Stor Kveite - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor Kveite

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor Kveite

Ställde denna fråga tidigare, men i fel forum tror jag. Nåväl jag försöker igen:
    Var ska man åka i Norge för att ha bäst chans på kveite. Drog en på 12 kg på Hitra i somras. Det var kul, men nu har jag blodad tand och vill känna på en stor. Just nu lutar det åt Söröya. Rätt? Fel? Finns det bättre ställen. Jag är alltså helt ointresserad av pillefiske och sej,torsk, kolja och annat "frysboxfiske" Jag är ute efter hugget och kampen man kommer ihåg hela vintern.

Tackar.

Troms Fylke är ett säkert kort för hälleflundra (säger de som haft glädjen att få åka dit!). Se nedanstående länk.

Kommentera

Stor kveite

Vid senja i nordnorge finns det en stor sjömilsvid ca 50 m djup platå. Fiskade inte själv efter kveite, men brorsan hade en på, avsliten flätlina...yrkesfiskare hade strax innan vi kom tagit en på 170 kg vid yttre kanten. En svensk en på spö på 37 kg. Enligt en yrkesfiskare jag talade med brukade han få vid säsong på backlina (långrev) en 4-5 st 100 kg,s vid lägg. Går ju att ringa å fråga campen..men det är långt dit...

Kommentera

Nordnorge är nog det rätta valet. Platån utanför Senja kan vara ett alternativ. Det finns ju ett ställe där som kallas kveitesäila, d v s kveitefältet. Annars kan ju Vannöya och Söröya vara alternativ, det tas ju en del garagedörrar på Vannöya. Jag skull nog satsa på att fiska djupt, d v s över 100 meter om jag var ute efter storkveiten. Det smartaste är nog att oavsett var du åker, så prata med yrkesfiskarna på platsen. Dom norska yrkesfiskarna brukar vara trevliga och bjuda på tips och positioner. Införskaffa också vivteks "kveitespjut" för gaffningen. Perfekt för vild storkveite, Tror CWC säljer dom.
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Feskar-Per, 2025-07-26, 16:47
        4 svar
        330 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B

Startad av Havetsgäddkonung, 2025-12-28, 20:11
        0 svar
        95 visningar