Tips på bra billig lina!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra billig lina!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på bra billig lina!!

Hejsan som rubriken lyder så behöver jag tips på en billig och förhållandevis bra lina till en fjällsländan 2 #5/6 rulle.
    Har aldrig flugfiskat förut så tar varmt emot era tips och trix.

Hej!

Du har 2 billiga linor som är helt outstanding vad det gäller pris värdhet.

Den ena får du kontakta diedose här på forumet via PM för att köpa. Han ska snart börja starta upp att sälja den offentligt. Jag fick pröva en flyt och en intermediate = mycket sakta sjunkande nyligen. Och blev mycket glatt överraskad av kast egenskaperna och glidet i spö ringarna med hans linor.

Den andra, är en lina som har varit med länge. Dan Tackels 2:a sorterings lina.

Tänk bara på att ska du köpa en lina för främst fiske i stilla vatten? Då är en WF det bättre valet efter som den skjuter litet fortare. Fisk i stilla vatten rör mycket snabbare på sig än firre i strömmande vatten som i stort sett uppehåller sig på samma plats. Om det nu är strömmande vatten du i huvudsak ska fiska i? Då är DT linan att föredra då den presenterar flugan litet mer precist och mjuk landar en aning bättre än en WF.

Ta en DT i samma linklass som det står på ditt spö. Och en WF i en klass högre. Om ditt spö är dubbel klassat = Exempelvis # 5/6? Då ska du ha en DT 5 eller en WF #6.

Inför det kommande tidiga vår fisket, och även under den sita tiden sent på säsongen så behöver du en sjunk lina för att komma ned till fisken. En normal sjunk ( sjunk klass 3) lina är lagom i de flesta fall. Och så behöver du då en flyt lina för sen våren och framåt.

Hos Dan Tackel, om du ska handla där? Så heter den bara "sjunk".

Det är en god ide' att köpa en reserv spole till din rulle. Alternativt en billig extra rulle typ Okuma Airframe ( modell 5/6 ) som Dan Tackel också säljer billigt till extra pris. + 20 pund backing lina också förstås. Det räcker om du spolar på ca 50 yards av backingen på spolen eller rullen.

Det blir ju betydligt enklare att skifta lin typ på så sätt.

Skit fiske på dig när det blir dags!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-09, 20:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

måste fråga dig jock om en sak, borde inte en LB lina fungera bättre vid stilla vatten/presentationsfiske då den inte låter lika mycket. tänkte ifall man hittar en billig.

Kommentera

Jo, long belly linor är ju en hybrid lina kan man säga mellan dessa 2 lin typer. Och har mycket av de bästa egenskaperna från både DT och WF linorna. Jag kör självt mycket med en sådan = Rio Gold. Den billigaste sådan l.b. lina som är vettig är denna:

Sedan, så har du förstås både Sameo Python och Rio Gold. Men då kostar de litet mer.

Alla dessa 3 st l.b. linor håller AFTM klassningen bra ska det tilläggas.

Cortland, är ju lika gamla i gamet med linor som Scientific Anglers. De hade t.om. hållit på i mer än 20 år då jag började flug fiska för ca. 41 år sedan.

Min allra första "riktiga" flug lina var en Cortland micro foam. Den höll i rätt många år trots att jag misshandlade den en del ute i busken p.ga. av medioker kast teknik.

EDIT:
        Tänk bara på att med en l.b. lina Så får du ha, precis som med en DT en hel del av klumpen utanför spöts topp ögla innan den börjar jobba som den ska. Och du får tima om kasten till litet mer långsamma rörelser gentemot en normal WF också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-09, 20:43.

Kommentera

Tack för alla generösa tips Jock Scott!!!
          Jag tänkte väl mest fokusera på fiske efter regnbåge, abborre, öring och harr.
          Blir väl mest fiske i stilla vatten till en början.

-Vet du vad diedose tar för sin lina?

-Dan.tackel: "Vi vet att de linor vi säljer är kasserade på grund av färgfel, ojämnheter eller fel längd. Dessa linor finns i begränsat antal". Ojämnheterna kan inte det påverka kasten något?

Kommentera

Hej!

Varsågod.

Till det slags fisket är ditt spö perfekt klassat.

Nej det får du fråga honom om. Jag har inte en susning mer än att de inte blir dyra.

De små fel där är på Dan Tackels linor ev. kommer du inte att märka. Det kan på vissa linorna vara en liten miss färgning eller någon enstaka mini knöl. Men som sagt inget som stör.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-10, 00:20.

Kommentera

Har totalt köpt ett 10-tal 2:a klass linor från Dan-tackel. En lina har varit kass vid sedvanlig inspektion. Kärnan stack ut ur coatingen på några ställen. Ett telefonsamtal till dem och det löste sig. Passade på att beställa mer grejer när jag ändå hade honom på tråden så han kunde skicka dessa grejer i samma paket.

Kommentera

En lina på 10 som är kass säger ju en hel del. Det är väl ungefär vad man kan förvänta sig av de flesta andra lin märken också skulle jag tro?

Jag äger 3 st Dan Tackel 2:a sorterings linor. Och har ägt 4 till som jag slitit ut under årens lopp. Någon av dem har haft någon liten blekare färg skiftning på något ställe eller varit ca. 1 m kortare än normalt. Men annars alltid fungerat till belåtenhet.

Sådana där små fel kan man ju leva med. Och Dan Tackel sticker ju inte under stol med detta heller på sin hemsida. Och för 125:- Gör man ju hur som helst ett fet klipp. Hade det funnits sådana long belly linor också? Ja, då hade lyckan varit fullständig.

Tycker att Dan Tackel är en bra och pålitlig butik över huvud taget. Mycket hjälpsam personal och ägare som även brukar svara på mail inom loppet av ett par timmar. Det är man ju inte så där väldigt bortskämd med.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-10, 12:10.

Kommentera

Jag vill passa på att tipsa om den här linan: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...5ce787219f4b84

Den kostar nästan ingenting men tro inte att den är dålig för det. Kan vara den mest lättkastade linan jag har testat, skjuter väldigt bra och den är förhållandevis lätt att hålla i luften.
                  Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jock finns longbelly i butiken. Ring tomtarna o hör om det finns kvar. 3 veckor sen jag va inom.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Davbos, 2025-02-05, 13:05
                    8 svar
                    565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    592 visningar
                    0 gillar