Bra och praktiska flugaskar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra och praktiska flugaskar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mickefinn Visa inlägg
    Jag byggde en flugask eller bättre sagt låda får ett antal år sen, den är
    26x17x6cm å har fyra sidor jag får plats med all mina flugor i den.
    Jag har använd självhäftande foam arkar i den. Torrflugorna står på rader av upphöjd remsor av foam för att skydda deras hackel.
    Lådan för plats i min lilla axelväska som samtidig har jag kaffetermos å ibland en maka med mig.
    fördelen med att ha den väska är det att när jag står på ett plats och fiskar jag kan lägga när väskan.
    Den andra är att jag ser inte ut som jultomte med uppblåst fickor. jag ser ofta fiske broder som sitter i vindskidet när vi tar paus, dem ser ut som en snattare
    som har kommit ut från en obemannad butik.
    Jag har några aluminium askar åxå som använder mest till fiske som kräver vadning
    som laxfiske i älvar eller HÖfiske vid kusten, då måst jag ha nåt som jag kan bära med mig ut i vattnet som tar inte mycket plats, ofta handlar det om två askar en för små å en för stora flugor.
    Den kostar inte många kronor å tillverka en sånt låda, men det blir väldigt personligt å eter några år du kommer att se, den låda blir en av dina käraste
    ägodelar.

skitfiske
    Det är kul att göra sina egna askar! Jag har en som från början var en gammal cigarr låda i trä. Vilken jag köpte på en loppmarknad för 20:- Och som jag precis som du klistrade in foam i. Trä flug askar är annars ganska tunga ju. Men cigarr lådor är ganska tunna i "godset" och väger inte mer än vad de flesta plast flug askar väger. Man bör dock lacka den med klar lack ett par gånger.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Den här nymf / våtfluga / streamer asken, Karki här på forumet fixade åt mig verkar vara juste. Stadig konstruktion, bra foam strips och rejäla snäpp lås. Bra att den har transparenta lock. Då ser man direkt vad man har i asken om man har flera askar av samma modell. Tyckte att han sade att den kostade ca 100:-

Det här är min "P&T karamell ask" för det tidiga vår fisket och i slutet av säsongen.

Ska kompletteras ytterligare med gul Marabou Muddler t.ex.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-04, 15:41.

Kommentera

Ja jag är åxå mer inne på plast.., idag finns ju plast som tål både kyla, värme å solljus (uv-strålning), dessutom är dom lättare att få vattentäta å flytbara..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Såg en hel del trevliga boxar där.

Men hur är pris läget med frakten?

De här såg riktigt bra ut:

Någon tub ask är säkert bra att ha i sortimentet:

Den med mellan vägg och clips i länken närmast ovan är säkert en ask Lax och HÖ flugfiskaren skulle uppskatta för sina "järn".
          Har bytt till eget nick, så slipper folk irritera sig på att jag tidigare lånat Mickmek:s inlogg..

Ang priser på dessa askar så ser dom ut att hamna mellan 75-150 sek/st ut till kund, beroende på vilken ask det gäller.., om inte Dollarn skenar iväg.., verkar dom vara säljbara från din synpunkt då Jock?
          Senast ändrad av uppköparn; 2011-12-05, 12:03.

Kommentera

Det är ju helt o.k. priser det.

Och visst är de sälj bara. Det är ju snygga askar och har de fack, clips och foam som man gärna vill ha i sådana här typer av askar.
            Juste att de askarna med torrfluge fack finns i ett antal olika färger dessutom.

Sedan handlar det ju bara om kvaliteten på aluminiumet? Och att gångjärnen till asken + luckorna till torrfluge facken håller för att öppnas och stänga x antal gånger under flera år? Clipsen och foamen tror jag att det inte finns någon anledning att oroa sig för.

Kan vara en god ide' att ta hem ett litet parti i början. Och dessutom stress testa de rörliga delarna på en av askarna genom att hålla på att öppna och stänga dem ett antal gånger per dag under ett par veckors tid.

EDIT. Kanske du kan få general agenten / tillverkaren att skicka till dig ett eller ett par prov ex. att testa först t.om?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-05, 12:48.

Kommentera

Vi ska ta hem samples för påseende, men BTI-sports gör inget skräp, även om jag inte tror dom tillverkar askarna själva.., deras specialité är flugfiskespön, å dom tillhör eliten inom det gebitet, vilket gör att dom levererar till flertalet kända märken.., vilka kan/får/vill jag inte nämna, då kommer jag få fan från flera företag, men du kan säkert dra dina egna slutsater genom att kolla den här länken: http://www.bti-sports.com/productxx....d=140&lbmc=Fly rods

Kommentera

O.k.

Ja, är de bra på att tillverka klingor etc. till flugspön. Då finns det ju ingen större anledning att tvivla på askarnas kvalitet heller antar jag? Och även om de inte skulle vara av egen tillverkning? Så är de säkert måna om att de görs på ett riktigt sätt åt dem.

Och i så fall? Så får du säkert sälja en hel del av dessa askar.

Jag är litet sugen på en av de där askarna med clips och torrfluge fack i svart eller guld.
                Även den helt med clips och mellan vägg känns som en ask jag kan tänka mig att köpa för egen räkning.

Så i praktiken har du redan en kund iaf.

En ide' till färg på askarna som du kan föreslå BTI Sports, är även en ask med Öring skinns teckning ( Brown Trout skin ) på utsidan. Det blir nog en hit.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-05, 13:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                  O.k.

Ja, är de bra på att tillverka klingor etc. till flugspön. Då finns det ju ingen större anledning att tvivla på askarnas kvalitet heller antar jag? Och även om de inte skulle vara av egen tillverkning? Så är de säkert måna om att de görs på ett riktigt sätt åt dem.

Och i så fall? Så får du säkert sälja en hel del av dessa askar.

Jag är litet sugen på en av de där askarna med clips och torrfluge fack i svart eller guld.
                  Även den helt med clips och mellan vägg känns som en ask jag kan tänka mig att köpa för egen räkning.

Så i praktiken har du redan en kund iaf.
                  Vi kan skicka över askarna till dig för påseende efter att vi själva kollat på dom, du har ju den erfarenhet vi saknar inom det området.., är det nån du vill ha så får du köpa den/dom för inköpspris.., men gör gärna upp en lista på intressanta askar som du tror folk mest är intresserade av.., vill gärna slippa plocka hem varenda ask som sample.., eller bara en lista på de du vill ha, är askarna bra å du vill behålla dom, så får du dom för inköpspris mot att du ger oss en välgrundad å seriös feedback.., vad säger du om det?

Vi får för övrigt hem en massa handknutna flugor från samma företag som tidigare inom kort du kan få titta på samma flugor som säljs här: http://www.sportfish.co.uk/fly-fishing/flies-fly-sets Men vi tar våra direkt från fabriken i Kenya..
                  Senast ändrad av uppköparn; 2011-12-05, 13:22.

Kommentera

Vad kan jag annat än att bocka och tacka?

Mycket generöst av dig! Jag ska göra mitt bästa att utvärdera dem åt dig.

De askar jag tycker att du ska satsa på då är följande:

BL-1500S-10WH

BL-1500S-16WH

Med fack och foam
                    ------------------

BL-1500S-10WR

BL-1500S-16WH

Tub och clips askar
                    ------------------

BTI-1500-5RPX

BL-1500-5HR

Får jag föreslå färger? I så fall: Vanlig aluminium, svart och guld.

Angående torrfluge / nymf askarna. Jag skulle självt ..... Och jag tror att de flesta med mig skulle vilja ha minst 10 fack för torrflugor. Dels, så samlar man på sig flugor efter hand. Och man har ju inte bara ett visst antal flug mönster. Man har ju dem dessutom även i flera storlekar. Så utrymme behövs.

Sedan är det ju bättre att ha 2 - 3 större askar än 5 - 6 små i västen. Både av utrymmes skäl och för att man slipper att rota efter flugor i mindre utsträckning.

Flugorna ser väl bundna ut. Sedan kan jag ju förstås inte uttala mig om kvaliteten på torrfluge hacklet.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2011-12-05, 13:49.

Kommentera

Karl Hultman: Vilken affär jobbar du åt?
                      http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      602 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jansson00, igår, 13:25
                      2 svar
                      81 visningar
                      0 gillar