Råd om spö och rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råd om spö och rulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Råd om spö och rulle!

Hejsan! Jag har kommit över detta spö och rulle.
    Som jag har skrivit i tidigare forumtrådar så har jag inte flugfiskat förut.
    Har därför inga egentliga baskunskaper inom ämnet.

Vilken typ av fiske lämpar sig detta spö och rulle för?
    Jag tänkte inrikta mig på öring, regnbåge, röding. abborre och harr. Är det för långt?
    Någon som vet om spöt är bra?

Flugfiskeset:
    Loop Adventure
    Rulle:
    Loop Evotec C/W 5 Eight
    Spö:
    Loop Adventure 9,0 3Pcs #6

Kan inte mycket om flugfiske, men vet att klassningen på spöt och längden är normal för just ditt fiske och lär fungera alldeles utmärkt.

Kommentera

Bra grejer för ditt tänkta fiske.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det funkar. Även om ett klass 5 skulle göra fisket litet roligare. I synnerhet när det kommer an på Abborre och Harr. Bågen, Röding och Öring funkar det helt o.k. till. Och har du fått detta kit till ett riktigt bra pris? Så finns det ju ingen anledning att klaga.

Edit. 9 fot, är standard längden för de flesta enhands spön.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-13, 22:57.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för alla synpunkter.
          Jock Scott: Jag tror jag fick det för ett bra pris. 400kr betalade jag.
          Då ingick fluglina och en tub för både spö och rulle från Loop.
          Köpte det på blocket av en säljare som bodde väldigt nära mig.
          Allt ser ut att vara i väldigt bra skick. Förhoppningsvis duger det som nybörjarspö?

Behöver dock införskaffa en tunnare nylonlina längs ut på den tjockare linan.
          Har ni något bra och billigt alternativ på detta? Eller något annat jag bör tänka på?

Kommentera

Jock Scott: Sen vill jag passa på och tacka dig för all den feedback och respons som du lägger ner på mina och andras inlägg. Du har intressanta och sunda värderingar och bidrar till inspiration. Tack!

Kommentera

Jag börja med samma kit fast klass7.

Riktigt bra nybörjar set, polaren har exakt det du har, har testat det o tyckte det va riktigt trevligt.

Bara rullen till det kitet kosta 800kr löst. så nog har du betalt "rätt" för din del.

Ett allround spö som hanterar de flesta situationer. Funkar prima att underhandskasta med.

Ska du någon gång ha en extraspole så e det samma som xact som rullen heter nu.

Kan bara gratulera.

Kommentera

Ursprungligen postat av FruktaN Visa inlägg
                Tack för alla synpunkter.
                Jock Scott: Jag tror jag fick det för ett bra pris. 400kr betalade jag.
                Då ingick fluglina och en tub för både spö och rulle från Loop.
                Köpte det på blocket av en säljare som bodde väldigt nära mig.
                Allt ser ut att vara i väldigt bra skick. Förhoppningsvis duger det som nybörjarspö?

Behöver dock införskaffa en tunnare nylonlina längs ut på den tjockare linan.
                Har ni något bra och billigt alternativ på detta? Eller något annat jag bör tänka på?
                Hej igen.

Ja för 400:- som är ungefär vad du skulle få betala för endast rullen om du fick den till halva priset d.vs.? Så det ju ett riktigt klipp. Det är ett kit du kan ha ett större antal säsonger och fortfarande känna dig nöjd med det.

Du menar 9 fots nylon tafs antar jag? 0.18, blir allaround tafs spets grovleken för de slags fiskar du är ute efter. Men du bör även skaffa ett par st med 0.15 spets för flugor från storlek 16 och mindre, och för skygg fisk.

När du ska köpa en ( normal ) sjunk lina senare. Tänk på att ditt Loop Adventure, behöver en klass tyngre WF lina än vad det står på spöt. Ditt spö har en upp mätt klass på 6.60. Alltså blir det en WF 7 som passar spöt bäst.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-14, 01:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av FruktaN Visa inlägg
                  Jock Scott: Sen vill jag passa på och tacka dig för all den feedback och respons som du lägger ner på mina och andras inlägg. Du har intressanta och sunda värderingar och bidrar till inspiration. Tack!
                  Det tackar man för!

Det är ju detta som jag tycker är det roligaste pysslet här på forumet. Att försöka hjälpa folk till rätta så gott jag kan.

Varsågod.

Kommentera

Jock Scott: Tänkte inhandla lite på fiskeflugor.se. Vilken av dessa: http://fiskeflugor.se/category/40-tafsmaterial.html bör jag köpa enligt dig som passar bäst för min lina och spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-28, 19:53
                    3 svar
                    608 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    134 visningar
                    0 gillar