råd vid lin val - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

råd vid lin val

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• råd vid lin val

Har funderingar på att byta min flytlina och har tittat på följande linor.

vison nite http://www.fishline.se/fluglina-visi...roducts_id/873
    guidline 4cast http://www.fishline.se/fluglina-guid...roducts_id/106
    scierra hmt v2 http://www.olssonsfiske.se/scierra-h...981-c-530.aspx
    scierra hmt http://www.olssonsfiske.se/scierra-h...298-c-530.aspx

Jag är ny på flugfisket så gärna vill ha en lättkastad lina .
    Spöet är ett guidline epx3 klass 5 linan som följde med är en vison attack klass 6 köpte utrustningen förra året.
    Ska jag ha en klass 5 eller klass 6 lina oavsett vilket märke på lina jag väljer ?
    Finns det någon annan bra nybörjarlina i ungefär samma prisklass?
    Om ni vet olika för och nackdelar med dom olika linorna .
    All hjälp mottages tacksamt i den lindjunglen.

Hej!

Av de du har listat så är nog Vision Nite linan den mest lätt kastade.

Guideline 4 cast med sin speciella tapering på klumpen är mer en kort och mellan distans lina. D.vs. upp till 20 m kast längder. Sedan så börjar den hänga i skjut linan bakom klumpen på längre kast längder än så. Landar dessutom litet halv kasst på längre lin längder. Och jag tror inte heller att det är en bra lina för den mer oerfarne fiskaren / kastaren.

Annars, så är denna lina en trevlig bekantskap. "Ridge" betyder att linan i genom skärning ser ut som ett kugghjul ungefär.

Detta gör att du har mindre anläggnings yta på linan mot spö ringarna. Och att i fördjupningarna mellan dessa "kugg" så får du en vatten hinna som även den hjälper till att minska friktionen. http://www.fishline.se/airflo-ridge-...roducts_id/559

Eftersom detta är WF linor. Så ska du välja en som är en klass högre än vad det står på ditt spö.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-15, 22:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Föra året spolade jag på Robinson Superior och måste säga att för de som inte ställer krav på vad det är för märke kan jag rekommendera den till 100%

Kommentera

Om det är en Guideline, loop eller Rio lina så hade jag varit försiktig med o hoppa upp en klass. Dessa är i regel gjorda för moderna spön och väger därefter. Blir nog tungt annars. Blir tydligen fler o fler tillverkare som klassar linorna efter de moderna spöna.

Kommentera

Det enda som klassen talar om för dig är hur mycket linan väger de första 9,14 metrarna. Spöklassen säger sedan att spöt är anpassat efter en vikt mellan x och y...

Det här innebär att tills du har 9,14m utanför spötoppen så är linan lättare än optimalt och så fort du har över 9,14m utanför spötoppen så är linan tyngre än optimalt...
          Hur många gånger har du exakt 9,14m utanför spötoppen när du kastar?

Lägg till det hur en lina är uppbyggd. Har du en WF-lina med en klump på 9m så ligger du rätt ok så länge du bara har klumpen utanför spötoppen och vikten kommer inte ändras jättemycket om du får ut mer runningline för den är så tunn...fast å andra sidan så blir det instabilt att hålla mer lina än så i luften.
          Då får du hålla ca 10m i luften och skjuta resten. Kanske duger det fint...

Har du istället en longbellylina med säg 16m klump så kommer vikten öka väldigt mycket när du matar ut mer klump (utöver de 9,14m som anger linklassen). Det betyder att du kommer belasta spöt med väldigt mycket mer vikt än optimalt så fort du går över 9-10m i luften.
          Fast kastar du inte med mer än 9-10m utanför spötoppen så märker du inte det för då är det samma vikt som linan med kortare klump.

Väljer du en longbelly i "rätt" klass kan den alltså göra ett styvt spö mjukt om du har mer lina ute än 9,14m.

Vad jag menar med "ett styvt spö mjukt" är följande:

Styvt spö med en tung lina - då upplevs spöt som mjukt.
          Mjukt spö med lätt lina - då upplevs spöt som styvt.
          Mjukt spö med tung lina funkar inte bra alls om du inte är väldigt duktig på att kasta.
          Styvt spö med lätt lina är också väldigt svårt för du får inte spöt att ladda om du inte har extremt bra timing.
          Du kan dock kompensera styvt spö med lätt lina genom att mata ut mer lina och därigenom få den tyngre.

Så en lättkastad lina innebär att du tycker att den laddar spöt tillräckligt på de längder lina du vill använda och till den typ av fiske du avser att ägna dig åt med den linan. Väldigt subjektivt alltså.
          En lättkastad lina för person A behöver inte betyda att den är lättkastad för person B.

Sen får du väga in vad du ska kasta för nåt med den. Större flugor kräver en brantare fronttapering för att rulla över, men samtidigt överger du en mer delikat presentation med en sån lina.
          Vill du ha en delikat presentation får du välja en lina med längre fronttapering men då blir det knepigt att kasta tyngre flugor med den...kompromisser...

Eller så struntar du i allt det här och väljer en standard allroundlina i rätt klass men då har du inte nödvändigtvis fått en lättkastad, anpassad lina till ditt fiske.

Kommentera

Nu är det ju så här Danne , att väldigt få tillverkare följer aftm-klassningen längre.
            A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Vad jag tycker om wf linor så borde de beskrivas med klumplängd och vikt. Sen spöna borde ha en optimal kastvikt för wf och klassen för dt linorna

Kommentera

Den bästa approachen vore om både spö och lin tillverkarna höll sig knök hårt till AFTM klassningen. Så kan de ägna sig åt att utveckla material och klump taperingar m.m. i stället.

Att det experimenteras för mycket utanför AFTM i dagens läge, gör bara livet jäkligt besvärligt för konsumenten när man ska matcha linan mot spöt eller vise versa.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-16, 22:27.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
                  Nu är det ju så här Danne , att väldigt få tillverkare följer aftm-klassningen längre.
                  Vet inte riktigt var du riktar den kommentaren, var det nåt jag skrev som fick dig att tro att jag ansåg att de följer den slaviskt så har jag uttryckt mig luddigt. Det var inte min avsikt.

Jag försökte på mitt eget krångliga vis förklara att man inte kan hitta en "lättkastad lina" hur som helst utan att det är väldigt många faktorer som är inblandade och man kan definitivt inte be någon annan om tips om en lättkastad lina eftersom man har så väldigt olika preferenser om vad en lättkastad lina är.
                  Förstår man det så är det lättare att inte bli besviken när man köpt en lina för en tusenlapp och inser att man fortfarande tycker det är lika svårt att kasta fast den som tipsade sa att linan var lättkastad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Den bästa approachen vore om både spö och lin tillverkarna höll sig knök hårt till AFTM klassningen. Så kan de ägna sig åt att utveckla material och klump taperingar m.m. i stället.

Att det experimenteras för mycket utanför AFTM i dagens läge, gör bara livet jäkligt besvärligt för konsumenten när man ska matcha linan mot spöt eller vise versa.
                    Jag tycker man kan se det från två håll. Antingen tycker man att det blir krångligt med halvklasser, eller "experimenterande utanför klasser" osv, eller så tycker man att det tillför något då man har större möjligheter att anpassa sin egen utrustning exakt så som man vill ha den.
                    Kanske skulle man försöka lägga sig i två olika nivåer som tillverkare. En nivå där man tydligt klassar linor och spön som passar för de som inte orkar/vill/kan sätta sig in i detaljerna kring hur det fungerar, och en nivå där man tydligt anger gram och cm och låter kunden själv pyssla ihop sina prylar efter eget önskemål.

Den första nivån finns på sätt och vis redan i set för "nybörjare" där man köper spö, rulle och lina tillsammans och det är anpassat efter varandra (åtminstone hos etablerade märken). Kanske skulle man köra vidare på en sån idé och erbjuda även lite bättre/dyrare spön och linor efter samma princip.

Tänk er t ex en serie linor som heter GL LPXe. Som är framtagna för att matcha de spöna perfekt.
                    Väldigt smidigt för konsumenten som inte orkar/vill/kan fördjupa sig samtidigt som den som har intresset kan handla nåt annat mer anpassat efter ens egna önskemål.

Fast det skulle bli en helsickes massa olika linor. =)
                    Senast ändrad av _DanneW; 2012-02-17, 09:38.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    152 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Arbetar...
                    X