Ursprungligen postat av _DanneW
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
råd vid lin val
Collapse
X
-
Din förklaring var utmärkt. Och om lin och spötillverkare hade följt aftm-systemet så hade det fungerat att blanda olika fabrikat men nu struntar många tillverkare fullständigt i aftm och skriver mer eller mindre vilken siffra som helst på spö och lina vilket innebär att en Guideline klass 5 och Loop klass 5 inte är samma sak.För att få sakerna att fungera ihop så måste man prova sig fram till en fungerande kombination. Det går i dagsläget inte att köpa två olika fabrikat och räkna med att dom fungerar tillsammans. Hade aftm följt hade man kunnat gjort det.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
-
Tiden när klassningarna stämde är nog en svunnen tid, om den ens har funnits. Frågan är om någon utöver konsumenterna är intresserade av en gemensam klassning. Är väl både smart och lönsamt att skapa produkter där konsumenten i stort sett blir tvungen att köpa samma fabrikat, för att vara något så när säker på att prylarna funkar ihop
Kommentera
-
"sameo" .Ursprungligen postat av _dannew Visa inläggjag tycker man kan se det från två håll. Antingen tycker man att det blir krångligt med halvklasser, eller "experimenterande utanför klasser" osv, eller så tycker man att det tillför något då man har större möjligheter att anpassa sin egen utrustning exakt så som man vill ha den.
Kanske skulle man försöka lägga sig i två olika nivåer som tillverkare. En nivå där man tydligt klassar linor och spön som passar för de som inte orkar/vill/kan sätta sig in i detaljerna kring hur det fungerar, och en nivå där man tydligt anger gram och cm och låter kunden själv pyssla ihop sina prylar efter eget önskemål.
Den första nivån finns på sätt och vis redan i set för "nybörjare" där man köper spö, rulle och lina tillsammans och det är anpassat efter varandra (åtminstone hos etablerade märken). Kanske skulle man köra vidare på en sån idé och erbjuda även lite bättre/dyrare spön och linor efter samma princip.
Tänk er t ex en serie linor som heter gl lpxe. Som är framtagna för att matcha de spöna perfekt.
Väldigt smidigt för konsumenten som inte orkar/vill/kan fördjupa sig samtidigt som den som har intresset kan handla nåt annat mer anpassat efter ens egna önskemål.
Fast det skulle bli en helsickes massa olika linor. =)
Kommentera
-
Japp, Sameo.
Tacka vet jag DT och longbelly, då känner man när spöt mår bäst.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Tack för ditt svarUrsprungligen postat av Jock Scott Visa inläggHej!
Av de du har listat så är nog Vision Nite linan den mest lätt kastade.
Guideline 4 cast med sin speciella tapering på klumpen är mer en kort och mellan distans lina. D.vs. upp till 20 m kast längder. Sedan så börjar den hänga i skjut linan bakom klumpen på längre kast längder än så. Landar dessutom litet halv kasst på längre lin längder. Och jag tror inte heller att det är en bra lina för den mer oerfarne fiskaren / kastaren.
Annars, så är denna lina en trevlig bekantskap. "Ridge" betyder att linan i genom skärning ser ut som ett kugghjul ungefär.
Detta gör att du har mindre anläggnings yta på linan mot spö ringarna. Och att i fördjupningarna mellan dessa "kugg" så får du en vatten hinna som även den hjälper till att minska friktionen. http://www.fishline.se/airflo-ridge-...roducts_id/559
Eftersom detta är WF linor. Så ska du välja en som är en klass högre än vad det står på ditt spö.
Det lutar mest åt att det blir Vison Nite i klass 6.
Vad jag menar med lättkastad är nog mer att den ska vara förlåtande när man inte har den bästa tekniken vid kastning
Kommentera
-
Hej igen! Då tror jag mest på Nite eller som jag sade Airflo linan. Vad det gäller "förlåtande" så får du heller inte glömma att ta med spöt i ekvationen. Eller rättare sagt kombinationen av spöt och en viss lina. Och korrekta råd kan man aldrig riktigt ge där förrän man självt har provkastat med kombinationen i fråga.
Vad jag går på nu i ditt fall är klumpens längd och utformning = tapering. En lina med en normal lång WF klump på runt 10 - 11 m. Och med en "snällare" d.vs. en flackare bak tapering brukar också vara något som gör linan mer lätt hanterlig för en nybörjare. Och helst då i kombination med ett halv snabbt spö med halv aktion ned till ca. hälften av spö klingan. Då har man som nybörjare lättare att hinna med alla momenten i kastet på ett korrekt sätt.
Varsågod.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-02-17, 21:58.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Ursäkta om jag är besvärlig nu men jag vill vara det för din egen skull för risken är annars att du inte alls blir nöjd med din lina.
En förlåtandet lina...ja förlåtande till vad? :o
Har du bristfällig timing i kastet eller har du bristfällig kraftisättning och acceleration?
En lina/spökombo som är förlåtande mot dålig timing ska vara lite tyngre/mjukare.
En kombo som är förlåtande mot felaktig kraftisättning eller acceleration ska vara lite lättare/styvare.
Som du ser så går det inte att säga vilken lina som är förlåtande förrän du vet vad för teknikproblem du har.
Skulle du ha problem med bägge saker så kvittar linan och träning eller en kastkurs är bästa valet, då kommer de flesta linor sen vara lättkastade.
Senast ändrad av _DanneW; 2012-02-21, 10:12.
Kommentera
Kommentera