Flug askar med den här typen av foam som i asken nedan är kiss - kass - värdelös! Alltid lossnar någon eller några av flugorna, och ligger och skramlar inne i asken. Jag har ägt ett par stycken ( dock inte modellen från fiskeflugor.se i länken nedan ) så jag vet. Ett annat problem är att foam remsorna är aningen för tunna. Det var de iaf i de 2 askar jag råkade ha oturen att köpa.
Har inte flugfiskat så otroligt länge. Från början så hade jag endast 'vågig foam' och det var en billigare variant av ask (ar). Flugorna ramlade av lite hur som helst. Till den senaste säsongen så inhandlades det några guidelineaskar med den typen av foam som du visar ovan. Visserligen bara använt en säsong, men flugorna sitter väldigt bra och ramlar inte ut i onödan. Antingen så har jag haft dem för kort tid, alternativt så kan det kanske vara skillnad på foamkvaliteten askarna emellan
Jo, det är billigt det där. Men den typen av foam med ut skurna skåror för kroken är inte rolig som jag framhöll tidigare. Släpper flugor litet då och då som sedan ligger lösa i asken och skramlar.
What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Har inte flugfiskat så otroligt länge. Från början så hade jag endast 'vågig foam' och det var en billigare variant av ask (ar). Flugorna ramlade av lite hur som helst. Till den senaste säsongen så inhandlades det några guidelineaskar med den typen av foam som du visar ovan. Visserligen bara använt en säsong, men flugorna sitter väldigt bra och ramlar inte ut i onödan. Antingen så har jag haft dem för kort tid, alternativt så kan det kanske vara skillnad på foamkvaliteten askarna emellan
/D
Skulle tro att det kan handla om kvaliteten på foamen. Men den säkraste krok hållaren i flug askar för nymfer, streamers och våt flugor över huvud taget. Är sådana med den gamla sortens clips:
Nackdelen med foam där man sticker in kroken i foamet är att krokspetsen börjar rosta ev om rostfritt så bildas ändock ett lager oxiderat eller smuts torkar på krokspetsen,det medför i sin tur att skärpan i spetsen förloras särskilt om man fiskar med riktigt vassa kemiskt vässade krokar.Nackdelen ibland är ju om man öppnar asken så hinner man uppfatta att det åkte ett litet gäng flugor ut i bushen suck.
Foam kan skilja har du riktigt micro slit foam dvs mer tät och jämn i bra kvalitet så håller de i regel kroken bättre på plats.Dock skramlar hoppas av glädje jämfota när man får fisken efter 6 timmars slit så lossnar nog en del ändå från sin plats.Säkert beroende på hur man tryck dit också...
Fördelar och nackdelar
Kan ni ge lite feedback på dom här boxarna: http://www.bti-sports.com/Aluminium-...mc=Compartment boxes
Är det nåt ni gillar kan ni väl höra av er, vi ska ta hem boxar men utbudet är stort, så vi behöver hjälp med att välja rätt varianter..
Du Jock.., frakten är inget jag ens törs gissa mig till, ibland verkar det finnas fler varianter på frakten än vad det finns varor att köpa.. :-)
Men jag har bra kontakter, så det brukar alltid gå att lösa, mina vänner i Kina är rent otroliga på att lösa alla problem, utan dom skulle det aldrig gå å köpa som jag gör..
Så jag ska kolla upp vad vi kan få hem dom för, men kan du ge mig en vink om prisläget på sånna där askar, bara så jag vet om det finns möjlighet att få ekonomin att gå ihop..
Det skulle vara bra om du vill ange "Item code" som finns på den sidan, bara så jag vet att vi pratar om samma askar...
Kommentera