switch flugspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

switch flugspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Du kan ju använda ett enhands spö 9 eller 10 fot klass 9 till både och.
    Här har du ett klass sådant ACT 4 kit:

Som du ser kostar detta kit en hel del mer normalt.

När du sedan ska fiska Lax? Skaffa en ultra snabb sjunk lina (WF 10) för hård ström och djupare vatten. Dan Tackel, har bra sådana 2:a sorterings linor billigt.

Flyt linan i combot funkar på Lax när du ska fiska med små flugor och vid normal vattenstånd på sen sommaren och hösten. Men även till Gäddan förstås på sommaren.

Skaffar du även en intermediate WF 10 lina? Då har du en bra lina till kust fisket och till Gädd fisket med.

Det finns reserv spolar att få tag på till Reelmaster rullen.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-03, 18:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det är en litet tokig länk adress Sthlms flugfiske center har lagt upp. Jag länkade till ett klass 9 kit. Men när man klickar på länken här så kommer bara ACT 4, klass 7 och 8 kiten upp. Men kolla under "Erbjudanden" + "flugfiske set". Så hittar du det.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-03, 18:40.

Kommentera

Har nyligen börjat flugfiska och det går nu inte att tänka på så mycket annat=)

Så ville ha lite råd nu när jag ska köpa ett till spö, har nu ett vision attack #6 och är ute efter ett kraftigare för större öring/lax osv.

mvh: Winell

Kommentera

jag får se om det blir att köpa något flugspö nu, kan ju ändå inte fiska än.

Kommentera

Ursprungligen postat av winell Visa inlägg
            Har nyligen börjat flugfiska och det går nu inte att tänka på så mycket annat=)

Så ville ha lite råd nu när jag ska köpa ett till spö, har nu ett vision attack #6 och är ute efter ett kraftigare för större öring/lax osv.

mvh: Winell
            Hej!

Är det ett 2 hands spö du är ute efter då? Vilken max budget har du till spöt, rulle och lina / linor? En rulle för Lax fisket måste ha stor backing kapacitet och stabil mekanik. Räkna med runt 1300:- - 1500:- för en o.k. sådan.

Ett 2 hands spö, lär landa på minst 2000:- - 2500:-

Annars, så har du ju detta Zpey kit som Pooge lade upp här:

Zpey, är bra grejor. Och kan kanske vara något som passar din budget?
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-03, 21:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av pooge90 Visa inlägg
              jag får se om det blir att köpa något flugspö nu, kan ju ändå inte fiska än.
              Kan iaf. vara en god ide' att passa på nu när en del butiker har extra priser.

Kommentera

Det är lite olika bud på spön i denna tråd, ganska olika spön.
                När det gäller tvåhandsspön för nybörjare så bör det ha en djup aktion. Det underlättar kastandet.
                Gäddspön är ju lite speciella då dom mest är till för att användas som kanoner, tunga kulor som skjutas långt. Sliter hårt på kastarmen.
                Ett swichspö tror jag blir väldigt jobbigt att fiska med, dels är det långt och väger en del, ska du dessutom kasta tunga linor så kommer det nog att bli väldigt slitsamt.
                A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

har inte satt någon budget men vill inte vara överdriven i prisklass då jag är så pass ny men ändå ha ett som jag kommer vara nöjd med ett tag framöver, en eller 2 hands vet jag inte riktigt själv.

vad rekomenderar du 1/2 hands? tack för att du/ni hjälper oss "nya"

Kommentera

Ska du fiska Lax och HÖ i älv och å? Då är ett 2 hands spö mellan 13 och 14 fot + klass 9/10 ett bra val.

Rullen bör kunna svälja minst 150 m, 30 pund backing och ha en stabil, mjuk broms och tålig mekanik.

När man fiskar 2 hands så luft kastar man oftast mindre och roll kastar mer. Det är ju mer kraft besparande, och du behöver inte ha lika fria ytor bakom dig när du roll kastar som vid ordinärt luft kastande.

Här har du ett Scierra Ferox kit till ett bra pris: http://www.sportfiskarn.com/produkte...t=Flugfiskeset

Eller som sagt Zpey paketet. Billigare än så lär det inte bli för nya grejor av vettig kvalitet.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-01-04, 00:52.

Kommentera

oki övervägde ett 2 hands spö men kände att jag kommer att använda enhands mer så vart ett nytt vision attack spö#9. får hoppas att det funkar bra i ån imorgon bitti.. men har ögonen på zpey kittet med, ska bara övertala härskarinnan att det behövs=) tack för hjälpen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                      8 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                      3 svar
                      581 visningar
                      0 gillar