Sameo Pandion XI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sameo Pandion XI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sameo Pandion XI

Jag ska köpa en ny flugrulle snart.

Har i stort sett bestämt mig för en Sameo Pandion XI.

Tänkte kolla en sista gång om det är någon som har en sådan och kan tala om för mig om det är något att ha?

För och nackdelar gärna.

Den är en bra rulle. För det priset är den svår slagen. Det är väl bara den här som är något litet bättre i det pris läget. http://www.willyssportfiske.se/p/flu...lsson-f3w.html
    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-14, 20:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack. Ser att Willys har en Danielssonrulle som heter L5W och den kostar ca 300:- mer. Vad tror du om den? Känns som den är lite bättre och bara lite extra kostnad.

Kommentera

Skulle hellre köpa den Danielsson rullen då. Det är en kanon rulle! Pysslar du om den litet så håller den X antal år. Sjukt bra pris på den också.

Kommentera

Ja det blir nog en helomvändning! Blir nog L5W (4seven). Känns som man vill passa på nu när det är rea där. Den rullen tillsammans med min RIO Dart#6 måste ju passa bra ihop?

Kommentera

Ja, det gör du fullkomligt rätt i! Det ska ju inte vara några som helst problem med Dart #6 linan.

4seven, tar ju en ordinär WF 6 och 160 m 20 pund backing. Det vill till en rackarns stor firre om du ska se spol ytan.

Kommentera

Jajemän! Har inte riktigt förstått vad som menas med kapacitet på rullen. Som den vi pratar om så står det kapacitet WF6F 160m 20lbs. Men man skulle ju även kunna ha en #7 eftersom det är en 4seven eller hur? eller en lina #4?

Kommentera

Jo, kapasiteten baserar sig på en viss flug line tjocklek + XX antal meter backing. Men visst kan du ha en WF 7 också. Med mindre med backing då. Men jag har aldrig haft mer än 50 - 70 yards (70 yards = ca 65 m) på mina rullar för båge, Harr, Röding och Öring fisket. Och under alla de år jag har hållit på. Så har jag aldrig haft någon stor fisk som synat botten på backingen. Och en mindre lina på den rullen har ju då motsatt effekt på backingen förstås. Men man bör inte banta backing mängden så mycket för det. Därför att ju mer backing? Ju snabbare kan du veva in flug linan.

Sedan är det ju en viss skillnad mellan mängd backing om du använder en traditionell WF eller en DT alternativt en Longbelly lina. De 2 senare har långa klumpar och tar då mer plats. I synnerhet om vi snackar om flyt linor.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-15, 21:56.

Kommentera

Yes! Jag kommer fiska öring, harr och lite havsöring (östkust). Min lina är ju en WF6F så den borde vara lite tjockare. Men bara för att rullen har kapacitet för 160m backing så kanske man inte måste ha det?? Kanske räcker med 100m för säkerhetsskull om det skulle nypa på en HÖ. Men skadar väl inte heller om man lägger på 160. Förstår nu vad du menar med kapaciteten, det är en förklaring för att man ska förstå hur mycket "lina" det får plats på rullen. Den L5W rullen är ju wide står det. Hur mycket wide är den? Overkill fråga kanske.

Kommentera

Låter som den är bredare än "vanligt" när den heter wide. Kanske inget att haka upp sig på

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    291 visningar
                    0 gillar