Balansera mig gäddflugfiskeutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balansera mig gäddflugfiskeutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Balansera mig gäddflugfiskeutrustning

Hej,

jag är ny på gäddflugfiske och fick i höstas en utrustning som jag endast hunnit prova några få gånger.
    Men jag har lite frågor om hur väl den är balanserad, jag upplevde att den fungerade bra men har inte erfarenhet att bedömma det.

Spöet är ett Shakespeare Atlantis Salt 9 fot AFTM #10

Rullen en Snowbee Classic LA Fly Reel #790 och specad som 4" diameter, lina #3-9 på den står #7/9

Linan en Snowbee XS S/H #8/9 36g flytande

Jag blir lite fundersam då jag läser om utrustning till gäddflugfiske och det sägs att man ska man en linklass över spöets just för att klara hantera de stora flugorna.

Är min lina i minsta laget? Skulle jag ta och inhandla en klass 10 eller klass 11 lina för att få ut det mesta av mitt spö? Kommer min rulle att rymma en större lina?

Jag är dåligt insatt i flugfiske termer och AFTM klasser så därför frågar jag för att lära mig lite mer flugfiskeutrustning.

Tack på förhand

Edit. Kan man inte redigera namnet på rubriker?

Tjaba!

Du säger ändå att det fungerar bra och då kanske det inte är något problem just nu? Bara för att en annan människa som kanske vet bättre om termer och utrustning så behöver väl inte du ändra på din uppfattning om hur sakerna fungerar? Jag vill bara få igång något som du kan tänka på.

Men för att ge dig svar så skulle jag nog kunna säga att din lina är i tunnaste laget. Som du skriver så brukar man ha samma linklass eller en över, det beror lite på vilket spö man använder sig av. Om du köper en klass 10 så kommer du med största sannolikhet att få kapa ett par meter av backingen. Om jag var du så skulle jag sälja spöt och köpa en klass 7:a istället. Du får ut mer av fisket med en lägre klass och tro mig - det håller för avgrundens monster också.

Hoppas du hittar DIN lösning!
    sigpic

Kommentera

Tack för dina råd. Om jag upplever problem i vår så köper jag nog en större lina.
      Det kommer inte att bli aktuellet att sälja spöet.

Kommentera

Det låter väldigt konstigt om du har en lina klass 8/9 som väger 36 gram, en 7-8 ska väga ca 13-15 gram. Inte heller ofta en lina dubbelklassad om det inte är en skjutklump.
        Dessutom om du har en 7-9rulle kommer det nog att bli väldigt trångt att få en klass 10 lina.
        Någonting säger mig att du har fått någonting som är fel.

Det är en SH-lina som jag var inne på. Det är helt fel lina.
        SH=shooting head, vilket på svenska blir skjutklump vilket vanligtvis används till tvåhands laxfiske. Den är förmodligen inte mer än ca 13 meter lång. Du behöver komplettera med en "runningline" eller byta hela linan.
        Senast ändrad av Guideline; 2012-02-18, 13:53.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ja du. Jag är fundersam själv. Det var en vän som köpte utrustning i present åt mig då han var hemma på Irland.
          Det enda jag vet om hur han valde att sätta ihop den var spöet. Det är tydligen väldigt populärt för gäddflugfiske och saltvattensfiskar på Irland och i Storbrittannien. Men hur man tänkte då lina och rulle valdes vet jag inte.

Linan är 44 ft och det står SPFL-SH36F och Shooting head floating på den.

Kommentera

Det var trist. Är den helt olämplig att använda?

För att få något vettigt ur utrustningen så förmodar jag att jag bör köpa en WF flytlina. Utifrån mina utrustningsförutsättningar vilken storlek ska jag välja?

Klass #10 och mindre backing eller Klass #9?

Kommentera

Jag ska hjälpa dig lite senare, är lite upptagen nu. Det kan gå att få till men det finns en risk att den linan du har kan bli för lätt i slutändan.

Kommentera

OK! Tack så mycket!

Kommentera

Då kommer lite info om linnan.
                  Det du har är då en 44 fots SH-lina klass 8-9 vilket på svenska är 13,2 meter (jag gissade på ca 13 meter) klass 8-9 skjutklump, som är flytande.
                  Man kan säga ungefär som så att det är klumpen på en wf-lina. Den är dubbelklassad av den anledningen att den ska kapas till rätt längd/vikt i förhållande till spö/kaststil. Den ska skarvas ihop med en sk, runningline vilket motsvarar linan som kommer efter klumpen på en wf-lina.
                  Vad du kan göra är att kapa den linan så den väger mellan 13-15 gram eller tills den matchar spöt, det kanske du behöver hjälp med av någon som är duktig att kasta. På 9 meter väger den ca 24 gram och 8 meter ca 22 gram, vilket borde vara alldeles för tungt för det spöt.
                  Fördelen med ett sånt system är att du kan få en optimal linvikt till det spöt och det går att kasta jäkligt långt.
                  Men hur som helst så den linan du har till spöt är helt fel.
                  En wf 10 eller 11 är nog det enklaste att skaff i ditt fall men då blir nog rullen för liten.
                  Ett annat förslag är att du köper en dt klass 11 hos Dan-Tackel och kaper en klump av den och köper en runningline, så kör du skjutklumpssystemet. Ska du enbart fiska gädda så funkar det jäkligt bra, inte det smidigaste med du kastar låååångt med stora kameler.

Kommentera

Tack för tips och info!! Jag får fundera på hur jag ska göra. Jag känner mig lite osäker på kapandet men det kanske inte är så svårt.

Men en tanke bara, om jag köper en WF klass 10 eller 11 är väl problemet att jag får på för lite backing. Men då jag ska fiska gädda kanske det inte är ett problem??? Eller kommer den att fungera dåligt på en liten rulle?
                    Jag såg att 2:a sorteringslinorna på Dan-Tackel var väldigt billiga så det kanske är värt att testa hur en klass 10 eller 11 funkar på rullen?

När det gäller dan-tackels wf linor kommer de att skilja sig från en riktig gäddfluglina när det gäller att hantera stora flugor? Behöver man korta en sådan så att det blir mindre lina framför dess klump?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jansson00, 2026-02-10, 13:25
                    2 svar
                    175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jansson00  
                    Startad av PrN-Sweden, 2026-05-19, 08:09
                    1 svar
                    285 visningar
                    0 gillar