Guideline kispiox - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guideline kispiox

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guideline kispiox

Hejsan

Köpte ett kispiox set i en butik idag och fick ett väldigt bra pris på det. Kan passa på att tacka Jock Scott för dina grymma inlägg överallt. Tack vare dig jag hittar i denna flugjungel. Men det jag undrar i är att spöet ser inte ut som det gör på bilder på nätet etc. Har jag blivit lurad eller är det bara noja?

Sedan så upptäckte jag att det är en högervev när jag behöver en vänster. Antar att jag borde höra med ägarn i butiken om detta, men jag tänkte höra med er så jag har fått rätt spö i mina händer först.

Click image for larger version

Name:	Photo 2011-08-29 14 30 21.jpg
Views:	1
Size:	529,8 KB
ID:	1807205Click image for larger version

Name:	Photo 2011-08-29 14 33 41.jpg
Size:	448,3 KB
ID:	1807206Click image for larger version

Name:	Photo 2011-08-29 14 34 22.jpg
Size:	461,4 KB
ID:	1807207

Ledsen för de dåliga bilderna men ni borde nog se lite iaf. Sen på rullen står det guideline reelmaster, antar att det är rätt rulle.
    You'll do what you want, then prove that you dont.

Hej Dennis!

Nä, det ser helt o.k. ut. Foton på en grej kan göra att när man sedan ser det i verkligheten, så kan man tro att det är något annat ibland. Men du behöver inte oroa dig alls.

Du kan iof ta bort de små skruvarna på spolens fram sida och försiktigt ta bort det lilla locket. Men var som sagt väldigt försiktig då! Så att inte spolens spärr "handtag" lossnar. Den är bökig att få tillbaka på rätt plats! Vänd sedan det cylinder formade lagret ett halvt varv. Och spola om linan + backingen. Dv.s linda upp linan + backingen runt en stols rygg när du tar av dem från spolen. Då minskar du risken för trassel.

Grattis till nya kitet! Och tack för de vänliga orden.

Skit fiske!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-08-30, 18:52.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Grattis till dom nya sakerna =) Hoppas du tycker de är skoj nu och skit fiske på dig!

Kommentera

har nyligen köpt likadant set fast klass 6. Vad tycker du hittils om det då?

Kommentera

Jag tycker man lugnt kan säga att köper man kit från Guideline, Vision eller Sländan serien = Bäcksländan XPC, Natt sländan eller Ström sländan så behöver man inte oroa sig. Dessa tillverkare gör bra grejor oavsett pris läget.

Kispiox, är ju ett utmärkt exempel på ett bra nybörjar set som duger gott under några säsonger innan uppgraderings klådan sätter in.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-08, 15:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andrzon Visa inlägg
            har nyligen köpt likadant set fast klass 6. Vad tycker du hittils om det då?
            Helt underbart. Fungerar skitbra att kasta med. Tränat massor efter jobbet och fiskat 4 ggr hitills. Senast idag i en älv.

Behövs fortfarande träning med kast och så måste jag klura ut hur jag ska fiska i strömmande vatten så inte flugan "släpar still" efter vattenytan med spänd lina. Vet att det finns en term för detta (om ni fattar vad jag menar).

Grejjen är den att jag får ut så pass mkt lina, kastar uppströms, och låter linan glida med strömmen tills den blir spänd. Och som jag har förstått det så ska man undika sedan att låta linan vara spänd, för att fisken ser det som onaturligt att flugan ligger still i strömmen och "vaggar".

Sedan måste jag antingen försöka dra upp hela linan och börja kasta om. Men detta är svårt för linan är så pass lång. Jag börjar då dra upp linan så att det blir "lina framför fötterna", tills det att det är kastbart. Men detta känns omständigt och någon kanske kan förklara djupare i hur jag ska fiska i strömmande vatten?
            You'll do what you want, then prove that you dont.

Kommentera

Hej Dennis!

Ja, Kispiox kitet är alldeles utmärkt att starta sin karriär som flug fiskare med.

Vad du menar är att undvika att flugan "stripar" = plogar. Tekniken kallas för att menda linan. Och tjänar också till att få nymfer mfl. "våta" flugor att sakta ned och inte tvingas upp till ytan av strömmen. Eller att bara vina förbi fiskens stånd plats i hög hastighet.

Den enda torr fluga som får stripa litet är Nattslände imitationer typ E 12 ( Europe'a 12 ), Streaking Caddis, Rackelhanen och Goddards Sedge t.ex.

Detta beroende på att den ny kläckta Natt sländan kanar på ytan in mot land och den relativa säkerheten med hälp av sina mer eller mindre, för tillfället torra vingar. Det tar ett tag för alla insekter som startar sitt liv i vattnet för att sedan bli en vingad insekt, att få vingarna att torka tillräckligt mycket för att den ska kunna flyga. Natt sländan, är dock den slända som direkt tar till vingarna så snart den kommit ur pupp skalet. Dag sländor däremot, sitter stilla på ytan ett tag och driver med strömmen.

Mendnings tekniken, är den viktigaste vid allt ström vattens fiske med fluga. Träna detta med en riktigt stor torrfluga så att du lätt kan se hur den beteer sig?

Kolla detta: http://midcurrent.com/techniques/a-mending-primer/

Detta, gör du så fort flugan tagit vatten. Storleken på lin bågen uppström avgörs av hur långt ovanför fiskens stånd plats du lägger flugan? Och strömmens hastighet. Håll spö toppen kl. 10 ca. under fiskningen av flugan. Och för ned spö toppen en bit snett ned ströms efter mendningen.

Försök förhålla dig till fisken så att du nästan är paralellt med stånd platsen upp eller nedströms. Fiske rakt uppströms, är en svår teknik att behärska. Det kräver känsla / erfarenhet för hur lång lina + tafs du ska lägga ut? Utan att råka lägga flug linan över fisken och skrämma skiten ur den.

Tänk på att där du ser en fisk visa sig inte är den plats där den egentligen står. Beroende på det aktuella vatten djupet? Så står fisken olika högt ovanför där du ser vaket. Ha framförhållning med din fluga där efter.

Fisken, har ett "sikt fönster" Olika stort beroende på hur djupt den står?

För att spara energi. Så beteer sig fisken som följer: När fisken ser ett byte i framdelen av sitt sikt fönster, så släpper den sig nedströms samtidigt som den stiger. När den möter sitt byte och tagit det, så simmar den snett ned ströms tillbaka till sin stånd plats.

Är det grunt - mycket grunt där fisken står? Så blir denna bana allt mer uppåt gående - ta bytet och ned åt, tillbaka till stånd platsen.

Här har du en bra artikel om nymf fiske i strömmande vatten: http://www.flyfishinggear.info/how_t...h_fishing.shtm

En lin korg, som du spänner runt midjan underlättar det hela. Då slipper du trassla in linan i dig självt och saker på marken. Och att du inte har en stor lin slinga ned ströms som gör motstånd heller.

Ställen att kolla av extra noga i ett strömmande vatten:

"Pooler" = bassäng liknande ställen där vattnet rinner saktare mellan strida partier.

Vid större stenar. Då precis vid sidan av stenen utåt strömmen. Och en bit efter stenen där vattnet börjar att röra på sig igen. Inte blank vatten biten direkt bakom stenen!

I sluttningar ut mot den djupare ström fåran.

Under överhäng av buskar och träd. Fisken, vill alltid stå så att den har så mycket skydd som möjligt men ändå ha god sikt upp ströms.

Fors nackar = Den lugnare delen precis innan en fors eller ett litet fall. Där bildas en grop som fisken gärna står i.

Tänk på att när du fiskar i skymningen eller på natten. Lys aldrig någonsin ut över vattnet du ska fiska av! Då har du förstört dina möjligheter just där en bra stund. Försök alltid lägga ut en fluga någon meter innan du når fram till kanten på vattnet. När det mörknar, så kommer fisken närmare land. Och klampar du bara fram till kanten? Då kan du gå miste om fisk. Rör dig lugnt och stilla + håll (alltid) en låg profil. Öringen, är fisk världens uggla, och ser rörelser bra även i mörker.

Använd mörka flugor vid kvälls och natt fiske + dåligt väder. Tänk, siluett verkan mot himlen.
              Och ljusa flugor vid motsatta förhållanden då.

Sent och tidigt på säsongen, så blir det precis som vid fiske i stilla vatten att ta till sjunk linan. För fiske i strömmande vatten bör det vara en snabb sjunk lina eftersom det vid dessa års tider oftast är hård ström och mycket vatten i ån eller älven. Som en försiktighets åtgärd, bör man även ta med sig sjunk linan på sommaren. Ett par dagars regält regn kan göra flyt line fisket nästan värdelöst. Och är man utan sjunk lina då? Ja, då står man där med skägget i brevlådan. Speciellt surt om du rest en lång sträcka.

Skit fiske!
              Senast ändrad av Jock Scott; 2011-09-24, 11:07.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
              2 svar
              150 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Jansson00  
              Arbetar...
              X