla trådarna här i flugfiske sektionen.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-25, 20:06.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Brobaits Thomas, 2024-06-28, 09:34
                  7 svar
                  403 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B

Startad av haggis82, 2024-09-01, 14:03
                  8 svar
                  275 visningar